En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 24 mars 2013

Nr 299 Stängd 87/365

I går samlade jag ihop alla kassar med sånt som skulle till återvinningen och for sedan till Fällfors för att tömma dom, men också med baktanken att hitta några bra fotomotiv till utmaningen. Därför körde jag först in till kyrkogården med muren som tänkt motiv, men hamnade i stället framför motivet Stängt. Det gällde både grinden och  likboden (som min man kallar denna byggnad) inne på kyrkogården. Naturligtvis går det bra att gå in på kyrkogården, det är nog bara att öppna grinden men när vi besöker mina svärföräldrars grav tar vi en annan väg in, den som utan både mur och grind.  Nätet som spänts upp ovanför murarna är där för att hålla renarna utanför. Det var härligt vårvinterväder med betydligt mildare vindar än de som varit i veckan.


11 kommentarer:

  1. Bra med nät som håller renarna utanför. Kan tänka mej att de inte är så trevligt med dom inne på kyrkogården. Vacker bild med den vita snön och den vita byggnaden i kontrast till den svarta järngrinden.

    SvaraRadera
  2. Snygg symmetri i bilden som förstärker intrycket av att det är stängt, orörligt, dött...
    Har ni så mycket ren att de dräller runt överallt? Fantastiskt!
    "Likboden" var förresten ett namn med en del torr galghumor. Det uppskattas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde skriva att du har hittat en fin vinkel så att det svarta korset avtecknar sig så tydligt mot den gråmolniga himlen.

      Radera
  3. "Likboden"... Hu, en sån benämning! Men antagligen inte helt fel, även om jag kanske skulle föredra något annat. Ja, vad heter en sån byggnad egentligen? Gravkapell..? Njää ... eller?? *brydd*

    Men snygg på bild blir kojan i alla fall och rennätet syns ju knappt. I alla fall såg inte jag det förrän jag läste om det i texten, för den strama byggnaden och kontrasterna mellan vitt och svart i bildens centrum drar blicken till sig.

    Najs :o)

    SvaraRadera
  4. En snygg bild som helt klart speglar temat stängd.

    SvaraRadera
  5. Snyggt. Med all snö är det kanske lite svårt att fota muren, men vi får kanske se den senare.

    SvaraRadera
  6. Fint med symetrin i bilden och det ser även ut att vara en fin kyrkogård.

    SvaraRadera
  7. funderade ju; De där med nätet! margareta

    SvaraRadera
  8. Vacker bild och likboden skrämmer mig inte alls. När jag går på vissa hantverkskurser i Stockholm så hålls de i en gammal likbod fastän numera heter det Slöjdhuset ;-)

    SvaraRadera
  9. Stängd i dubbel bemärkelse. Vilken vacker byggnad även om den fått ett lite kusligt namn av mannen din. :)

    SvaraRadera