En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 5 februari 2013

Första tisdagen i månaden

 Varje tisdag under skolterminerna åker jag och mina badkompisar till Byske och vattengympar. Så och i dag trots att det var både snö och envisa renar på vägen. Efter gympan, simningen, bubbelpoolen och påklädning så börjar hungern ge sig tillkänna och särskilt mycket känns det den första tisdagen i månaden eftersom vi då vet att det serveras soppa och hembakat (för det mesta) bröd. Och varje första tisdag i månaden under påklädningen när magarna knorrar så kommer tvivlet: Tänk om det inte är soppa den här tisdagen, tänk om dom har slutat med det! Hur ska vi då överleva? Men varje första tisdag i månaden känner vi redan i kapprummet doften av soppan och lugnet och förväntan sprider sig i kroppen och sinnet. I dag hade kyrkdamerna gjort en broccoli- och linssoppa, jättegod, kanske alltför god, för på hemvägen var det nästan så att vi drabbades av soppkoma. Till nästa första tisdagen i månaden ska jag försöka komma ihåg att bara ta en portion. Tror jag. 
 Orkidéerna här i huset börjar vakna till liv och sätta knopp. Minstingen i församlingen, den som jag en gång fått av sonahustrun, har nu två utslagna blommor.
Några blommor hade vi inte med oss till dagens födelsedagskalas i stan. Det var yngsta barnbarnet Lisa som fyllde fem och det var hon som hade bestämt vad det skulle serveras till middag. Jag hade mina aningar om vad det skulle bli och visst stämde det: sprängd sushi och till efterrätt lite olika variationer av glassdrinkar. Allt sammans hur gott som helst. Och födelsedagsbarnet verkade nöjd över presenten farfar överräckte, ett par nya skridskor.
Så stor matlust verkade inte den här lilla gråsiskan ha däremot. Han satt länge hopkurad med näbben under vingen uppburrad till en liten grå boll. De andra fåglarna verkade totalt oberörda och sprang kors och tvärs runt honom utan att han rörde så mycket som en fjäder. Men rätt som det var tittade han upp och satt som i en bedjande position och tittade upp mot fågelbordet och minsann, en stund senare var han uppe på fötterna och pickade  i sig mat han hittade på marken. Lite senare flög han iväg.
Efter förra veckans gråväder då det snöade lite mest varje dag blev det plötsligt vackert väder i helgen. Jag passade då på att ta hundarna och sparken på en tur runt byn och naturligtvis hade jag kameran med mig. Det blev lite bilder på gårdarna i Svartå och Nide den här dagen, de små byarna på andra sidan Nördträsket som för det mesta räknas till Norrlångträsk. Sommarstugorna ser verkligen frusna ut där dom står med sina frostiga fönster på de igensnöade gårdarna .

Nu ser det ut som om det ska snöa de flesta dagarna den här veckan också så någon Umeresa är nog inte på gång, däremot ska jag in till Skellefteå i morgon eftermiddag för att hämta barnbarnen vid skolan och dagiset. Jag hoppas att jag kan åka in lite tidigare för att handla några saker och hälsa på en god vän en stund. Det beror lite på när K kommer hem från sin stadstur som han måste göra på förmiddagen. Ibland går bilen i skytteltrafik fram och åter mellan Norrlångträsk och Staan.

20 kommentarer:

  1. Om jag inte hade så långt till Byske skulle jag nog dyka upp nån tisdag. Ni verkar ha det riktigt trevligt. Inte minst efter vattengympan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen synd för jag kan tänka mig att stämningen skulle om möjligt blir ännu högre om vi fick njuta av ditt sällskap.

      Radera
  2. Men vilken fin bassäng ni har tillgång till! Och så häftigt att det är fönster längs hela väggen, så att man kan uppleva kontrasten till snövärlden där utanför! För ett par år sedan var jag ordinerad fysio i terapibassäng, men sedan dess har jag inte doppat ens tårna i en pool.

    I relation till stadens småskalighet - faktiskt hela Ålands litenhet - har vi i Mariehamn ett enormt påkostat badhus, Mariebad. Där finns 25-meters träningsbanor, en stor terapibassäng, äventyrsbad (där man t.o.m. kan simma utanför väggen, ut i vintern), bubbelpool, vanlig bastu och ångbastu. Men tro inte att jag brukar besöka anläggningen. Där har jag inte satt min fot sedan Lilla A var 7-8 år gammal. Orsaken är, att jag är så himla frusen av mig och det gör "transportsträckan" från omklädningsrummet till badet till en obehaglig början på vattenvistelsen. Att det dessutom är dyyyrt att besöka stället förbättrar inte chanserna att återfinna mig där.

    Just nu är det sannerligen sopptider, så här i huset ska det bli en sån till middag idag. Faktiskt med broccoli, men utan linser (eftersom de f.n. är slut).

    Tusiken, en så fin bild av det frostbitna, röda huset!! Du börjar bli en riktig hejare med kameran och jag tycker verkligen att kurserna du tagit på distans har haft en fantastisk, positiv effekt på dina foton. Ja, inte var det nåt fel på dem förut heller, men det MÄRKS att du börjat fota med "andra ögon" :oD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett trivsamt badhus modell mindre där personalen känner igen en då man kommer. Man kan möjligen oroa sig lite för framtiden eftersom badet börjar bli slitet och frågan är om kommunen kommer att kosta på baden i kommunens utkanter så mycket efter storsatsningen på det mitt i stan.

