En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 25 februari 2013

Bakvända vädret

 Efter en lång period av grått och kallt väder slog det plötsligt om och blev milt. Så milt att det började rasa ner snö från taken. Man blir lika överraskad varje gång som det plötsligt mullrar till som om det vore en jordbävning och ibland är man övertygad om att halva taket har följt med men i verkligheten är det kanske bara några kvadratmeter av snötäcket som farit.

 Så kom även solen fram och plötsligt kändes det som om vårvintern var här. Klarblå himmel den här årstiden brukar innebära att det också är kallt men nu var det flera plusgrader. På ladorna med äldre tak ligger snön kvar men annars har det rasat från de flesta hus, dom som har plåttak i alla fall.

 Både Cilla och Helen löper nu och emellanåt är det rena cirkuskonsterna som utförs här i huset när damerna uppvaktar varandra. Jag tänker inte lägga ut några oanständiga bilder på det. Inte heller från mötet med två uppvaktande kavaljerer i går, söndag. Killarna var mest intresserad av Cilla och hon var billig kan jag lova, nästan gratis. Troligen har Helen passerat bäst före datum för hon kom lite i skymundan, inte beroende på ointresse från hennes sida, inte alls. Nu behöver ni inte misstänka att det blir valpar om ett par månader för herrarna är kastrerade och jag avbröt "lekandet" när det blev för intimt. Livet är hårt.

 Lisa följde med på en hundpromenad och innan vi vände om stannade vi och rullade några bollar till en snögubbe som vi satte i vägkanten. Några stenar till ögon och mun gick inte att uppbringa men Lisa satte dit små snöklumpar, så det fixade sig.

Hemmavid var det rena snöplayan där några försökte sola  medan andra tyckte det var roligare att starta ett snökrig. Härliga tider!

När det blev alltför snöigt började man göra en snögubbe även här och det finns dom som är mer eller mindre konstnärer så gubben fick ett väldigt speciellt utseende. Mössan uppe på skulten har Lisa bidragit med. Jag skickade kameran med dottern för att föreviga konsverket.

Elsa som inte känt sig helt kry redan när hon kom blev trött efter snökrig och byggnation så hon la sig på kökssoffan under en pläd för att vila. Det tyckte Helen var tråkigt så hon kröp upp och la sig ovanpå Elsa och sen låg dom där och myste.

I kväll har det varit cafékväll i Bygdegården med kaffe och doppa för 20 kr. Behållningen går till Bygdegårdens underhåll. Man kan tro att det ska vara svårt att få folk att lämna hemmet en mörk måndagskväll men icke. Där var fullt av folk och ett evigt surrande av allt prat. Ni som tror att norrlänningar är tystlåtan av sig skulle bli förvånade. 

Och över alltihopa lyser fullmånen.





11 kommentarer:

  1. Härliga snöbilder! Hundarna trivs och barnen också. Jag minns så väl vintern med mina barn på utflykt med renskinn, skidor, varm choklad och apelsiner. Hur det var med motionerandet minns jag inte nu, men ofta skidade vi 5 km spåret. Här har snön bara ställt till med problem med plogningen. Men igår vände det och en varm sol var framme hela dagen. Det ser likadant ut idag,så nu ska jag ut ta för mig av solens värme. Ha en trevlig vecka!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är nog många som längtar efter sol och vår nu efter den gråa vintern som varit så här långt. Det är hög tid att gå ner till lagårn i Holgers och plocka fram renskinnen.
      Ha det gott själv!

      Radera
  2. Åh vilken ljuvlig dag ni haft! Härligt efter allt gråväder...
    Vilka konstnärliga talanger som visar sig!
    Göra snögubbar och lyktor tycker jag fortfarande är kul.
    Och ligga på ett renskinn och njuta i solen förstås...
    Tyvärr blir det inget sådant för min del. Har bytt "kölsida" och här regnar det och blåser så in i vassen. Ingen sol i sikte än på några dagar. Snön är helt väck - och tack och lov isen på gatorna också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så tokigt att du överger Norrbotten nu när de ljuvligaste av dagarär här. +8 grader i dag, vad säger du om det?
      Konstnären i vårt gäng är dotterns sambo P.

      Radera
  3. Nu ska jag inte upprepa mig, men har god lust att säga wow igen. Bilden på månen är fantastisk.

    Snögubben är nog den roligaste jag sett någon gång. En konstnär har varit i farten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett stativ är inte så dumt när man ska fota i mörker.
      P som tillsammans med dottern gjort snögubben jobbar med bild, datoranimation, en sån där som gör filmer i stil med "Berättelsen om Pi" till exempel.

      Radera
  4. En jättefin bildberättelse. Ni verkar ha det jättebra. Snögubben är kanon :)
    Himla bra bild på månen! Hur tog du den och vad har du för sorts kamera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget fel på fantasin hos ungdomarna här, inte.

      Jag har ingen märkvärdig kamera, en Canon EOS600D och vid detta tillfälle använde jag zoomobjektivet EF-S 55-250 som jag utnyttjade till max. Tid 1/80 och bländare f5,7.

      Jag fotar nästan uteslutande i Raw nu för tiden och bearbetar bilden i Photoshop SC5, i detta fall mest skärpa och kontrast och så har jag beskurit den ganska hårt för att få så stor bild som möjligt.

      När jag flyttat över bilden till Ps minskar jag ner den till bredd 1000 pixlar och skärper till slut med smart skärpa.

      Kan i detta sammanhang rekommendera Jönköping högskolas distanskurser i Digital bildbehandling (7,5p) och Visuell kommunikation (7,5p) om du inte redan har gått dom. Hur trevliga och lärorika som helst, helt på distans. Dessutom finns det en massa gratiskurser på Moderskeppet.se

      Fast det här kanske är gammal skåpmat för dig?

      Radera
    2. Raw har jag bara kikat lite på. Mitt bildbehandlingsprogram Gimp klarade inte av det formatet då, men kanske gör det nu... Är det verkligen så mycket bättre så ska jag kanske testa igen?
      Jönköpings distanskurser har jag inte hört om. Moderskeppets kurser i Photoshop har jag sett några av och en del är tillämpbart även för Gimp. Det jag främst tror att jag behöver lära mig är tid, bländare och olika objektiv (har själv bara ett) och vad det hela betyder... finns ofantligt mycket jag inte kan.

      Radera
  5. Underbar snögubbe :D En stämningshöjare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackarn har haft vädrets maketer emot sig. +8 grader och sol är inte nyttigt för en snögubbe :-(

      Radera