En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 27 maj 2013

Nr 260 Räls 147/365

Bild 260
Inget tåg på ingång från norr.

Inget tåg på väg söderut mot Stockholm och Göteborg. Det är spännande att vänta på tåg nu för tiden men vet aldrig när det ska komma. Särskilt ödsligt och utlämnat kan det kännas att stå alldeles ensam en sen vinterkväll på denna ödsliga perrong. Och när väl tåget kommer har man ingen aning om ifall den vagn man ska på är längst fram eller längst bak, och tåget kan vara hur långt som helst. När man vet att det bara stannar en minut så kan det bli lite småstressat om man ser sin vagn rusa förbi som första vagn efter loket och man står ungefär vid mitten. 

Perrongen är ingen fröjd för ögat men stationshuset är något alldeles speciellt. I dag var vi aldrig in i väntsalen  eftersom vi kom dit tio minuter innan tåget skulle komma och det var varmt och skönt ute. Mannen hade efter flera veckors funderande äntligen bestämt sig för att åka iväg på den där mässan i Göteborg. När jag fick order om att beställa tågbiljetter och hotellrum var det två timmar kvar tills tåget skulle gå! Det blev en snabb middag, hundrastning och packning kan jag tala om. Tror ni att jag kom ihåg att ta med mig kameran då? När jag efter nästan sex månader änligen skulle få chansen att fota lite räls? Naturligtvis inte utan det är nya mobilen som fått träda in. Vem vet det kanske dröjer lika länge innan chansen kommer igen.

Att vi har ett särdeles fint väder här i norr är denna bild ett bevis på. Klockan är straxt före sju på kvällen.


10 kommentarer:

  1. Vacker stationsbyggnad och ett vackert perspektiv i dina rälsbilder! Oj det var till att "ge järnet" när gubben skulle iväg på sin spännande mässa!

    SvaraRadera
  2. Vilka snygga perspektivbilder på rälsen. Det ser lite ödsligt ut, inte många som ska med tåget denna dag. Fantastisk stationsbyggnad. Kul att den finns kvar.

    SvaraRadera
  3. Vilken spontanitet. resor har en tendens till att bli bra när man inte planerar så mycket. Förstår din tanke om kameran men vilken tur att våra telefoner numer har en kamera som till viss del ersätter den "äkta". Hoppas ni hade en trevlig vistelse
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag satte mig i bilen och återvände hem till hundarna. Har man drygt 4 mil till närmasste järnvägsstation och inga bussförbindelser så gäller det att man har en chaufför. På tordag morgon står jag åter vid station och tar emot maken.

      Radera
  4. Det var snabba ryck för att få till en resa, så långt bort dessutom.
    Vi åker till Göteborg om knappa två veckor, men det blir med bil.
    Vilket vackert och annorlunda stationshus.
    Du behöver inte ta med dig kameran längre, så länge du har nya telefonen i fickan. Jag tycker den fungerar alldeles utmärkt som kamera.
    Kram/Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju önska ibland att en del inte tar så lång tid på sig att bestämma sig.
      Mobilkameran är nog bra i sig även om vi inte är riktigt kompatibla ännu. Inget slår ändå en "riktig" kamera som man kan fota i RAW med.
      Nu ska jag ta stora kameran med mig och ge hundarna en skogpromenad innan jag måste in till stan och uträtta en del ärenden.

      Radera
  5. Du fick ändå fina bilder med mobilen :-), för idag är kamerorna i dem så bra.
    Väldigt vackert stationshus är det. Tur att de får vara kvar.

    SvaraRadera
  6. Vilket fint stationshus!

    SvaraRadera
  7. Vackra kompositioner på spårbilderna. Läckert stationshus och vad roligt med tjejen som sitter och solar i fönstret!

    SvaraRadera