En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 3 april 2013

Nr 198 Mitt i prick 94/365

Piloten som ska sätta ner ambulanshelikoptern på landningsplattan måste vara säker på att landa mitt i prick. Jag kan tänka mig vilken katastrof det skulle bli om han eller hon skulle göra ett misstag mitt bland alla byggnaderna som tillhör Norrlands universitetssjukhus, ofta kallat NUS. Det torde för övrigt låta bra nog mycket vid en aldrig så bra landning så jag antar att salarna i närheten är arbetsrum och inte patientsalar.
Bilden är tagen i dag då sonahustrun och jag tog en runda runt området.



7 kommentarer:

  1. Oj, vilken helikopterplatta. Här gäller verkligen att hamna mitt i prick.

    SvaraRadera
  2. Hej

    Ja vi såg en sdan landning på Gotland sist vi var där. Sjukhuset där har en sådan platta. Imponerande att se. Lasarettet i Lund har också en sådan platta men aldrig sett någon helikopter landat på den.

    SvaraRadera
  3. Det fodras en skicklig pilot för en sån liten landningsyta.

    Nu har jag läst ikapp, har inte vart ute på nätet sen före påsk, men nu är jag på G igen.

    SvaraRadera
  4. Rätt eller fel men det liknar Umeå sjukhus. Kommer ihåg när mormor låg där i ett rum nära plattan. Det var spännande att titta på landningen. De dagar då det blåste trodde man att man skuylle få oväntat besök precis som i Gevalia reklamen
    Ha det så bra
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det i Umeå. Intressant att höra att det finns patientsalar så nära helikopterplattan. Jag vet ju hur mycket det låter bara med att bo nära lasarettet i Lycksele som ena sonen gör. Där startar och landar helikoptern stup i kvarten tycker jag. Men flyget kanske används oftare i inlandet.

      Radera
  5. Undrade just vad det var för cirkel huset hade på taket, men en helikopterplatta alltså.

    SvaraRadera
  6. Tur att det är skickliga och godkända piloter ;-)
    Kreativ lösning av temat!

    SvaraRadera