En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 14 februari 2013

Abstrakt och accessoar


Ännu en av dessa jämngråa dagar har passerat. Fick ett ryck och plockade fram dammsugare och mopp så nu är det relativt välstädat här. Ett tag i alla fall. Det är inte bara grått ute, det är också milt, för närvarande bara ett par minusgrader. Mildare än så vill jag inte ha det för då börjar det rasa från taken och Cilla får spader. 

Från fototemalistan valde jag i dag det allra första, abstrakt. Först tänkte jag att det inte skulle finnas något här i stugan som är abstrakt men så kom jag att tänka på duschdraperiet, det borde väl passa till rubriken. Så får det bli, ett draperi inköpt på Rusta eller ÖoB, minns inte vilket, för en billig penning. Det är ett par år sedan och det har stått sig mycket bra tycker jag. Kanske inte det tjusigaste här på jorden men för en som gillar färg, jag t ex, duger det fint. Jag är inte av den där sobra svartvita personligheten utan gillar färger. Kanske för att jag själv är tämligen förglös.

Nr 1 Abstrakt  6/365

Uppe på övervåningen har den här accessoaren hamnat, en väska i krokodilskinn. Det var i alla fall vad som sas på loppisen där jag köpte den för några somrar sedan. Det var först när jag kom hem som det slog mig att det kanske inte var tillåtet att köpa något sådant. Jag vet fortfarande inte riktigt hur det är med det, förutsatt att det nu är en äkta vara. Så särdeles nytillverkad är den inte och jag köpte den för att barnbarnen skulle få ha den att leka med. Det är inte riktigt min stil att gå omkring i ödleskinn. En accessoar är det i vilket fall som och att ordet ska uttalas [aksesoar] har jag lärt mig då jag lyssnat på programmet Stil" i P1.

Nr 2 Accessoar  7/365








6 kommentarer:

  1. Ett duschdraperi att bli glad av! Sånt gillar vi :o)

    Jag hickade till när jag fick ögonen på väskan. Precis, exakt på pricken en sån, fick min mamma av min far något eller några år efter att de skilt sig. Det är ju inte precis något ungdomligt stuk på denna accessoar* och mamma var då något år yngre än 50, så den stuvades in i ett förråd. Där låg den bortglömd i sin originallåda ända till hennes bortgång, för att efter städningen av dödsboet få fortsätta sina dagar på Emmaus.

    *) Helt rätt med uttalet där! Själv har jag under alla år fått ta emot konstiga blickar när jag uttalat rätt, så med tiden har jag omedvetet börjat undvika ordet ifråga. Och en liten enkät skulle garanterat ge vid handen att 99 av 100 uttalar "assesoaar".

    SvaraRadera
  2. Bra tolkat, kul med den gamla väskan.
    Skam till sägandes så visste jag inte att accesoar uttalades med k. Men man lär så länge man lever ;-)
    Kram
    Ps
    Boken går iväg idag
    Ds
    PPS
    "mitt" kors är upplagt idag

    SvaraRadera
  3. Vädret idag; Drypande dimslöjor som släper sig intill bryggan och stallet! tycker margareta

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentaren på min blogg! Har kollat runt lite hos dig och upptäckte naturligtvis att du har hund, två till råga på allt. Har ju hund själv och det är alltid trevligt att läsa om andra hundars väl och ve.
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  5. Glömde att kommentera ditt duschdraperi - det gillade jag! Jag gillar ju också färger!!

    SvaraRadera
  6. Proffsigt fotat!!!
    Och så fick jag mig en lektion i uttal - hade ingen aaaning om att det finns ett k i uttalet av accessoar!

    SvaraRadera