En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 19 maj 2013

Nr 39 Defekt 139/365

Jag har uppgraderat mig på mobilfronten. Fram till i fredags har jag klarat mig med en enkel knappvariant, som har fungerat bra att ringa med, men det var också allt. Jag har förstått ganska länge att det var dags att bli lite modernare men har gruvat mig för om jag verkligen kommer att klara av det. 

Med dottern i ena nypan och börsen i den andra klev jag in i Teliabutiken och efter ca en timme klev jag ut därifrån med en Sony Xperia V. Än så länge klarar jag med nöd och näppe av att ringa och svara i mobilen. Efter mycket om och men lyckades jag i eftermiddags lägga in de viktigaste kontaktuppgifterna. Nåja, det får bli som när jag för första gången satte mig framför datorn, jag får prova mig fram och kör jag fast får jag fråga någon av barnen om hjälp. Sakta men förhoppningsvis säkert ska väl de mest elementära fastna. 

Kameran var jag förstås nyfiken på och en hel del knäppande har det blivit, både frivilliga och ofrivilliga sådana. Dessutom knäpper det inte när man tar foton och det gör mig förvirrad. Bilden ovan tog jag i kväll klockan tio uppe vid Hundtjärn när hundarna och jag tog oss en sen skogspromenad. Det var vackert där uppe men bilden blev en aning defekt eftersom jag lyckats sätta ett finger framför linsen uppe i vänstra hörnet. Jag känner mig allmänt valhänt och klumpig i mitt hanterande av mobilen men jag vänjer mig väl så småningom. 

Naturen har fullkomligt och nästan obegripligt exploderat under helgen i värmeböljan som varit. För ett par dagar sedan kunde man knappt se annat än kala grenar och enstaka videkissar. Nu blommar sälgen för fullt och humlorna jobbar intensivt trots den sena timmen. Flera blommor har slagit ut i rabatterna och björkarna är så där skirt gröna. Några musöron hann det aldrig bli, i alla fall inte så att man hann uppfatta det. 

Månen lyser, det är ju nästan natt, men stjärnorna kommer vi inte att se igen på länge.


10 kommentarer:

  1. Fin bild blev det med mobilen, trots fingret som kom i vägen.

    SvaraRadera
  2. Jättefin mobilbild. Ett vilsamt och skönt foto!

    SvaraRadera
  3. Bra kamera i den mobilen. Jag börjar känna mig ensam med min inte så gamla men ickesmarta mobil. Drar mig för en ny av samma anledningar som du hade.

    SvaraRadera
  4. Telefonen kommmer du snart underfund med! Jag tycker att det var roligt att du visade upp "finger-bilden", för det gäller att hålla fingrarna i styr. Väldigt fin blev bilden oavsett!!!!

    SvaraRadera
  5. Vilka fina bilder det går att ta med din nya mobil. Fingret i hörnet gjorde bilden extra intressant, ser ut som om nåt landat i tallen :=)

    Härligt att kvällar och nätter blivit ljusa!

    SvaraRadera
  6. Man lär sig fort. Det är bara en liten dator ;) och bilderna blev väl fina.

    SvaraRadera
  7. Det där grejar du - det är bara ta en sak i taget och inte grejsa med allt på en gång. Tänk det där fingret upptäckte jag inte när jag tittade på bilden! ;-)

    SvaraRadera
  8. Ser ut som du får till bättre bilder med telefonen än jag får. Jag har också en Sony fast en annan modell. Är jättesugen på att skaffa en bara för att få en bättre kamera. DIna bilder är ju riktigt fina. För inte kan det väl hänga på fotografen fniss fniss....
    Kram

    SvaraRadera
  9. Då har du skaffat samma telefon som jag. Jag använder faktiskt min mest som kamera, för den har väldigt bra kvalitté på bilderna. Sen kan ju inte kameran rå för att jag inte är så bra fotograf.
    Barn och barnbarn har hjälp mig att få in några appar. Bl.a RunKeeper, som är rolig att ha med sig på promenaderna (även om jag oftast glömmer att sätta på den)
    Kram/Kicki

    SvaraRadera
  10. En bra bild trots fingret! Snart är jag den enda i hela Sverige som har en telefon som bara duger till att ringa med.

    SvaraRadera