En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 13 februari 2013

Fler 365:or

I dag har lilla pocketkameran fått vara ute och lufta sig. Det är inte så ofta nu för tiden men om vädret är lite ostadigt eller att jag bara inte har lust att kånka på systemkameran då får lilla Sony Cyber-shoten träda i tjänst. 
Jag har skrivit ut en lista över alla 365 teman på ett A4:a så att jag kan stryka dom varefter, annars vet jag inte hur man ska kunna hålla koll på dom. Denna dag dag valde jag temat 

Nr 25 Boktitel  4/365
"The Photo(graphy)book" en av de två böckerna som ingick som studielitteratur i vårens kurs "Visuell kommunikation". Den innehåller 500 bilder av 500 fotografer från fotografiets födelse till nutid. En bok som borde finnas inte bara hos fotointresserade utan i många andra hem också. För allmänbildningens skull.


Nästa bild får bli från en av dagens två skogspromenader.
Nr 159 Kors  5/365
Ofta tänker man väl på kyrkliga kors när man hör eller läser ordet. Eftersom jag inte är det minsta lilla kyrklig av mig och dessutom inte har en kyrka eller någon kyrkogård på närmare håll än 1½ mil så föll mitt val på det illröda kors, numera i plast, som markerar var skoterleden går.

För övrigt har vi haft vår lilla studiecirkel i kväll, det andra mötet i Bygdegården på två dagar eftersom det var årsmöte för Byanämnden och Vattenföreningen i går kväll. Socialt värre och mycket trevligt. 



6 kommentarer:

  1. Hej

    Älskar när man tar ett foto och något bryter av eller sticker ut. Som korset, så färgstarkt emot det blåvita vintriga....sådana kontraster gillar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan nästan tro att det är en sån där svartvit bild där bara en detalj är i färg, men just den här årstiden lever vi här upp i en värld som för det mesta är svartvit. I alla fall när man fotar naturen.

      Radera
  2. Den där boken verkar intressant och det kanske är något jag borde skaffa mig eller i alla fall kolla om Fotoklubben har den. För därifrån får vi låna böcker, när vi är medlemmar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar att fotoklubben i Skellefteå var lika aktiv som din är men här svarar man inte ens på mina mail fastän jag har skickat fler till olika styrelsemedlemmar. I mailen har jag frågat om deras aktiviteter och inget annat, så jag kan nog räkna med noll vad gäller det.

      Kolla och låna boken om den finns men det är ingen bok man läser igenom utan den är mer som ett uppslagsverk och bilderna behöver man studera flera gånger för att förstå riktigt vad det handlar om. Jag köpte den med studentrabatt på Neva Books för 188 kronor, så man får mycket för pengarna även om man inte har rabatt.

      Radera
  3. Där tänkte du lika som jag om korset. Jag har också fotat ett sånt skoterspårskors, men inte lagt ut det än. Jag har ett litet "föråd" av bilder för kommande teman, för det är ju inte varje dag man kan hitta sitt motiv.
    Jag har just haft dragning på CDboken, du vann! Grattis! Maila din adress till mig k.fredlund@telia.com så skickar jag den.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va!! Är det sant? Vad ska det bli av den här dagen? Tack, tack!

      Roligt att vi tänkte lika om korset och det ska bli spännande att så småningom se vilken vinkel du valt.
      Kram

      Radera