En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 18 april 2013

Nr 167 Kyrktorn 111/365

Bild nr 167 Kyrktorn
Jag har lite svårt att bestämma mig för vilken av de två fotade kyrktornen, eller rättare sagt kyrkorna, jag ska välja men till slut valde jag Fällfors kyrka, den som ligger närmast och den församling vi tillhört. Kyrkan byggdes 1911-1913 och är helt i trä, både ut- och invändigt. 2009 slogs Fällfors församling samman med Byske församling till Byske-Fällfors församling. 

Byske kyrka är lite större och pampigare och har en lite annorlunda form, den är åttakantig. Den invigdes redan 1872. Skam till sägandes så har jag aldrig varit inne i den. Jag är inte religiös och tillhör inte Svenska kyrkan så på gudstjänster går jag överhuvudtaget inte men däremot kan jag tycka att det är intressant att besöka kyrkor för att de ofta är vackra byggnader. Någon gång ska det väl bli av att jag gör ett besök även i denna kyrka.


8 kommentarer:

  1. I Fällfors kyrka är jag konfirmerad en vacker kyrka och så fin där den står på höjden.Byske kyrka tycker jag är ännu vackrare och där har man varit många gånger både för att lyssna på julmusik men även varit dit på bröllop.När dottern gick skola i Byske så var det även examen i Kyrkan vilket var extra högtidligt.

    SvaraRadera
  2. Fina kyrkor! Mitt hjärta klappar dock lite extra för träkyrkor :) Och den du visar är väldigt fin!

    SvaraRadera
  3. Vackra träkyrkor, dock vet jag just ingenting om Norrlands kyrkor. Har det verkligen funnits såååå mycket folk i Byske så man behövde en så stor kyrka?

    (Däremot är jag oerhört förtjust i Gotländska kyrkor som är byggda i Sandsten en heldel mycket gamla och har oxå gjord en semster-kyrkor-besök och blivit förälskad i en del kyrkor på södra Gotland.)tyvärr finns det inte pengar till att bevara och underhålla dessa kulturskatter idag. Många av kyrkorna står oeldad hela vintern, som ju är ett fördärvt.

    SvaraRadera
  4. Fällfors kyrka var verkligen vacker. Många kyrkor är fina och intressanta att kika i. Är själv inte heller med i svenska kyrkan och känner inget behov av att gå på gudstjänster.

    SvaraRadera
  5. Så fina bilder, översta är underbar med kontrasten mot himlen.

    SvaraRadera
  6. Vackra kyrkor båda, men tycker fantastiskt mycket om det röda taket på Fällfors kyrka mot det himmelsblå. Kan bero på det fina ljuset!

    SvaraRadera
  7. Så vackra kyrkor båda två, men jag tycker att Fällfors har ett speciellt och litet annorlunda utseende. Väldigt vacker!

    SvaraRadera
  8. Det var två riktigt vackra kyrkor båda två. Jättefina bilder!

    SvaraRadera