En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 26 april 2013

Nr 312 Temporär 119/365

I Lycksele vid stora brons ena landfäste står denna ispelare. Varje höst när kylan kommer pumpar man upp vatten från Umeälven i ett långt rör och sprutar ut vattnet som då fryser och så småningom blir till en allt högre ispelare. 
Första gången man försökte sig på detta var 1994 men inte förrän året därpå blev det verkligen en pelare. Rekordåret så här långt var 1999 då pelaren blev 49,54 meter hög. I år blev den 30,03 meter. Drömgränsen är att komma över 50 meter med då behövs en kraftigare pump och det kostar pengar. Ett par gånger har ispelaren varit med i Guiness Rekordbok. Under vintern kan man följa ispelaren genom en webbkamera där bilden uppdateras var 15:e minut.

Bilden tog jag igår genom bilfönstret när vi skulle fara hem vid 19.30-tiden och den är alltså nu i nersmältningsstadiet. Det är en återkommande temporär isskulptur.


12 kommentarer:

  1. Fascinerande! Kan tänka mej att den är ståtlig under kallaste vintern.

    SvaraRadera
  2. Häftigt med en ispelare. Har aldrig hört talas om något liknade tidigare.

    SvaraRadera
  3. Vilken ovanlig, men kul, vinterskulptur :)

    SvaraRadera
  4. Det är kul att det kan bli så där, fint är det.Har sett den en gång när vi passera där för några år sedan.

    SvaraRadera
  5. Oj! Vilken kul grej! Ser ut som ett enormt ljus som stått i drag och det runnit mängder med stearin kring. Den där "pinnen" som står mitt i, hör den till själva pumphistorien eller är det något som står bakom skulpturen?w

    SvaraRadera
  6. Imponerande!!!!
    En nyfiken fråga... Vad betyder Nr 312 Temporär 119/365???

    Lördagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du frågade! Det är så lätt att tro att alla har hängt med från början och vet vad det är fråga om. Så här är det:

      Alla bilder som är numrerade ingår i en fotoutmaning som heter "365 Foton" och den går ut på att under året lägga in 365 bilder på givna teman. Man behöver inte lägga in dom i nummerordning utan väljer själv vilket tema som passar till den bild man väljer. Man behöver inte heller lägga in en bild varje dag utan kan välja att lägga in flera inlägg på en och samma gång. Däremot får man inte lägga in flera teman i ett och samma inlägg (vilket jag gjorde i början för att komma ikapp eftersom jag började en bit in på året - men jag är förlåten). Dessutom kan man byta ut upp till 50 teman mot egna förslag.

      Om du tittar på min blogglista till höger så är alla bloggarna som finns under rubriken "365 Foton" sådana som deltar i utmaningen.

      Jag försöker väl att inte bara lägga in bilder utan också att skriva en text till bilden för min blogg är ju inte en ren fotoblogg.

      Hoppas att du har haft en skön lördag och att söndagen blir ännu bättre! Kram!

      Radera
    2. Jahaaa.... Tack för den upplysningen Cici! Jag kanske vågar mig på att försöka 2014 då :) Då har jag ju gott om tid att ta reda på PRECIS hur man gör :D

      Radera
  7. Vilken kul ide med isskulpturen. Kan tänka mig att den är facinerande när den är som högst.

    SvaraRadera
  8. Fantastiskt vacker måste den vara mitt i vintern....och så hög!

    SvaraRadera