En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 21 februari 2013

Motivjakt inomhus

I dag har jag jagat temamotiv inomhus. Det måste ju bli lite variationer och inte snöbilder i varje inlägg. Snö, ja. Just nu i kväll är det plusgrader ute och snön på taket börjar glida och rasa ner. Ibland låter det som jordens undergång, som om hela taket ska lossna men om man tittar efter kanske det bara är ett par kvadratmeter som gett sig av. Detta är något som Cilla blir oerhört skärrad av och jag kan tänka mig att natten kan bli orolig. Dessutom är det dottern som öppnar dagiset i morgon vilket innebär att hon måste kliva upp klockan fyra. Tur att det finns andra nätter som är lugnare.

Nr 58 En  36/365
En liten flaskminiatyr från Kosta Boda. Jag samlar på dom, inte bara den här modellen utan alla glasminiatyrer, men det sägs att dom inte görs längre. Det kan möjligen dyka upp något på  Blocket eller loppisar. 

 Nr 323 Två  37/365
Det är lika bra att ta två miniatyrer till när jag ändå är igång. Det här paret vet jag att jag en gång köpte till min mamma, troligen som födelsedagspresent, och jag tror att jag hittade dom i ett köpcenter i närheten av Nybroplan. Så småningom har dom hamnat hos mig igen. Tyvärr har halsen på den lite större flaskan gått av vid något tillfälle men är ditlimmad och sitter hjälpligt fast.

 Nr 128 Inramat  38/365
Mera konst. När det gäller tavlor har jag en fäbless för båtmotiv. Helst ska det vara en ensam liten eka men på den här är det lite större båtar. Jag har själv valt och köpt denna oljemålning i Sandströms konsthandel när den fanns i Skellefteå och länge satt den ovanför ett lite högre skåp i köket. När maken fyllde 70  förra våren uppvaktade jag honom med en ganska så stor tavla med ett häst-drar-höskrinda-motiv, en typ av tavla som han länge önskat sig (dock inte jag) och som jag beställde via en konsthandel i Umeå, som i sin tur beställde den direkt av konstnärinnan. Den enda plats som var lämplig för hästtavlan var ovanför nämnda skåp så min båttavla fick flytta upp till det stora rummet på övervåningen. 

 Nr 341 Vinterblommor  39/365
Rosor är egentligen riktiga sommarblommor men på Alla Hjärtans Dag fick dottern denna vackra ros av sin sambosärbo och det var nog inte den enda rosen som såldes den dagen. Kanske har den odlats i något afrikanskt land och kommit hit till vårt vinterland med flyg . 

Dottern och mågämnet letar febrilt efter en bostad i Skellefteå men det verkar mycket svårt att hitta något. Jag undrar hur politikerna har tänkt att vår stad ska kunna växa när det inte finns tillgång till några bostäder? Framför allt finns det inga hyresbostäder och bostadsrätterna är svindyra. Därför sover dottern mestadels hos oss just nu och P hos sina föräldrar och därför befinner sig denna vackra blomma under vårt tak.

Är det någon som vet av en tvåa eller trea i Skellefteå så kontakta mig genast!! Fyror går också bra!


 Nr 107 Hantverk  40/365
Garanterat svensk handslöjd är dessa alster som finns på en av våra köksväggar. Vävramen är skuren i ett enda stycke och tillverkat 1899 av Johan Lindgren, en farbror till min man. Med den vävde man bland annat skoremmar som man virade fast byxbenet med stöveskaftet. 
Skopan är odaterad och jag vet inte var man hade den men kanske för att ösa upp havre till hästen eller något sådant. Träbiten är utsågad och sparad från en byggnad som tillhört vår gård men inte finns kvar. Någon har ristat in årtalet 1804 LIS. Vad bokstäverna står för är för mig okänt men troligen är det en namnsignatur.

 Nr 19 Blankett  41/365
Svärföräldrarnas vigselbevis hittade jag i en kartong i ett skåp på övervåningen. Fotografiet från vigseln har vi stående framme. Där är min svärmor 20 år gammal och hennes nyblivne man 40. Detta hände sig den 7 december 1923, alltså för snart 90 år sedan. Jag kan ju påpeka att min man är ett så kallat sladdbarn som kom långt efter sina tre äldre syskon.

Nr 105 Handskrivet  42/365
Som sista tema denna dag har jag valt ett uppslag ur en så kallad poesibok som jag hade i 10-11-års åldern. På första sidan har min mamma skrivit några rader, på andra sidan min pappa så jag gissar att jag fick boken av dom i födelsedagspresent. Alla flickor hade en sån här och böckerna vandrade runt, runt, främst i klassen. Till och med en och annan grabb har skrivit i den och faktiskt också ett par lärare. Så mycket till poesi kan jag väl inte påstå att den innehåller men minnena av de som skrivit i den poppar upp när jag läser de, ofta med stor möda, nerpräntade raderna.







16 kommentarer:

  1. Vilka fina minnen du samlat på dig och roligt att få en liten historia till alla bilderna.
    Poesibok hade jag också, men den är borta sen många år.
    Vackra vigselbevis det var förr, med så vacker handstil. Fint att ni kan spara sånt till kommande generationer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mesta av minnen som finns här kommer från min mans sida men en och annan sak kommer även från min.

      Radera
  2. Här "ramlar det på" med teman :) Inga problem för dig att "komma ifatt" inte!
    Nu blev jag sugen på att leta reda på min gamla poesi-bok :) Någonstans finns den i gömmorna och jag har inte läst i den på evigheter!
    Fina bilder till alla teman!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycks som om varenda flicka förr i tiden hade en poesibok. Undrar varför grabbarna inte var intresserade av det?

      Radera
  3. Halva nöjet med det här "temafotandet" är ju att leta lämpliga objekt för temat.
    Det blir ju en del nostalgi som kommer fram.
    Vem minns inte sin poesibok ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan man behöva en fotoutmaning för att träna upp sin kreativitet.

      Radera
  4. Eftersom jag själv väver band (metoden innan bokens tillkomst) så de var kul att se en gammal vävram från Västerbotten.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle faktiskt vilja lära mig att väva med den, eller kanske en modernare variant av den.

      Radera
  5. Fina foton du har.
    Fina handskrivna saker tex poesiboken.
    Undrar om min finns kvar någonstans...?
    Ha det bra!
    Kram Kakan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får leta i gömmorna. Flickor (kvinnor) slänger inte gärna bort sånt som poesiböcker. Roligt att du tittade in här.

      Radera
  6. Så fantastiskt produktiv du är! Önskar jag hade samma kreativitet och energi att lägga upp fina bilder. Älskar rosbilden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer ju inte att fortsätta i den här takten, det är för att komma ikapp eftersom jag kom med så pass sent. En ros ären ros är en ros...

      Radera
  7. Blev nostalgisk över bandväven eftersom vi hade sådana därhemma i norr - vi vävde skoband. Jag hade lappskor när jag växte upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag måste kolla om det finns någon kurs i bandväv på nätet för jag känner riktigt suget av att få ägna mig åt den sortens handarbete. Min svärfar lindade fast byxbenen mot kängskaften varenda dag så länge han levde.

      Radera
  8. Nostalgiskt med poesiboken! Tänk att vi alla hade en sån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte att min dotter har haft någon. Man ska nog vara av lite äldre datum för att minnas den. Konstigt hur tydligt man minns de gamla klasskamraterna när man läser vad dom skrivit.

      Radera