En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 6 mars 2013

Nr 261 Röd 67/365 eller Glasfatet


Egentligen borde det stora glasfatet användas som det bruksföremål det är men då ser man inte dekorationen så som man gör när ljuset få lysa igenom glaset. Ett tag hade jag det uppställt på ett skåp med en lampa bakom men det blev så sällan jag kom ihåg att tända lampan. Vid en ommöblering flyttades skåpet ut ur köket och då fick fatet sin nuvarande plats i  det smala fönstret bredvid "balkongdörren", ett fönster som vätter mot väster. När solen går ner under sommarhalvåret blir det ett väldigt vackert sken genom fatet. Jag vill att det ska stå i köket eftersom det är där vi befinner oss större delen av dagen. Fatet fick jag i sextioårspresent av mina systrar och jag kan tänka mig att dom fick fundera både en och två gånger innan dom hittade något som dom tyckte passade. Det brukar ju vara så med presenter till äldre som redan har det dom behöver. Att mittenmotivet är en dalahäst var nog en stor anledning till köpet för på boaseringslisten i vårt kök står det en hel rad med olika sorters dalahästar. Och blått är den övervägande färgen i köket förutom vitt och träfärgat så det passar ju också. Men pricken över i:t är den klarröda ramen runt hästen tycker jag.


12 kommentarer:

  1. Snyggt och du har rätt. Det är den röda ramen som ögat dras till. Absolut röd :D

    SvaraRadera
  2. så charmigt med den röda, "barnsliga" ramen, gillar att du matchat med apelsiner och röd duk och, minsann ser det inte ut som om det står en röd bil på gården!

    SvaraRadera
  3. Härliga färger! Förstår att du vill ha fatet där du ser det ofta :)

    SvaraRadera
  4. Så vackert och färgerna är härliga. Förstår att du valt att ställa den i fönstret, så upplevelsen blir större, när solen lyser genom glaset.

    SvaraRadera
  5. Hejsan

    Så effektfullt glasfatet blev där i fönstret. Gratis ljus bakom ju.

    SvaraRadera
  6. Vackert fat. Så ser jag att du har likadan gardin som mina köksgardiner som sitter uppe över julen ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Wow! Vilket makalöst vackert fat! Så fint att ha det så där framför ett fönster och se det i olika ljusspeglingar och skiftningar! Jag blir sugen på att måla när jag ser det!

    SvaraRadera
  8. Verkligen ett vackert fat. Kul att ha det stå i ett fönster så man verkligen ser det

    SvaraRadera
  9. Så fin fat...
    Ha det bra!
    Kram Kakan

    SvaraRadera
  10. Åh så snyggt, och med ljuset från vårens vackra skymningar. Förstår att du njuter.

    SvaraRadera
  11. Det var en fin present! Och en bra placering så det kommer till sin rätt. Jag är lite svag för dalahästar och speciellt den grå Rättvikshästen. Jag har lite DNA från Rättvikskullor i mina ådror.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera