En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 15 maj 2013

Nr 303 Svartvitt 136/365

När man tänker sig färgerna på denna fågel så tänker nog de flesta svartvitt, men det stämmer ju inte riktigt för skatan har också en vacker blå färg på ryggen. Den uppfattar man kanske inte förrän man kommer den nära. Det här är en av ett par som ofta besöker platsen där vårt fågelbord står vintertid och från norra köksfönstret har jag en bra utkiksplats över besökarna. Skatorna är i regel extremt skygga, fastän de alltid håller sig nära människorna och deras boningar, men står jag blickstilla med kameran i beredskap redan när de landar så kan jag lyckas att ta några bilder på dom genom fönstret. De här bilderna tog jag i torsdags när det regnade och var kallt hela dagen. Till och med skatan ser ut att vara tämligen våt.




8 kommentarer:

  1. Bra gjort att lyckas fånga skatorna på bild. Har själv försökt många gånger, men precis som du säger är dom väldigt skygga, så några bilder på skator har det inte blivit för mig.

    SvaraRadera
  2. Hej Cici, även jag har försökt att plåta våra skator, men nix, de har tydligen ögon i nacken.
    Det är så roligt att följa skatans arbete med sitt bobygge. Vi har två stora tallar på tomten, där bygger de varje år antingen i den ena eller den andra tallen.
    Jag gillar dem utom när de tar koltrastens ägg. Men koltrasten är så "dum", de tror att det går att lägga ägg precis var som.
    Till slut får även koltrasten fram sina ungar.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  3. Skator är riktigt roliga fåglar att titta på. De har ofta en massa hyss för sig. Men visst är de vackra fåglar. Ha nu en fortsatt fin kväll.

    SvaraRadera
  4. En skata på bild? Det är bara att gratulera :)

    SvaraRadera
  5. Roliga och fräcka och visst stämmer det med färgerna. Upptäcker man också när solen hamnar på dem i rätt vinkel.

    SvaraRadera
  6. När svart är riktigt svart så skiftar det i blått. Visst är de vackra skatorna, men attans vilket liv de kan föra....inte kul när de sätter igång och kraxar kl 4 på morgonen utanför sovrumsfönstret ;-)

    SvaraRadera
  7. Skator är vackra, speciellt när man får se dem på nära håll. Vi har ett skatpar som håller till i vår trädgård, men har boet på grannens tomt.

    SvaraRadera
  8. Jag har tänkt på att den har en blå ton. Den blänker så häftigt när man ser solens strålar möta en skata. Redan när jag var liten visade min morfar detta för mig. Bra fångat i dina bilder. Jag går in hos dig och tittar varje dag för dina bilder inspirerar mig i målningen
    Ha en fin helg
    Kram

    SvaraRadera