En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 1 januari 2013

Så var det dags igen!


PROSIT!




                                                           

Så startar jag det nya året med nysningar på löpande band, en näsa som rinner oupphörligt, kliande ögon, frossa och en allmän olustkänsla. Med andra ord, jag är förkyld. Och det riktigt ordentligt. Det kom som ett brev på posten i går mitt på dagen och jag blir alltid lika förvånad över att det kommer så plötsligt, utan någon förvarning. 
Små tunna papperservetter räcker inte till utan jag håller mig med 3-lagersservetter, största storleken. Då kan jag i alla fall använda dom några gånger innan jag behöver slänga dom, dessutom är det papperet mycket mjukare än vad pappersnäsduken är vilket känns bra mot min vid det här laget ganska ömma nos.

Jag vaknade vid fyratiden i morse efter en mycket orolig slummer. Näsan var täppt och huvudet kändes trångt så jag gick ner till köket och gjorde mig en varm kopp honungsvatten med en halv finhackad vitlök och strödde i en hel del ingefära och det kändes som om det löste upp. Sen satt jag i makens fåtölj och tittade på ett SOS-program från Skottland och hann påbörja en fånig långfilm innan jag kände att det kanske skulle gå att somna om en stund. Då var klockan sju men både karl och hundar sov gott och  det blev faktiskt ett par timmars sömn för mig också. 

Dags att ta fram en ny servett. Tror att jag ska försöka lägga mig en stund på kökssoffan och kasta ett öga på tv:n. K sitter bänkad famför den och tittar på Ivanhoe som ges varje nyårsdag, men det är så tyst där ute så jag undrar om han inte har slumrat till i sin bekväma fåtölj. Det blir ofta så, särskilt när det som i dag varit en del snöskottning innan. Sen hoppas jag att jag inte smittar ner honom för det är inte så lyckat.

Ha en bra början på det nya året, det som alltid börjar så abrupt med januari efter december. Det känns som ett jättehopp i tiden. Men tiden går och vi kan bara följa med, oavsett om vi ser tiden som en lång rak linje eller som en cirkel.




23 kommentarer:

  1. Ja och då kom då någon bakterie eller virus. Hjälper inte kylan?

    Läste någonstans att det lär finns 400 virusar, usch, hemsk att tänka på, och hur gör man i China med så stor befolkning!

    Undra bara, har befolkningen på grönland förkylningar?


    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Felet är nog att man umgås inomhus med mycket folk, särskilt juletid, och där är det inte särskilt kallt.
      Grönlänningarna var nog både friskare och nyktrare innan danskar och annat folk kom dit och smittade ner dom.

      Radera
    2. Tyvärr blev det ett elände för ur-befolkningen!

      margareta

      Radera
  2. Ack ja, dessa små virususchlingar, som muterar fortare än man hinner plocka fram en ny näsduk! Tur i oturen att du tog dig förbi jul- och nyårsfirandet innan fanskapet tog till storsläggan.

    Kan bara skicka uppmuntrande tankar och sympatikänslor, för mycket annat är inte att göra. Har du riktigt flyt är du av med sk-ten om ett par dagar! Det håller vi tummarna för, hörru! Och förstås för att maken inte är mottaglig.

    Idag har vi plötsligt så gott som barmark här ute i havet. Från en halvmeter snö till gräsmatta som skymtar fram på bara ett par dagar, det är svängningar det, i december/januari! *skakar förundrad på huvudet* Men inget ont utan gott i släptåg! Tack vare mildvädret kunde väninnan P och jag ta en rejäl eftermiddagspromenad på asfalterade gång- och cykelbanor, nu till 99,9 % isfria.

    Krya på sig, frun!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite mer än ett par dagar tar nog den här snuvan, men jag tycker att den och nysningarna har avtagit en smula. Dessutom har jag fått sova några timmar i sträck nattetid.
      Under några dagar var här lite mildare, till och med så att termometern visade på plus, men nu verkar orden återställd och i kväll är det -10 och lite snö i luften. Det dröjer nog ett bra tag innanvi kan gå på barmark.

      Radera
  3. Attans så trist! Tänkte tipsa om min Dundermugg ( en balja te med en rejäl sked honung och i detta en stor, pressad vitlöksklyfta) som faktiskt brukar hjälpa, men jag ser du har en egen variant...

