En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 15 februari 2013

Bäst när det gäller

Nr 30 Bäst  8/365
Vi som bor i Norrlångträsk vet naturligtvis vad det gäller men ni andra måste få en förklaring. På omslaget till tidningen Guldkant som ges ut i Skellefteåregionen finns en stor bild av Maria Sandström och Maria bor och arbetar i Norrlångträsk. Att hon finns med på omslaget är för att hon har blivit valt till Årets företagare i Skellefteå. Hon är marknadschef för Sandströms Innovation, en av de två fabriker vi har här i vår lilla by. Förutom det är hon hortonom, författare till två trädgårdsböcker och mor till tre barn. Jag vet att  hon dessutom har varit engagerad i politiken men vet inte hur det är med det i dagsläget. En mycket driftig och duktig person. Hon är bäst.

Nr 271 Skor  9/365
Ingen vet hur gamla de här skorna är. Vi hittade dom mellan timmerstockarna på vinden då vi reparerade där  1997. Dom var alldeles tillplattade och torra så jag la dom i blöt och stoppade sedan i tidningspapper för att forma dom när dom skulle torka. Jag vet att det var vanligt förr att man stoppade in barnskor någonstans i huset då man byggde men vet inte om det var för att det huset skulle fyllas av små barnafötters tramp eller om det vara var en slags lyckoamulett. Nu står dom i alla fall på öppnaspismurens spiselkrans i vårt kök och vad gäller barnafötter så nöjer vi oss med barnbarnens.

Nr 355 Åldrande  10/365
En annan sak som står på spismuren är denna åldrande kaffekvarn. Den är så pass gammal att den har fått gå i pension för ganska länge sedan, långt innan jag klev in i denna stuga för första gången. Sidorna är i plåt och lådan är i trä och på framsidan finns en oval namnplåt med texten ROSE NOAL & Co. Googlar jag så hittar jag mest prisjämförelser mellan moderna elektiska kaffekvarnar men bland bilderna hittade jag en liknade modell och den var 100 år gammal. 

 Nr 357 Äggkopp  11/365
 Någon antik äggkopp finns inte att uppbringa i detta hus. Det är egentligen ganska klent beställt när det kommer till äggkoppar för dom vi brukar använda som äggkoppar är egentligen små kaffekoppar, tillverkade i China och inköpta i Saudi Arabien 1979 då vi bodde där. Dom är aningen för vida för att fungera perfekt men å andra sidan är det inte så ofta vi äter kokt ägg på detta vis. Någon gång ska jag försöka komma ihåg att leta efter de perfekta äggkopparna. Fast vad ska jag då ha dom här till?


Nr 32 Cerise  12/365
 För att hitta något på temat cerise fick jag leta länge, men så fick jag syn på datumstämplarna på äggen då jag fotade äggkoppen. Litet, javisst, kanske i minsta laget så jag fortsatte mina spaningar och hittade så öronpropparna som den tillfälligt inflyttade dottern använder sig av, jättecerisa. Ska man hitta saker i denna färg ska man leta hos små flickor i 5-7 årsåldern, exempelvis sina barnbarn, hos äldre damer är färgen mera sällsynt.


Nr 40 Deformerad  13/365
Stackars lilla Tiger, han som var så stilig när jag hittade honom på färjan mellan Göteborg och Fredrikshamn den där småkalla och blåsiga aprildagen då familjen tillsammans med min svåger, mina systrar och deras barn firade maken som fyllde 60 år. 

Vi var 6 personer som tagit tåget från Skellefteå till Göteborg och alla utom maken hade ett förfärligt sjå med att blåsa upp 60 ballonger på morgonen som vi fyllde kupén med då vi väckte jubilaren med champagne och grattissång. 
Systern och svågern i Göteborg ställde storstilat upp, som vanligt och stockholmssystern och hennes son, liksom Yngresonen med sambo var redan där. Jag är lite osäker, men jag tror att det var dagen därpå som vi packade in oss i några bilar och tog färjan över till Danmark. Efter landstigning for vi norrut till Skagen där vi doppade tårna i två hav samtidigt och sedan åt en delikat fiskmiddag på en restaurang vars namn jag nu glömt.På hemvägen hade jag några danska pengar kvar och gick till butiken på färjan för att se vad det fanns att göra av pengarna på och det var då jag hittade Tiger. Så mjuk och go, så vacker och till rätt pris. 

Sen levde han ett lugnt och behagfullt liv tills han en vacker dag blev lekkompis först med Cilla, vilket gick ganska bra, men efter ett par år med Helen, en ny medlem i familjen och det var då det började gå utför med Tiger. 

