En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 21 februari 2013

Övning ger kanske färdighet - så småningom

I dag kom det nya objektivet som jag beställt från NetonNet, ett Canon EF 50 mm 1,8 ll.  Det ska bli spännande att bli bekant med det och naturligtvis fick det följa med på dagens skogspromenad på det nysladdade skoterspåret. Det kommer att ta lite tid att vänja sig vid att inte ha ett zoom för det är mitt första fasta objektiv till den här kameran.

Här kommer resultatet av dagens försök:

Nr 181 Ljus och skugga  30/365 

Nr 270 Skog  31/365

Nr 102 Gul  32/365

Nr 78 Frost  33/365

Nr 165 Kvällsljus  34/365

Nr 272 Skugga  35/365







22 kommentarer:

  1. Underbara försök! Svårt att välja men garagedörrarna och Skugga, Riktigt läckert!
    Gul så härligt med orörd snö runt gulstuga och solen som förstärker till en härlig färg!!
    Kvällsljus är alltid vackert här uppe!!
    Frost så rent med kristallerna, underbart!
    Underbart Ljus&Skugga så enkelt men ändå! Och Skog där man undrar om ett djur skall strax komma eller blev de rädda för skotern?

    Då är det bara att öva för på måndag är Fullmånesdag enligt kalendern!!! Godnatt för John Blund kom nu ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänk så många fina bilder det finns ute i naturen, det är bara att ta kameran med sig ut och hämta hem dom. Men jag färdas inte med skoter trots att jag färdas i skoterspåren, det är sparken som är färdmedlet eller så går jag helt enkelt. I dag skrämde vi upp sex orrar som vi säkert inte hade märkt om dom suttit stilla. Nu skrämde dom mig och hundarna en bråkdels sekund innan vi konstaterade vad det var. Det låter mycket om skogsfågel när dom tar till flykten.

      Radera
  2. Kul med ett nytt objektiv. Du kommer säkert ha mycket roligt med det.

    Det var ett hiskeligt gult hus du hittat :-). Men både frost- och kvällsljusbilden är så vackra. Skuggan mot garageporten är intressant och tydlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gult kan vara en knepig färg på hus. Det gäller att hitta dena bsolut rätta nyansen för att det ska bli snyggt.

      Radera
  3. Jättevackra bilder allihop!
    Det är så fint när man har naturen som motiv, som tur är passar ju naturen till väldigt många teman.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man är visserligen lite mera begränsad vintertid men annars finns det mycket att hämta i naturen.

      Radera
  4. Det ser inte ut att vara något större fel på det objektivet, och du tycks ju redan ha lärt dig hur det fungerar.
    Själv har jag skaffat fullformatskamera (ett monster som väger 1,5 kilo - nästan för stor att ha med sig i sängen om nätterna) och till den ett av Canons vita objektiv, men på två veckor i stort sett inte lärt mig mer än att ladda batteriet och sätta i minneskorten (två stycken).
    Det är mer knappar och reglage att hålla reda på än i en flygplanscockpit.
    Kjell från Öjebyn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trevligt att höra av dig, det var länge sedan!
      Har du vunnit på tipset eftersom du gjort en sån investering? Det låter dyrt i alla fall. Jag antar att det i första hand handlar om att fota orkidéer. Vad är det för knappar och reglage som skiljer en fullformatskamera och t ex en Canon EOS600D åt? Det dröjer nog inte länge innan du är hemtam med kameran. Det låter lite knöligt att ha kameran med sig i sängen. Prova att köpa en mjuk go nalle på någon loppis.
      Lägger du ut dina bilder på något forum, Fotosidan.se till exempel?
      Ha det gott!

      Radera
    2. Jag har köpt begagnat, Cici. En ny kostar ju en hel årslön.
      Och varför har jag köpt en sån?
      Tja, jag kan inte neka till att det ser lite tufft ut med en kamera som man får ryggskott av att bära omkring på. Ger intryck av att man är en riktig fotograf, om du förstår hur jag menar.
      Att sedan kameran är byggd som en stridsvagn, gedigen som ett järnspett och i nödfall duger att slå ihjäl noshörningar med har så klart också sin betydelse när man fotar under fältmässiga förhållanden.
      Och så förstås att skärpan i bilderna är av det slaget att man kan raka sig med dem.
      Ang. skillnaden mellan den och en EOS600D så tror jag det blir bäst om jag skickar en bild lite mer privat i morgon. Att beskriva med ord klarar jag inte, och som du vet kan ett bra fotografi säga mer än tusen bilder.

      Radera
    3. Det låter spännande. Ser fram emot bildbevis.

      Radera
  5. Du har lyckats med det nya objektivet för bilderna är skarpa och otroligt vackra.Det är även fantastiska motiv som ytan med orörd snö och kvistarna som sticker opp det ser ut som en tavla.Även bilden av skogen och det röda himlavalvet tycker jag om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju som så att många bilder, många hamnar i papperskorgen, om inte direkt i kameran så senare i datorn. Men det är ju det som är så bra med dessa digitalkameror, man kan ta hur många testbilder som helst och sen bara slänga om dom är dåliga.

      Radera
  6. Fina bilder. Vad vackert det gula huset stod sig mot snön.
    Ha en fin dag från TantGlad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tant Glad! Roligt med en ny besökare och tack för din kommentar. Nu blir jag förstås nyfiken och måste kolla din blogg på en gång.

      Radera
  7. Jättefina bilder! Älskar frostbilden, gula huset, kvällsljuset och skuggan! Så produktiv du varit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska det vara någon mening med att delta i 365 Foton gäller det att komma ikapp någorlunda. Roligt att du gillade bilderna.

      Radera
  8. normal är bra att ha :-))
    och så många fina bilder som vanligt här - skuggbilden är fantatisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upptäckte skuggan i går när vi skulle fara iväg till studiecirkeln. Den måste alltid ha funnits där på vår ena garagedörr utan att jag lagt märke till den eftersom vägbelysningen står där den står så att säga.

      Radera
  9. Glömde tala om för dig att jag har tidinställd publicering på alla mina inlägg och därför publiceras de alltid 00:00. Så jag sitter inte alltid uppe då, men ibland så gör jag det eftersom jag är en "kvällsråtta" :-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi verkar vara några i den äldre generationen, förslagsvis kvinnor, som har svårt för att avsluta dagen och krypa till kojs.

      Radera