    Det har blivit ett par dundermuggar här och peppar peppar inte någon våldsammare snuva har brutit ut, trots föraningar. I morgon dags för jobb för mig. Skuttar inte precis av glädje över detta faktum...

    Men ljuset är på väg tillbaka till våra trakter - hurra!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min dunderdryck har jag gjort efter ett tips du la ut i fjol vintras och så la jag till ingefära för det har jag hört ska vara bra. Jag blev i alla fall inte sämre och det smakar faktiskt inte så dåligt.

      Dagarna har kanske inte blivit så mycket längre men när det är klaart väder, som det var i dag, märker man att solen har kommit upp lite högre på himlen och allt blir lite ljusare. Det kanjag också hurra för!

      Radera
  4. Å jag som trodde att bara var jag som hade en näsa likt Wassbergs femmilanos:D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej du Gubben, vi är nog många i vårt avlånga land som just i dessa tider lyser likt Rudolf med våra röda mular. Aldrig får man vara orginell.

      Radera
  5. Fy vad trist med förkylning! Hörde just att svininfluensan slagit till i Norge. Så vad du gör: Pussa inga norrmän!!!
    Kram Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej inga norrmän får pussar av mig. Dom vill nog inte ha några heller som jag ser ut, jag menar just nu alltså. Låter nog bli att krama mannens brorsdotterdotter som är hemma i byn på tillfälligt besök men arbetar annars i Oslo.

      Radera
  6. Trist när de kommer virusarana. Enda trösten är ju att det går över i sinom tid. Din dunderkur gör nog susen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ingen idé att klaga och friskast känner jag mig faktiskt när jag är ute med hundarna, så friskluft är nog en bra medicin förutom dunderdrycken.

      Radera
  7. Usch då...en förkylning precis när nya året börjat. Hoppas den ger sig snabbt. Tipset från mig är att dricka ingefärste, för det värmer gott och lättar upp en nästäppa om den är lite stark.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är nog bara en vanlig men kraftig förkylning men jag minns att senast jag fick influensan var på nyårsdagen år 2000, så det ärnog högsäsong för bacillusker just så här kring jul och nyår. Det går över.

      Radera
  8. Inge skoj att börja året med dunderförkylning. Vitlök är bra, hjälper mot fästingar också (åtminstone på mig)
    Nyårsdagen har alltid varit tevetittardag konstigt nog.
    Krya på dig och god fortsättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske lika bra att klara av det nu vid årsstarten så är det gjort sen. Inte så konstigt om de flesta är lite loja dagen efter nyårsfestandet och då passar det väl bra att slöa framför tv:n. Gäller förstås inte alla dom som jobbar i serviceyrken.

      Radera
  9. Gott nytt år, även om det hade kunnat börja bättre. Det är förunderligt hur man kan däckas av förkylningar. Ibland när min omgivning har varit drabbad har jag nästan dragit en lättnadens suck när det blivit min tur. Då slipper jag vänta liksom. Märklig inställning men så fungerar det för mig. Nu har jag hållit mig fri från eländet i 7 (sju!) månader och jag tror att det är D3-vitaminerna i högdos jag har att tacka.
    God bättring och fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äter också dom där högdosvitaminerna men inte hjälpte det. I vanliga fall brukar jag klara mig. Men det räcker med att en i julförsamlingen bär på bacillerna. Äldresonen i Lycksele är också drabbad.
      Roligt att höra av dig och ha en god fortsättning på 2013!

      Radera
  10. Krya på dig!!!!! God fortsättning! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Cina, jag har nog redan passerat den djupaste svackan och är på väg upp igen. Jag brukar skylla på hundarna att jag aldrig har tid att vara sjuk så länge, dom ska ju ut i var fall och det är inte alltid som husse finns till hands när det behövs.

      Radera
  11. Hoppas du är bättre från förkylningen nu! Jag köpte Echinagard och åt en vecka då jag hade haft kontakt med ett förkylt barnbarn, men troligen hade han influensa och det hade jag vaccinerat mig mot. Januari kom plötsligt, eller julen går fort över. för min del känns det bra att ha rutiner och struktur över dagarna och snart börjar aktiviteterna igen: styrketräning, vattengympa och onsdagsgruppen.
    God fortsättning på året.
    kram

    SvaraRadera
  12. Jag tror jag blev "expert" på förkylningar under året som gick och jag startat detta år med trassliKrya på dgi!ga bihålor.

    SvaraRadera