Han må vara sliten och ful, tufsig i pälsen, utan nos och ögon men han är populärare än någonsin bland sina hundkompisar. Utseendet är inte allt.










12 kommentarer:

  1. Hundar är fina på det viset, för de går inte på utseende när de faller för en sak eller person. Vi har likadana leksaker hemma, som är lika populära utan pip, nos eller stoppning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hundarna går mer på lukt och antagligen luktar Tiger väldigt gott nu, men hundmått mätt. Jag ska nog ändå hålla ögonen öppna när det börjar komma upp lite mera loppisar till sommaren, där kan man finna några nya lekkompisar.

      Radera
  2. Associationerna? Hur torftig vore inte livet med nya propra ting , som aldrig kan ge några stötar av lycka och vemod!

    Barnskorna är underbara. Tänk vilken sött/smärtsam barnbok man skulle kunna skriva om dessa skor - tänker margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Historielöst blir platt och intetsägande många gånger. Vi vill nog gärna har lite länkar bakåt.

      Radera
  3. Kul att Maria har blivit vald till årets företagare hon verkar stå med båda fötterna på jorden.Henne har jag träffat hon var för några år sedan den som hjälpte till att ordna våra trädgårdsresor som anordnas av Byskebygdens trädgårdssällskap.
    Vad söta äggkopparna är dom är helt i min smak även den röda burken.Barnkängorna de har nog använts av ett antal små fötter de var nog jättefina när dom var nya kan jag tänka mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maria är en mycket jordnära (!) person som jag har uppfattat henne.
      Den röda kaffeburken med sitt fodrade lock fanns här i stugan innan jag kom hit.

      Radera
  4. Tog mig en bloggtur ikväll och passar på att besöka dig. Jag fastnade lite extra för skorna och funderade på dina teorier. Jag hörde när jag var liten berättelser om just barnskor. Min morfar sa att det var för att man skulle gagna barnafödandet. Jag har precis börjat del två i min akvarellkurs och motivet vi ska till med nu är gamla skor. Jag tror inte jag har ett par så vackra som dina men mina barns första skor finns kvar så de blir nog de jag målar. Du nämnde i din kommentar till mig om hur det var ställt med sjukdomarna. Jag har valt att inte skriva om dem nu. Skulle tro att det kommer ett inlägg snart om hur det är fatt. Jag står på benen men det krånglar på olika sätt. Jag tror just på att inte tänka så mycket på det utan focucera på annat. Det är liksom som det är och jag känner att jag mår bättre om jag inte fördjupar sig så mycket i det
    Jag vet inte om du läser Virvelvind fortfarande för visst fick du mitt lösenord. Där berättar jag mer direkt från hjärtat
    Jag är jätteglad att du tittar in lite då och då hos mig
    Ha det så gott
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer nog som din morfar sa och många barn, kanske med någon måtta, betydde väl lycka på den tiden.
      Hoppas att du kommer att visa upp några av dina alster på din blogg.
      Jag ahr varit inne på Virvelvind denna morgon och skrivit en kommentar.

      Radera
  5. Jag tyckte inte att det var så länge sedan jag tittade in hos dig, men ojojoj vad du har hunnit med mycket. Kaffekvarn...minns hur mormor satt på en pinnstol i köket med kvarnen i ett stadigt grepp mellan benen och malde kaffet.Äggkoppar använder vi aldrig men jag har en liten samling med tuppar och hönor på. Letar alltid efter det på loppisar men hittar aldrig flera. Säkert många som sparar på det.Och vilka fina barnskor! I mina släktforskningspapper finns det flera anteckningar om besök hos fattigvården just för att få skor till barnen. Så de fick säkert nötas av många syskon innan de kasserades.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns också kaffekvarnen från min barndom. Den användes tills det dök upp elektriska kvarnar på affärerna.
      Fina är kanske inte det rätta ordet för de små skorna, de är lappade och lagade och omsulade flera gånger, men dom har en viss charm.

      Radera
  6. Intressant med de där skorna. Är de i barnstorlek??
    Och Tiger - syns att han varit poppis.....

    Du ligger inte på latsidan du när det gäller foton.
    Och fina blir dom!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De minsta skorna är i babystorlek och de större näbbskon kanske passade en fem-, sexåring.

      Jag försöker ta igen lite bilder eftersom jag startade så sent. Det har ju gått 48 dagar på det nya året och jag har lagt in 18 så här långt (skrivet på måndagen den 18:e).

      Radera