En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 23 april 2013

Nr 267 Signaler 116/365

Vi som bor i de yttre delarna av busslinjen brukar inte ge chauffören några signaler om att han ska stanna vid nästa hållplats. Vi går i stället fram till honom och ber honom stanna vid det där dubbelgaraget eller vid det gula huset i nästa vägkorsning. Många av oss blir bortskämda med att kliva av bussen precis där det passar oss bäst. Vill vi kliva på bussen ställer vi oss vid vägkanten och vinkar när han kommer, så stannar han. Det gäller bara att vara där i tid de få gånger bussen passerar för vi är inte bortskämda med täta bussturer precis.


10 kommentarer:

  1. Just det - glömde säga att jag nu kommenterat vid min trappbild var jag klickat fast trappan.....

    SvaraRadera
  2. Lite fördelar skadar då inte ute i glesbygden!

    SvaraRadera
  3. Klart man ska ha fördelar när man bor på landet. De är inte m ånga så man får vara extra glad i de som finns :)

    SvaraRadera
  4. Perfekt, så ska det va. Här nere i gnällbältet kan man åka taxi för busstaxa från residensstaden Örebro på fredags- och lördagskvällar. Ett par som ville kliva av vid sitt gathörn fick till svar: här kör vi till resecentrum (bussparkeringen vid järnvägen). Inga andra passagerare i bilen. Den chauffören borde få åka upp till er på studiebesök.

    SvaraRadera
  5. När jag var liten stannade till och med tåget precis utanför vårt hus och släppte av gubbarna som kom hem från sina arbeten. Det var ett lite människovänligare klimat på den tiden. Nu tror man ibland att de inte vill ha några passagerare varken på bussar eller tåg, det stör deras scheman.I Kalmar, som är vår närmaste storstad, går t ex bussen till Öland ungefär fem minuter innan tågen från Stockholm och Göteborg kommer in till stationen.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  6. Vilken service! Det skulle jag vilja se i Stockholm. :D

    SvaraRadera
  7. Vilken service säger jag också! Här ute på landet några mil norr om stan (där "epsilon" tydligen finns!) går det en buss härifrån på morgonen och en buss tillbaka på eftermiddagen. Om jag skulle åka buss in till residensstaden t ex på ett möte eller bio en kväll, så får jag få ta bussen hemifrån på morgonen, övernatta och komma hem nästa eftermiddag. I mäklarannonserna står det ibland "50 meter till busshållplats"!

    SvaraRadera