En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 26 februari 2013

Nr 156 Konstverk 57/365 eller Byskebadet igen

Nr 156 Konstverk  57/365
Tisdag och vattengympa i Byske som vanligt. I dag fanns det en liten grupp påklädda människor inne i badet, dock inte i vattnet, nej dom mätte, fotade och diskuterade med varandra och mest verkade det handla om den stora keramikväggen. Det är ett riktigt konstverk och här sitter jag och har inga som helst upplysningar om vare sig konstnären eller hur gammalt det är. Jag har fösökt att googla på det men kommer ingen vart.

Nyfiken som jag är frågade jag praktikanten som i dag deltog i vattengympan om det var ombyggnation på gång och det var det. Till sommaren startar det troligen. Det var ju tal om det redan i fjol men så sköts det upp ett år. Undrar just hur dom ska göra med mosaikväggen?
Jag brukar ju ha lilla Cyber-Shoten med mig så jag tassade ut till omklädningsrummet och hämtade den så att jag kunde ta lite interiörbilder. Det kan vara roligt att ha som minne ifall dom ändrar badet mycket. En liten caféhörna finns det och kaffeautomaten står i hallen.
I en annan hörna finns bubbelpoolen och den är välbesökt efter vattengympapasset. En del sätter sig i bastun i stället. I dag tror jag att vi var 26 stycken deltagare på gympan. Fler är svårt att rymmas och då är vi ändå fem som är på djupa delen.
Vi norrlångträskbor brukar simma några vändor efter gympan och blir alltid sist ner i bubbelbadet. Ja vi brukar faktiskt nästan alltid bli sist ut ur omklädningsrummet också.

En liten bassäng för de minsta finns det förstås också och även den har fönster utmed ena långsidan. Ljust och trevligt är det om solen skiner. Mitt i värsta snöovädret kan man simma eller gympa och titta ut på tallarna som rister i vindarna, snöiga och dana.



19 kommentarer:

  1. Vilken fin simhall ni har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men ganska slitet vid det här laget så en ombyggnad är av nöden.

      Radera
  2. Vad vackert.Hoppas att de sparar interiören när de bygger om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag också. Har ju svårt att tänka mig att dom skulle flytta väggen som dom gjorde med väggen som numera sitter ovanför bagagebandet på flygplatsen.

      Radera
  3. Vilket fint badhus ni har. Och trevligt med konstverk på väggen, som jag hoppas de sparar fast de ska bygga om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både badhuset och personalen är trevlig och så där lagom stort för en som inte är intresserad av äventyrsbad. Maken brukar fara dit ett par gånger i veckan för att basta och skvallra - förlåt utbyta nyheter - med gubbarna där.

      Radera
  4. Sannerligen en tillgång !

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi badtanter tycker också det!

      Radera
  5. Man undrar verkligen vad de vill ändra här. Det är väldigt fint och konstverkets färger är helt underbara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just det att det börjar vara så gammalt och slitet och vi får vara glada att kommunen satsar på ombyggnation och inte rivning.

      Radera
  6. Vilket underbart badhus ni har. Både vackert och mysigt. Här är allt så storskaligt. Mycket folk som trängs och kanor och bubbelbad både hit och dit. Ska man bada lite småskaligt kan man ta sig till de två förortsbaden som finns. Tyvärr tar resan med buss dit över en timme och lika hem. Sen är jag dålig på att stå och vänta på bussresan. Blir liksom en stressfaktor.
    Bekräftar det jag egentligen vet. Jag borde bo på en mindre ort inte en stor stad
    Sköt om dig
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I en liten ort har man ofta nära till mycket. Nu bor ju jag i en liten by ute i skogen och har tre mil till detta det närmaste badhuset. Men storleken på det är jag nöjd med.

      Jag är före detta storstadsbo så jag vet hur det är att leva det livet också, och då föredrar jag det jag har nu, flera gånger om.

      Radera
  7. Vilken fin simhall! Först undrade jag varför det var så folktomt, men sen såg jag att det var bubbelbadet som lockade :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjävla gympapasset var över och jag ville inte fota medans det fortfarande var folk i bassängen, det kan ju vara lite känsligt.

      Radera
  8. Verkligen fint bad, som du har dokumenterat bra. Man kunde förstås önska sig lite bilder inifrån damernas omklädningsrum, men jag antar man inte kan få allt här i världen.
    Hur som helst gillar jag fotona. I Byske var jag som barn med mina föräldrar, bröder och farföräldrar. Vi badade och blev stuckna av myggor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte en sekund på att du skulle vilja se bilder ifrån damernas omklädningsrum eftersom så gott som alla damer där vid detta tillfälle har passerat pensionsgränsen, många med råge.

      Jag antar att det är havsbadet du besökte som barn och i dag är kallas det (och Pite havsbad) för Norrlands riviera, ett mycket fint och välskött bad med lång och långgrund sandstrand. Dessutom finns det en bassäng med rutchkana och en massa annat, för att inte tala om själva campingen. Mycket populärt bland norrmännen!

      Radera
    2. Pite havsbad minns jag lite bättre - där var inte så mycket mygg. Verkligen fantastisk sandstrand, i minnet i varje fall.

      Radera