En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 24 maj 2013

Nr 190 Maj 144/365

Maj, en svårfångad månad eftersom det händer så mycket och början av månaden inte på något sätt är lik slutet av den. Från snö, is och kyla till gröna gräsmattor, utslagna björkar och blommor i rabatterna. Alla flyttfåglar har kommit åter. Svalorna svischar runt husen, flugsnapparna vaktar sina holkar och göken hoar ikapp med sångsvanans och tranans trumpetande. Det är ljust hel natten även om solen förvinner ner bakom horisonten en stund runt midnatt.

Så här såg det i alla fall ut i morse när jag och hundarna tog oss en promenad på lägdorna ner mot Nördträsket, den norra sjön i byn. Gräset har snart vuxit ikapp halmresterna efter kornskörden, det gula byts ut mot grönt efterhand. En trana tyckte att vi kom för nära och flög ett hundratal meter till den östa stranden där den sedan spankulerade omkring. I byn var arbetet i fabrikerna igång sedan ett par timmar. Ännu en vacker och varm dag. 

I morgon, lördag, är det den årliga städdagen med samling vid Logen/Bygdegården klockan 9.00, en trevlig dag med stor uppslutning. Det bjuds på kaffe och bulla under arbetsfördelningen, till lunch blir det hamburgare och till kvällen är det surströmming. Mellan måltiderna ska det krattas och sopas, plockas skräp i dikena och putsas fönster i de gemensamma lokalerna. Ja, det finns en hel del att göra och det brukar inte bli klart förrän på eftermiddagen någon gång.


9 kommentarer:

  1. Jag tycker att maj verkligen är en underbar månad när naturen vaknar till liv igen. Så fint med alla växter och fåglarna som kommer tillbaka.

    Din bild är verkligen härlig med den späda grönskan som är nu och det speciella ljuset som blir i början på sommaren.

    SvaraRadera
  2. Maj och fram till midsommar är en ljuvlig tid, tycker jag!

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det härligt med denna årstid som vi nu har då allting händer ute i naturen och den är full av liv på grund av alla fåglar.Vad trevligt det låter med en speciell städdag i byn då man får samtidigt förena nytta med nöje.

    SvaraRadera
  4. Varje årstid har väl sin charm, men våren är något extra tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Längtar till de ljusa nätterna i norr!

    Surströmming?!? Oj oj jag kommer och krattar nästa år! :-))

    SvaraRadera
  6. Så fint ni har det. Jag funderade också hur jag skulle kunna fånga maj månad på bild och har valt en bild som jag snart visar.

    SvaraRadera
  7. Så trevligt när många tar ansvar för sitt fina område.
    det går ju så mycket lättare också när man är många.
    Kram/Kicki

    SvaraRadera