En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 12 februari 2013

365 Foton nr 59 Energi 3/365

Åter igen tisdag. Dagarna försvinner i ett raskt tempo och redan har halva februari passerat. När januari tog slut tänkte jag att nu har vi redan avverkat 1/12 av det nya året, om ett par veckor får jag uppgradera det till 1/6. För de unga kanske tiden inte går fort nog men för oss lite äldre rusar tiden iväg med en förskräckande fart.



Har man varit på ett 40-minuters pass på vattengympan, därpå simmat 15 vändor i bassängen och avslutat med en stund i den varma bubbelpoolen så kan man känna sig riktigt urlakad. Då behövs påfyllning av energi. I vanliga fall brukar vi i badtrion nöja oss med kaffe och en sillmacka men eftersom det är fettisdag så kände vi oss nästan tvungna att testa kökspersonalens hembakade semlor. Det satt inte helt fel om jag så säger och efteråt orkade vi springa en vända på Ica innan vi körde hem till Norrlångträsk.

I afton är det årsmöte för Norrlångträsk byaförening och för Vattenföreningen och gissa vad som serveras där! Just det kaffe och semlor. Suck, så jobbigt :-)  Men det är bara att kämpa på och troligen kommer även den semlan att slinka ner. Tänk så full av energi jag kommer att vara innan kvällen är slut!


14 kommentarer:

  1. Man ska unna sig då man kommer upp i våran ålder!
    15 vändor - långtråkigt? som många säger - vad har du för knepp att orka 15 vändor?

    Själv brukar jag ta 8/9, och då brukar jag tänka eller gå igenom vissa perioder i mitt liv - alla relationer på jobbet en gång i livet, t ex 1 eller då barnen var små!

    margareta tycker man ska unna sig

    SvaraRadera
    Svar
    1. En vända i Byskebadet är inte längre än 16,5 meter så det tar inte så lång tid men det blir i alla fall lite extra motion ovanpå vattengympan. Jag håller absolut med dig om att man ska unna sig lite extra på "ålderns höst".

      Radera
  2. Fettisdag får man äta många semlor med gott samvete.Vad duktiga ni är som både gympar å simmar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det står en upp i halsen till slut, i alla fall är det så jag känner.
      Det är lika bra att utnyttja tiden i badet så mycket som möjligt. Det är naturligtvis en förutsättning av de andra två i mitt badgäng gillar att göra detsamma. Vi tre är alltid sist upp ur bassängen.

      Radera
  3. Hahaha vad jobbigt med två semlor på samma dag! En fick det bli för mig och det kanske blir den enda i år.Om inte min svägerska bjuder på hembakta nästa vecka när vi är i fjällvärlden. Vattengympa verkar så härligt, får nog försöka få ihop ett gäng för även vi har en bit att köra till närmsta badhus. Ni är allt bra duktiga som håller igång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så duktiga vet jag inte om vi känner oss men vi har en trevlig dag. Vattengympa i sig är en bra form av motion men att ha sällskap av vänner och allt det sociala som blir runtikring gör att det ger så mycket mera. Rekommenderas.

      Radera
  4. Jag tror jag åt 3 semlor igår. För två bitar semmeltårta motsvarar två,som jag blev bjuden på vid två tillfällen, sen hade jag köpt själv också, så det blev en till till kvällen. Men nu får det vara nog med semlor för i år (tror jag)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Semmeltårta är något jag bara sett på bild, jag har aldrig sett eller smakat den i verkligheten. Nu blev jag riktigt nyfiken. Kanske något att testa vid nästa stadstur.

      Radera
  5. Jag åt en semla igår, den vara "så där". Läste en test idag som VLT hade gjort. De delade min uppfattning och det blir inget mer köp i det bageriet.
    I går tog jag mig i kragen och anmälde mig till vattengympa. Det ska bli skönt. Det låter trevligt att vara några som är tillsammans. Jag är ensam och det är lätt att jag stannar hemma, bra om någon puffade på.
    Jag håller med att det känns som om tiden går fortare på äldre dar. Kanske ett bevis på att man inte har tråkigt.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smak kan vara svårt att diskutera men man får sina favoriter.
      Jag hoppas att du kommer att trivas med vattengympan och kanske träffar du på några bekanta där som gör att det blir svårare att skolka.

      Radera
  6. Jag åt inte en endaste semla igår :-)) har "fuskat" och gjort det tidigare...bakat egna.

    Det var du värd efter den motionsrundan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag erkänner: Jag har också fuskat och ätit semlor tidigare, vilket har förvånat mig själv för jag brukar inte längta efter semlor, brukar nöja mig med en eller två per säsong.

      Radera
  7. Det är ju bara fettisdag en gång om år och då är det bara att njuta av de semlor som dyker opp.I och med din träning denna dag så gör det inte så mycket.Det gäller att ta vara på stunderna när det dyker upp tillfällen av godsaker bara det inte blir en ovana.
    När jag var barn så brukade vår mamma alltid koka knäck när det var fettisdag vilket var en höjdpunkt för oss barn, vi var ju inte bortskämda direkt med godsaker. Sedan blev det att ta sparken och åka i väg till Källdal där det var renskiljning då samerna hyrde ett hus i den byn och hade sina renar i närheten det blev ca två kilometer från vår by.Det är ett av roliga minnen som man har från sin barndom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knäck vid den tiden på året, vilken rolig tradition!
      Källdal, ja. Jag har skrivit mer om det på din blogg.

      Radera