En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 13 mars 2013

Nr 191 Mars 76/365

Mars och solen har äntligen kommit upp så pass högt på himlen att den börjar värma. Som kallast tidigt i morse hade vi närmare 28 minusgrader, klockan 8 hade det stigit till 23 och en timme senare till endast 12. Då tog jag en härlig sparktur med hundarna som sällskap. Över lägdorna nedanför vårt hus, ut på Sörträsket is och upp Västibyn. En riktig underbar vårvinterförmiddag. Efter lunch bäddade jag i ordning med några renskinn och satt sedan ett par timmar utmed husgaveln med en mugg kaffe, en bra bok och, förstås, kameran.  Om en vecka är det vårdagjämning och då blir dagarna här i norr längre än dom är söderut. I tre månader framåt blir det allt ljusare. Det är nu vi här i norr får belöning för att vi står ut med den mörka vintern. 

18 kommentarer:

  1. Du, det där ser inte helt fel ut! :o) Lessen att jag varit så "osynlig" på sistone, men här har inträtt en ny, högst oväntad fas i papperskriget runt min sjukdom, vilket gör att hela dagar - igen - går åt till författande av juridiska inlagor till höger och vänster. Märkligt hur det inte i ett endaste litet sammanhang kan gå rätt i denna vårdhistoria ... :o/

    Njut av vårens ankomst, du som kan!!

    SvaraRadera
  2. Ser ut som en riktigt skön plats i vårsolen.

    SvaraRadera
  3. Bra bok; vilken bok/författare läser du gärna? margareta

    Själv har jag k Lavransdotter av S Undset som min favoritbok.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle aldrig kunna svara på den frågan. Det vore som om någon frågade vem av ens barn man älskar mest! Jag är väl något av en allätare och det är kanske lättare för mig att säga vad jag inte gillar. Jag gillar inte Coelho t ex. Det är alldeles för flummigt för mig, inte heller romaner av typ tantsnusk, sådana där med rosa sidenlakan på omslaget du vet. Annars är det nog mitt humör för dagen som får bestämma vilken bok jag väljer. Lavransdotter kom jag nästan igenom men tröttnade på slutet, vilket är ovanligt för mig. Nu är det länge sedan jag läste den och jag kommer inte ihåg varför jag tyckte att den blev så trögläst i slutet.

      Radera
  4. När du tittar på min bild så är det Fittjas höghus man ser på andra sidan stranden. Så det är på Vårbysidan.
    Här har du länk till karta

    http://maps.google.se/maps?q=Masmov%C3%A4gen+20,+V%C3%A5rby&hl=sv&ie=UTF8&ll=59.247405,17.877438&spn=0.007154,0.022724&sll=59.247322,17.877426&sspn=0.0009,0.00284&gl=se&hnear=Masmov%C3%A4gen+20,+143+32+V%C3%A5rby&t=m&z=16&layer=c&cbll=59.247405,17.877438&panoid=zlyPFZ-sE9w5jJaOamVSxg&cbp=12,261.37,,0,0

    SvaraRadera
  5. Åh så inbjudande det ser ut där vid väggen.
    Sådana stunder behöver vi många av nu!!

    Njuter så av ljuset som kommit tillbaka
    till våra trakter - med stormsteg!

    SvaraRadera
  6. Det ser underbart ut. Jag hoppas att solen stannar till helgen.

    SvaraRadera
  7. Vad det ser härligt ut!

    SvaraRadera
  8. Det där ser ju jättemysigt ut. Jag har ännu inte hamnat stillasittande utomhus. Ett par timmar klarar jag inte ens på sommaren, men en fika om det är tillräckligt varmt ser jag fram emot.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Och det är ni väl värda :)
    Det ser ut som en skön plats där i solen!

    SvaraRadera
  10. Vad härligt det ser ut,det är nog den bästa årstiden nu när solen värmer upp på dagarna.Det gäller att passa på.Jag offrade mig för städning idag.

    SvaraRadera
  11. Vilken tur att det finns husknutar. Hoppas du får användning av den i helgen också
    Ha en fin helg
    Kram

    SvaraRadera
  12. Ljuset blir så intensivt nu när vi har så mycket snö kvar och skymningarna blir så vackra. Men det är isande kallt och blåser snålt från nordost. Men mitt på dagen i lä värmer solen.

    SvaraRadera
  13. Åh vilken härlig bild. Det är så underbart när vårsolen värmer och man kan sitta ute första gångerna.

    SvaraRadera
  14. Fantastiskt inbjudande och mysigt!

    SvaraRadera
  15. Vilken mysig bild! Här sitter jag och minns mina 18 år då jag fick uppleva vårvintern i Umeå. Den tiden på året var nästan mysigare än våren.
    Ha det gott!
    kram

    SvaraRadera