En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 27 januari 2013

Vad ska jag nu hitta på att göra?

Vad ska man hitta på nu då när fotokursen är slut och dottern och hennes P har kommit hem? Livet känns en aning tommare. 

Nej det brukar minsann fyllas på fortare än fort med nya problem och ny längtan efter något. Mera pengar i börsen till exempel.

I går, lördag, körde jag till Byske för att komplettera matförrådet med några basvaror som fattades. Fil, mjölk, smör, ost... Det slutade med att det drogs över 1400 från kortet då jag kom till kassan! Det kanske är tur att affärerna ligger långt bort. Nu blev det väl lite extra eftersom jag väntade besök, dottern och P skulle ju komma hit, men i alla fall. 

När jag packat upp varorna och stoppat in dom i skåp och lådor slog jag på datorn och såg att jag fått ett mail från Jönköpings högskola. Puh, hjärtat slog några extra slag och det var nästan så att jag inte vågade öppna mailet, men det gjorde jag förstås. Ja, yes, hurra! Min tredje inlämningsuppgift var godkänd och nu är jag alltså klar med kursen. Först blev jag jätteglad och lättad men efter ett tag infann sig en viss tomhet, vad ska jag nu ägna mig åt. Men huvva, det finns bloggvänner jag satt på undantag, det finns hus och hem som sköts med vänsterhanden, det finns tv-program jag inte sett, det finns hur mycket som helst att göra.

Dottern och P kom så äntligen hem efter sin långa resa, pigga, friska och bruna. Nu får dom väl campa här ett tag och hos P:s föräldrar i Byske, tills dom hittat en ny bostad, eftersom dom sa upp sin förra lägenhet innan dom for. Det brukar ordna sig om än det tar lite tid. 

Så är denna helg till ända och en ny vecka väntar. Kanske blir det äntligen av med den där umeresan jag länge tänkt göra för på tisdag har maken fått sin ögondroppe i tre veckor och jag är inte längre bunden av att passa det tre gånger per dag. Jag tror jag ska sikta in mig på tordagen, om det passar mig och andra.


24 kommentarer:

  1. Grattis du duktiga människa!!!
    Hur skulle det vara att bara låta lite tid gå?????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog går tiden alltid! Lite väl fort ibland kanske.

      Radera
  2. Grattis!!
    Det där med att handla lite och helt plötsligt så dras det massor av pengar på kontot är en upplevelse jag också har varit med om. Tur att man inte handlar så ofta, det är kanske därför det dras så mycket när jag handlar? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo man handlar ju på ett annat sätt när man kanske bara gör det en gång i veckan. Och det går alltid att stoppa i frysen om det är så att det blir för mycket i kylskåpet. Men ibland rinner 100-lapparna iväg snabbare än man har tänkt sig.

      Radera
  3. Gratulerar, det gick ju precis som jag tidigare skrev! Men vem hade trott annat? Nu, med fotokursen avklarad, är det väl bara att kasta sig över nästa distansförkovring? Det finns ju en uppsjö saker man kan plugga på det här viset, så varför inte fortsätta på inslagen linje..?

    Eller så tar du fasta på Ingers förslag och coolar ner lite, går ner i varv och ägnar dig åt att öva upp dina färdigheter i att bara vara ;o)

    Måste vara skönt som bara den att ha fått hem dottern och mågämnet välbehållna. Det spelar ju faktiskt ingen roll hur stora ungarna blir, ens ungar fortsätter de ändå att vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liksom när man har tagit körkortet är man långt ifrån fullärd när kursen är slut, det är då man ska börja lära sig på riktigt. Nu har ju inte jag några planer på att bli bildredigerare, eller att bli något alls, men jag har insett värdet med att fota i raw och kunna behandla min bild efter det. En stor skillnad mot jpeg-formatet och det visste jag inte något om förut.

      Det stämmer det där med barnen men ändå är jag inte så särskilt hönsmammig, där är maken flera gånger värre. Men det känns bra att dom just nu finns på lite närmare håll.

      Radera
  4. grattis!!!!

    Man vill gärna lära något nytt då och då! Möjligheten att man kan plugga på distansär omfattande. Men ta en dag i taget och fundera lite vad du vill.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kommer jag att nöja mig med studiecirkeln vi har här i byn på onsdagskvällarna, helt kravlöst. Inga tester eller uppgifter, bara läsa och diskutera med grannar och vänner, ta en kopp kaffe och utbyta lite tankar och funderingar och skratta gott åt allt roligt som kommer upp.

      Radera
  5. Jag instämmer med övriga och säger GRATTIS.
    Ta det nu lugnt ett tag, sen hittar du nog på något nytt att förkovra dig i. Man måste ju inrätta tillvaron så att man trivs. Min väninna ringde idag och jag frågade:" vad ska du göra i veckan". Måste man göra något, svarade hon. Visst har vi det bra vi pensionärer som kan inrätta vår tillvaro efter behag. Inte riktigt, lite hänsyn får man ta till omgivningen. ( t.ex. ögondroppar).
    Förstår att det är trevligt att dottern kommit hem. Hoppas det ordnar sig med bostad för dem.
    En av mina söner flyttade hem ett tag efter ha bott för sig själv ett år. Det blev inte bra och detta trots att vi alltid hade haft det bra tillsammans. Ja, det ordnade upp sig med jobb och bostad - till allas belåtenhet.
    Jag tycker att det har blivit dyrare att leva. Vanlig mat, ingen lyx men bra kvalitet kostar. Nu är pensionerna något som skrivs och debatteras i tidningar och teve. Kan det vara för att det är val nästa år?
    Vi pensionärer är en stor grupp, 1,2 miljoner sägs det. Det är många som vill ha våra röster.
    Ha en fin vecka - vad du nu hittar på.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har säkert rätt i att vi pensionärer blir uppmärksammade när det börjar närma sig val. Inte nog med att vi är en stor grupp, vi är också uppfostrade och vana att utnyttja våra rösträtter och vi har krav.

