En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 22 april 2013

Nr 345 Vår 115/365

När man hör storspovens drillande den här tiden på året, då vet man att det är vår. Jag är övertygad om att de flesta som bor på landsbygden i norra Sverige håller med mig. Länge var jag övertygad om att storspoven var vår, dvs Västerbottens, landskapsfågel. Jag tyckte det var så självklart att jag skrev det en gång när jag var ny bloggare. Som tur var var det en god vän som skrev en kommentar och berättade hur det verkligen förhöll sig. Det är blå kärrhök som är Västerbottens landskapsfågel. Jag slår vad om att det är en ytters liten del av västerbottningarna som vet hur en sån ser ut och jag undrar hur Sveriges ornitologiska förening resonerade när man någon gång på 80-talet bestämde det. Storspoven är däremot Västerbottens landskapsdjur. 

Hämtat från Wikipedia:
Storspoven är världens största vadare. Den har långa ben och en lång näbb som böjer av nedåt. Honorna har ofta urskiljbart längre näbb. Storspoven är ungefär 50-55 cm lång, och har ett vingspann på omkring 100 cm. Den är brungråspräcklig med en smal vit triangel från stjärtens bas upp på ryggen.
Dess karaktäristiska starka rytmiskt drillande sång som börjar med några ödsliga och dystra toner är ett välkänt läte i det svenska sommarlandskapet. Dess lockläte är en stark uppåtkrökt vissling även den med en ödslig klang. 






12 kommentarer:

  1. Ja storspovens läte är verkligen förknippat med vår och försommar. Fin bild och kul med fakta kring fågeln.

    SvaraRadera
  2. Stilig fågel och vilken näbb!

    SvaraRadera
  3. Säger precis som Anki: Mycket stilig fågel Storspoven och vilken näbb!

    SvaraRadera
  4. Spännande fågel och att den var så stor visste jag inte. Men du har lyckats få en fin bild av den.

    SvaraRadera
  5. Jag har inte sett nån storspov än i år, men annars brukar det vara ganska gott om dom här nera också.

    SvaraRadera
  6. Herreguuuu', du måtte då bo mitt i en djurpark. Lyckliga du!

    SvaraRadera
  7. Jag kan inte dra mig till minnes hur en storspov drillar. Men vacker är den och du har fotat den på "rätt plats" i bilden. Snyggt!

    SvaraRadera
  8. Ja den finns alltid också vid min gård. Näää blå kärrhök måste vara en miss.

    SvaraRadera
  9. Bra bild, men kanske bilden hade blivit ännu bättre om fågeln hade varit mer till höger i bilden. Fågelns rörelse riktitning är åt vänster och då tror jag att bilden hade blivit bättre om det kändes som fågeln är på väg in i bilden. Men du har kanske mycket vitt till höger utan för bilden... Bra val att ha fågel mot den vita snön, fågel syns väl i bilden och deras kamoflage kommer ej till nytta...

    Kenth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig helt och hållet så jag har lagt in en ny version under som är hårdare beskuren och inte lika gul i färgen. Bilden är tagen genom mitt stängda köksfönster, vågade inte öppna för då hade spoven flyttat på sig och jag ville ha snön som kontrast. Såna här diskussioner gillar jag men jag har förstått att det inte riktigt faller i god jord alla gånger i detta forum.

      Radera
  10. Tycker att din bild blir bättre med fågeln kommande in i bilden. Fågel kommer också närmare oss tittare. Du får gärna ge min kritik på mina bilder. Ris och ros går att man utvecklas som fotograf...

    Kenth

    SvaraRadera
  11. Har aldrig sett en storspov i verkligheten. Bilden tjänade otroligt mycket med den nya beskärningen. Den följer det gyllne snittet. Redigt snyggt!

    SvaraRadera