      Jag älskar soppor och grytor, särskilt på vinterhalvåret. Inte nog med att det brukar bli så gott, det är så praktiskt att kunna tillaga det i god tid och så bara värma straxt innan det ska serveras. Jag gör ibland soppa av matrester och buljong och hittar på ett fantasinamn till den. Ingen soppa blir den andra lik.

      Så skojigt att höra att du tycker dig se skillnad på mina bilder från förr och nu. Då har jag kanske inte slängt bort tid och möda i onödan. Fast det blir många bilder som hamnar i papperskorgen, ofta direkt i kameran eller så när jag tar fram dom på datorskärmen.

      Radera
  3. Hejsan hoppsan.

    Den där gråsiskan var verkligen söt. Vad fin bild du tagit på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till skillnad mot andra vintrar har vi stora flockar med siskor som övervintrar här detta år. Man kan verkligen fråga sig vad som är orsaken till det och hur i hela friden de små dunbollarna lyckas klara av vår vinterkyla.

      Radera
  4. Så trevligt du verkar ha det på Tisdagar och skön motionsform är det ju också.Vacker orkide har du även du verkar ha tumme med dem vilket inte jag kan skryta med jag har två vita som jag hoppas på men ännu så verkar det inte vara på gång.
    Det röda frostiga huset står där och väntar på varmare tider men det blir fint på kort även på vintern.
    Den lilla pippin kanske hade flugit mot någonting för den ser ut precis som en liknande fågel som flög mot fönsterrutan hos oss för några veckor sedan som också repade sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tisdagarna är riktiga höjdardagar.
      Du som är så duktig med blommor behöver nog inte oroa dig för dina orkidéer, nog blommar dom så småningom. Två av mina fyra har inte heller tyckt att det är dags att blomma än utan väntar på mer ljus.

      Jag tror inte att siskan hade flugit in i något fönster men säker kan man aldrig vara. Även fåglar åldras och blir sjuka men det är sällan man hittar dom liggande på marken. Skator, kråkor och katter är säkert framme så fort dom ser en fågel som verkar avslagen.

      Radera
  5. Gråsiskan fick du riktig fin på foto, han verkligen utstrålar ensamhet.

    Är förvånad att det finns så många röda stugor och hus däruppe hos dej. Själv har jag varit i den tron och oxå sett, att husen är gråa i Västerbotten.

    Grattis till badet. Härligt härligt!

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle tro att du tänker på de små gråa ladorna som förr fanns överallt ute på lägdorna. Nu är en del flyttade till gårdarna och andra i sämre skick är rivna men en och annan finns kvar.

      Radera
  6. Som vanligt visar du fina bilder och skriver bra text!
    Jag tackar för besöket och hjärtat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kaffe och jättegod macka!

      Radera
  7. Soppa är alltid gott - speciellt hemlagad med kärlek! Den lilla gråsiskan ser allt litet tufsig ut. Tur att det inte var någon katt som fick syn på den eller en rovfågel. Nu har det snöat i två dygn i Stockholm. Märkligt nog finns det mycket snö kvar och nu kom det ännu mera. Måste säga att det är härligt (beror väl på mina rötter norrut - detta tyckande) med snö. Så ljust, rent och fint det blir mot det gråa slaskiga som är det vanligaste här.

    SvaraRadera
  8. Vad trevligt det verkar med den första tisdagen i månaden. Inte minst soppan och det hembakade brödet till. Kul att ha något att se fram emot varje månad.Badkruka som jag är, så nyttjar jag aldrig den möjligheten.
    Bara de gånger man blivit "påtvingad" vattengympa efter nån operation eller annan krämpa.
    DDen lilla pippin såg för ynklig ut och huset såg iut att frysa det med.
    Kram/Kicki

    SvaraRadera
  9. Trevligt med traditioner! Vattengympa och sopplunch låter riktigt härligt - särskilt tillsammans med goda vänner. Bra för både kropp och själ.

    Så fina bilder du bjuder på! Gillar det där frusna huset - även om det är trist att det står tomt....

    SvaraRadera
  10. Underbart söt är gråsiskan :-).

    Visst är det kul när orkidéerna blommar om. Tyvärr har jag en katt, Sally, som inte kan låta bli knopparna på alla orkidéer, då jag får inga blommor på mina för tillfället. Hade en som var på väg att slå ut med stora fina knoppar, för att helt plötsligt vara knopplös och alla knoppar låg på golvet.

    SvaraRadera
  11. Visst är det skönt och nyttigt med vattengympa. Det verkar bli en heldag för dig och kompisarna med sopplunch efteråt Varje torsdag har vi sopplunch på Seniorträffen med hembakat bröd. Själv fick jag äta soppor i två veckor efter tandbehandlingen.Det blir ganska enkel men nyttig mat, lättuggad.Det blir inga Trerättersmiddag med vin här.Har styrketräningen i första hand. Våren visar sig nog snart här. Trots påfyllningen av snö har vi nu just kl 3. Önskar en trevlig helg
    kram

    SvaraRadera
  12. Vad mysigt med vattengympa och sedan soppa :) Här har också några orkidéer fått plats i fönstren igen eftersom de börjar knoppas. Övriga står i en hörna samt i ett fönster i mitt "svala" gästrum.

    SvaraRadera
  13. Kan du förresten hjälpa mig så att jag kan kommentera kajsastinas blogg? Alternativet namn/webadress finns inte där så jag kommer inte in så jag kan be henne lägga till det alternativet. Kan du skrive en kommentar i hennes blogg så hon lägger till det (om hon vill förstås)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kopierat din text och adress på hennes blogg.

      Radera