En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 12 januari 2013

Tecken i skyn

Solen smyger precis mellan trädtopparna och den blekbå vinterhimlen, det gnisslar under sparkmedarna och kylan nyper i kinderna. Klockan är kanske halv två och jag har ägnat förmiddagen åt att plocka ner julen i sina kartonger. Skönt tycker jag men K är butter. Det är ju inte Tjugonda Knut förrän i morgon. Han vill ha kvar julen så länge det går. På himlen ser jag ett utsuddat streck, ett flygplan måste ha passerat över vår by för ett tag sedan men det håller inte kurs mot Sjöbotten så det kanske är ett luleplan som går direkt till Stockholm.

Tjugo minuter senare är hundarna och jag på väg hemmåt och då ser jag att en ny vit linje har ritats på den blå bakgrunden. Linjerna korsar varandra och jag tar ett par bilder för det är ganska effektfullt och jag börjar tänka att det inte bara är på marken det finns vägkorsningar. 

Hemma igen kånkar jag ut de stora kartongerna till förrådet där dom nu får vila i elva månader innan det är dags att åter bära in dom. På himlen har det nu bildats ett zig-zag-mönster och det blå färgen är inte längre så blek. Jag hämtar kameran och tar en bild. Hur ska man tyda det här då? Zorro was here, att livets bana går i zig-zag eller att den är som en bergochdalbana? Som tur är behöver jag inte försöka mig på en tydning för jag tror varken på det ena eller det andra.

När telefonen ringer anar jag inte något, varför skulle jag det? Men det är något med rösten, den där tveksamheten och jag får lust att säga att jag inte vill veta. Jag lyssnar naturligtvis och livet gör ett sånt där tvärt kast, tar en lite ny bana.

Jag kanske ska försöka mig på att läsa tecknen i skyn i alla fall. Vindarna där uppe har dragit ut den ena linjen i ett fint mönster nästan som om det var gjort med en pensel. Kanske inte i rosenrött men i en vacker rosaröd färg. Det måste betyda att allt blir bra!

9 kommentarer:

  1. Vackra fotografier och fina, filosofiska tankar. Man en antydan om att du fått tråkiga nyheter tar liksom udden av det hela. Inget riktigt obehagligt, får jag hoppas?

    SvaraRadera
  2. Du fotar vackra bilder och poetisk är du också.
    Jag har börjat plocka undan julen. Inte så betungande, för jag hade väldigt lite julsaker framme. Några dukar mest.
    Hoppas att samtalet inte var för oroväckande. Själv fick jag ett samtal häromdagen som var mer än oroväckande, det sitter som en klump i magen fortfarande.
    Kicki

    SvaraRadera
  3. Så häftigt att fota flera gånger, så fint det blev! Verkligen vackert! Mm. Livet tar tvära kast när man minst anar och det är väl bra att man inte riktigt vet ändå. Jag hoppas det blir bra! Sista bilden tyder verkligen på det!

    SvaraRadera
  4. I alla tider har man försökt sig på att tyda "tecken"! Innan vi kom in i teknikens grepp. Tro att kondens-strimman från planet var på väg till Fjärran östern.

    margareta

    SvaraRadera
  5. Jag har också tagit bilder av himlen idag, men har inte fått ut dem i bloggen än.
    Visst försöker man tyda tecken, men det är svårt att lyckas. Jag vaknade av att jag drömde om att jag såg en gök. Försökte hitta på nätet vad det stod för.
    Hoppas allt löser sig, efter telefonsamtalet.

    SvaraRadera
  6. Du har så rätt. Det där rosa skimret kan bara betyda att allt kommer att bli så bra. Ha nu en fin Söndagskväll. Kram.

    SvaraRadera
  7. Är det typiskt manligt att vilja ha kvar julen så länge som möjligt? Min äkta hälft har också väldigt svårt för att släppa taget. Särskilt om stakarna i fönstren....

    Vilken autostrada ni verkar ha däruppe i luften. Eller man kanske ska säga aerostrada istället. Spännande mönster blir det. Och du har gjort konstverk av dessa "tecken" i skyn.

    Rosa skimmer kan inte betyda annat än att det blir bra till slut....

    SvaraRadera
  8. Vad tjusigt det blev på himlen.Jag var också ute på en sparkrunda den tiden,så jag hörde planet eller planen men såg dom inte.
    Männen vill ha julpyntet,men det är mycket jobb att ta fram å sen plocka bort.Den här mannen tycker inte det är jul annars,

    SvaraRadera
  9. Håller med K, vill inte heller plocka undan julen. I söndags åkte granen ut men lite slingor får hänga kvar och bocken står kvar och vaktar vid ytterdörren. Tycker det blir så mörkt när alla stjärnor o stakar plockas ner. Fast det går ju snabbt med ljuset nu.

    SvaraRadera