En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 8 april 2013

Nr 64 Fantastisk 100/365

Bild nr 64 Fantastisk

Jag tycker att platsen jag bor på är fantastisk! Stugan är visserligen inte så stor men två personer och två hundar får ändå plats och när vi emellanåt har besökare ryms dom också. Med ett fristående dubbelgarage, ett förråd/vedbod och en lada finns det även plats för diverse prylar. 

Skulle vi behöva mera utrymme har vi ett större bostadshus, Holgers, vars tak skymtar bakom ladan. På den tomten finns det även ett sommarhus och en lång lagårdslänga plus ett nybyggt traktorgarage och ett äldre enkelt bilgarage. 

Jag har ju inte mått så bra de senaste dagarna men idag när maken var borta och hundarna absolut ville ut tog jag faktiskt sparken och kameran med mig ut i solen, ut i de hårda fina skoterspåren där sparken nästan gled fram av sig själv.
Och se vad jag träffade på! En framtinad topp av en större myrstack, det är helt klart ett vårtecken. Visserligen var det inga myror ute och luftade sig men dom kommer nog snart, bara det blir lite varmare i luften.

Den lilla lägdan nedanför Olofs, där som vägen till Hundtjärn numera går. Förr gick vägen tvärs över gården men det var lite backigt och tjälsprängt och blev svårt för de yngsta att cykla där. 
Ända sedan Cilla var liten valp har hon skällt ut skogen som ligger här nedanför utan att jag vet varför. Men något är det som måste skrämmas bort. Varje dag!
I dag går jag inte upp till Hundtjärn utan viker av och tar gamla vägen över Olofs.
Jag fortsätter i stället mot Elis, följer skogskanten så att jag hamnar söder om Sörträsket. Det var på balkongen i Elis som jag såg den där döda fågeln. Nu är både snön och fågeln borta men om det är stugägarna som tagit hand om fågeln eller om det är korparna, vet jag inte. Jag ska fråga när jag får tillfälle.
Vägen över Sörträsket är, som ni kan se, delvis bar, vilket stämmer bra med de flesta plogade vägarna just nu. Men på träsket finns det massor av skoterspår att färdas med sparken på, om man känner för det. Eftersom jag inte är riktigt i form tar jag en kortare sväng denna gång.
Så där, nu är jag på norra sidan om träsket och tar en sista titt och bild bort mot de skogsklädda bergen med sina hyggesärr innan jag vänder dom ryggen.
Skoterspåret går nu över några lägdor och passerar straxt nedanför vår stuga. På väg upp mot vår tomt passerar jag grannens asplund som är som grannast nu med sitt vackra grenverk och klädd i fägsprakande gul lav.
Här träffar jag på ytterligare ett vårtecken, barmark vid ladans södra vägg.
Jag vill minsann påstå att det här får bli det tredje och sista vårtecknet under min och hundarnas lilla skogsrunda denna dag. Den nedre grinden har tinat fram ett par decimeter. Det vackra vädret och solens värme tär sakta men säkert på snötäcket men nattkylan håller emot så gott den kan. Till skillnad mot Skellefteå AIK:s hockeyfinalmatcherna mot Luleå, så vet jag vem som vinner den här kampen.



14 kommentarer:

  1. Jaa, nog bor du på en helt fantastiskt vacker plats alltid! Men jisses så många byggnader att hålla i trim... Eller "Holgers" kanske tillhör "Holger"??!! Oh himmel & pannkaka, så mycket snö ni har kvar :-O

    Tack för att du delar med dig av dina ljuvliga hemtrakter ♥ Jaadå, jag blir fortfarande lika avundsjuk :D KRAM!

    SvaraRadera
  2. Du har en enormt vacker natur runt om dig.du har alltid nått fint att fota.Jag skulle ha besökt dig men det har inte blivit av.Hör av dig.

    SvaraRadera
  3. Verkligen fantastiskt vackert där du bor! Och vilket väder du hade idag :)
    Krya på dig!

    SvaraRadera
  4. Vackert är det i norr - det är inte annat att säga....kanske är jag inte objektiv ;-)

    SvaraRadera
  5. Grandios! och så denna tystnad oxå! margareta

    SvaraRadera
  6. Så himla fint du bor. Men så attans mycket snö som är kvar, och jag som tycker att vi har mycket.
    Krya på dig kvickt, vad det nu är som felar.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vackra vårbilder. Men så mycket snö ni har kvar.

    SvaraRadera
  8. Visst bor du fantastiskt vackert! Kan andas frisk luft och njuta av vackra vyer. Inga grannar inpå knutarna heller som ser varje tugga du tar av middagen på altanen....
    Härligt att ha de hårda skoterspåren att färdas på. Perfekt för hundarna också.
    Vårtecken behöver ju inte vara blomster - bara det att kunna se en bit av grinden sticka upp ur snön :-)

    Inga vårtecken alls hos mig just nu. Tvärt om. Ny snö på väg...

    SvaraRadera
  9. verkligen en underbar plats!

    SvaraRadera
  10. Kan bara instämma, det verkar vara en fantastisk plats du bor på!

    SvaraRadera
  11. Det ser helt underbart ut där. Bara ett enda fel - all snö ;)

    SvaraRadera
  12. Kul att få följa med på din runda :) Det ser verkligen härligt ut.
    Jag ska nog inte klaga på att vi har snö kvar fortfarande :) Här är det ju iaf mer barmark än snö äntligen.

    SvaraRadera