      Det är trevligt att ha barnen på besök men det är något annat när dom måste bosätta sig i ens hem, dom med sina vanor och vi med våra. Nu kommer det nog inte att bli långvarigt och det blir nog mest dottern som blir här. I morgon börjar hon jobba så då får hon fullt upp på dagarna.
      Kram!

      Radera
  6. Visst är det liiite kymigt att öppna mailen i vissa fall. Men det gick ju vägen denna gång också! Härligt - stor grattiskram till dig!!
    Jag kände också den där "tomheten" när jag var färdig. Funderade på vad jag skulle hitta på härnäst. Men jag lovade mig själv att inte hoppa på någon kurs igen på ett halvår i alla fall. Nu börjar jag snegla....

    Härligt att dotter och mågämne kommit hem pigga och fräscha. Massor av upplevelser rikare. Antar att det inte är alltför svårt att hitta boende - förstås beroende på var de tänkt att bosätta sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du vet ju hur det känns, jag traskar ju som i dina fotspår. Det har varit en rolig och lärorik kurs som jag inte skulle vilja vara utan. Däremot tycker jag att det var mera och flera diskussioner på Pingpong under VisKom-kursen, men det kanske är naturligt.

      Så där väldigt lätt att hitta bostad är det inte här (heller) och sen ska det ju vara på rätt plats med rätt storlek och till rätt hyra. I morgon börjar dottern jobba i alla fall.

      Radera
  7. Grattis!!
    Känns väl både skönt och tomt när det hela är över.
    Men du fyller nog snart tiden med andra roliga grejer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog finns det alltid något att göra, sen är det väl olika hur pass roliga dom är. Och nu gäller det att träna och hålla igång det man lärt sig under kursens gång.

      Radera
  8. Hej, Kikar in för att se hur du har det. Ett stort grattis till den avklarade kursen. Det är alltid tomt när man avslutar något som har varit bra och roligt, men nu får du mer tid att praktisera fotografering. Tills det dyker upp något annatsom gör dig nyfiken och intresserad. Själv ska jag i morgon börja spela Canasta. Får se hur det går, 30 år sedan sist. Dagarna går fort nu och jag kan ana ljuset på väg. Hoppas du kommer iväg till Ume på torsdag. Hälsa från mig!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hör flera av damerna på vattengympan som pratar om canasta så det kanske är ett spel på modet just nu. Måste erkänna att jag inte vet något som helst om det, får väl googla.
      Umeresan är inställd på grund av snövädret som drar fram just nu. Jag får försöka igen så fort det går.

      Radera
  9. Härligt att du klarade kursen, GRATTIS. Fast jag trodde aldrig något annat. Du är jätteduktig tycker jag!
    Så mysigt att få hem ungdomarna igen, att resan har varit bra. Här laddar en för att resa ut igen........... blandade känslor är det, men så klart jag tycker att hon ska resa!
    Hoppas du får en mysig resa till Umeå när det blir av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog ingen idé att försöka stoppa ungdomarna när dom vill ut i världen för att se sig om. Det här är ju sladdbarnet, fast vuxen sedan länge, så vi har hunnit prova på det här flera gånger. Värst var det nog när en av söneran i 20-årsålderna helt plötsligt, i alla fall för oss, bestämde sig för att flytta till Moskva för att plugga ryska på plats. Det är mer än 20 år sedan och precis när glasnost hade startat där.

      Radera
  10. Grattis till att klarat kursen :-). Fast jag tvivlade aldrig på att du inte skulle klara den heller.

    Förstår tomhetskänslan nu. Gäller att hitta något annat som fyller tiden och ger inspiration och kreativitet. Själv har jag nu börjat med släktforskning igen, efter ett uppehåll på flera år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många som håller på med släktforskning nu och det kanske beror på att det har blivit så mycket mera lättillgängligt nu med datorns hjälp. Jag har aldrig provat på det men har en sån tur att en av mina systrar är jätteflitig släktforskare på vår mammas släkt.

      Radera
  11. Grattis till kursresultatet. Som jag lärt känna dig här på bloggen anar jag att du inte behöver vara sysslolös om du inte vill. Annars är det också ett värdefullt tillstånd när det är självvalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pötsligt började jag fundera, kan man verkligen vara sysslolös? Alltid gör man väl någonting, om man inte ligger och sover. Man läser, ser på tv, lyssnar på musik, promenerar med hundarna, googlar på datorn eller löser korsord eller sudoku och även om det inte räknas till nyttigheterna så är det i alla fall en syssla. Om inte annat är man väl nyttig för sig själv.

      Radera
  12. Grattis,sysslor finns det alltid.Både roliga å tråkiga.
    Det är alltid skönt att ha barnen hemmavid.Våran yngsta är i Narvik nu.
    Så oron finns där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I och med att man fick sitt första barn var det slut på dagar utan oro. Det spelar nog ingen roll hur gamla dom blir, orn kommer alltid att finnas där. Det gäller bara att dölja den.

      Radera