En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 16 april 2013

Nr 7 April 109/365

Nr 7 April
April är som vanligt en nyckfull och överraskande månad. Ena dagen kallt men knallhårda skoterspår att ta sig frampå, väder för täckjacka och vadderade överdragsbyxor, nästa dag så varmt att man kan sitta ute i endast jeans och linne. 
Den här dagen har jag tillbringat några timmar ute med en spännande bok. Det var så varmt att jag funderade på om jag måste leta reda på en solhatt och skydda mig med, men lät det bero. Det är inte bara solen och värmen som gett mig riktiga vårkänslor denna dag, jag har dessutom hört både sångsvan, tofsvipa och gulsparv samt sett två nässelfjärilar. Det hade ju varit roligt om jag hade lyckats fånga någon av de senare på bild men dom var då så vimsiga att dom inte var stilla en sekund. Dom letade nog förgäves efter något som liknade en blomma.

Natten till i dag var det dimmigt ute och på förmiddagen kunde man se det sista av morgondimman dra förbi Mullbergets topp för att sedan lämna plats för en blå himmel och en strålande sol.

När jag tog en promenad med hundarna mitt på dagen och skulle gå över Sörträsket möttes jag av denna syn. Träsket skiftade i alla möjliga färger och är på inget vis lockande att ge sig ut på. Det är otroligt hur fort isen börjar ruttna.
Så här såg träsket ut i går.

Så sent som för fyra dagar sedan for jag tvärs över hela träsket och följde skoterspåret förbi Borgen och Fridhem och en bra bit in i skogen. Vi for så pass långt att Helen fick åka spark en stund på hemvägen. Och på lördagen gick det fortfarande att ta sig med spark upp till Hundtjärn. Nu har nog sparken gjort sitt för denna vinter och i dag blev det premiärtur för mig och hundarna med cykeln. Helen i korgen och Cilla (som tjuter av iver som hon blev misshandlad innan vi kommer sig iväg) vid Springern. Det gäller att bromsa allt vad det går i början för Cilla vill dra iväg med hela ekipagen. Och hon springer både fort och länge om hon får. Jag brukar ta en paus vid en skogsväg så att hundarna får springa lösa en stund innan vi fortsätter turen.

Jaha, då är det väl snart dags att ta fram kratta och trädgårdsspade.



14 kommentarer:

  1. Harmoni! Det är vad som slår mig direkt när jag läser dina rader och ser på dom härliga bilderna! Vilken känsla, vilken inre ro och skön tillvaro du verkar ha..
    Varm kram ♥

    SvaraRadera
  2. Hejsan

    Våren är på väg hos dig också ser jag. Här hade vi sol och +17 grader i går. Inte tillstymmelse till snö. Oj, jag längtar tillbaka upp till dina trakter, vi har ju varit där uppe en del sista tiden.

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder! Roligt att följa vårens intåg i vårt avlånga land genom fotoutmaningen.

    SvaraRadera
  4. Härliga vårbilder.Isarna de är nyckfulla den här tiden från en dag till en annan särskilt då det som i går blev en riktigt varm dag då går det undan.Där jag satt i solen i går så kunde man höra hur det tinade i snön och det är väldigt blött överallt men härligt är det då vi vet att vi går mot bättre tider

    SvaraRadera
  5. Det var ju precis det här vi gått och trånat efter. Tänk så lång längtan och sen går det på några dagar så är den nästan förbi. I helgen när vi var ute vid havet kunde man se med blotta ögat hur isen gav med sig. Fjällkänslan som jag hade för 2 veckor sedan är förbi och nu är det bara smutsigt. Promenaderna blir längre och längre för helst vill jag bara avra utomhus nu. I helgen ska vi börja med att rusta på våra två balkonger. Blommorna får vänta men trädäck och möbler ska ut.
    Ha det så fint
    Kram

    SvaraRadera
  6. Härlig tid! Just nu är isarna vackert marmorerad, som du så fit fotade!

    margareta

    SvaraRadera
  7. Kors vad Helen har det förspännt som får sitta i korgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är verkligen inte ofta ska du veta.

      Radera
  8. April kan verkligen vara en härlig månad. Och nu njuter man lite extra när vårvärmen kommer. Det går verkligen fort nu med både snö och isar. Första bilden är så skön. Skulle gärna slå mej ner där en stund och njuta i vårsolen.

    SvaraRadera
  9. April - då är det vår även i Sverige. Även om det haglar, snöar och fryser till is lite nattetid.

    SvaraRadera
  10. Fina bilder på april. Visst börjar våren komma så sakta, men det är sakta i år.

    Helen ser ut att ha riktigt mysigt i korgen på sparken :-). Min Grim tjuter också när man ska iväg någonstans, för han blir så ivrig.

    SvaraRadera
  11. Så passande att ni tar en sparktur upp till Hundtjärn ;-) Väldigt fiffigt med korgen!

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder. Så skönt att våren verkligen börjar komma nu

    SvaraRadera
  13. Så härligt det ser ut med stolen som står i solen. Fantastiskt ljus i bilden.

    SvaraRadera