En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 23 maj 2013

Nr 65 Farlig 143/365

I dessa dagar när snön hunnit smälta bort och den första värmen anlänt brukar dom dyka upp, stenmurklorna. Med sitt fascinerande, hjärnlika utseende är dom lockande att plocka med sig, men jag säger: Härligt, härligt, men farligt, farligt.

Så här står det på en svampsida: 
Stenmurka är god att äta och har länge betraktats som en delikatess men är tyvärr mycket giftig. Avkokning i rikligt med vatten 2 x 5 minuter, eller torkning i minst 3 månader är metoder som brukar rekommenderas innan man tillagar och äter stenmurkla. Tyvärr har giftet i svampen (gyromitrin) visat sig vara svårt att avlägsna helt och hållet även med dessa metoder. Därför rekommenderas inte längre stenmurklan som matsvamp.

Gyromitrin är vattenlösligt och hamnar mestadels i kokvattnet vid avkokning av stenmurkla, men själva giftet i sig förstörs inte. Vid torkning av stenmurkla dunstar mycket av giftet upp i luften, det kan således vara farligt att vistas i samma utrymme som större mängder färsk stenmurkla eftersom man då kan få i sig giftet genom inandning. Gyromitrin kan orsaka funktionsstörningar i nervsystemet och kan skada lever, njurar och röda blodkroppar. Ämnet är också mutagent.


Så därför nöjer jag mig med att beundra de små konstverken, som vi för övrigt har ganska gott om här i våra skogar, och småpratar en stund med dom och tar en bild eller två.



10 kommentarer:

  1. Giftigare tom än vindruvor som enligt Jonas Gardell ska sköljas sex ggr och sen kastas bort. Förr i världen var jag ute och letade murklor ibland på vårarna men hittade aldrig mer än
    en eller två. Då hade man alltså tur. De gör sig bra på kort

    SvaraRadera
  2. Nä dessa murklor plockar jag inte! Vissa år finns det massor i närheten av gården i norr.

    SvaraRadera
  3. Jag tillhör ju dom som både plockar och äter den delikata svampen. Men jag kokar av dom 2 x 10 minuter + en extra gång när jag tar upp dom ur frysen.
    Har just nu tagit reda på gårdagens skörd ;-)

    SvaraRadera
  4. Hur som helst.... så ser den ju vansinnigt osmaklig ut! Kanske beror det på min associationen till "hjärna".... Äckligt!

    SvaraRadera
  5. I år har jag inte sett några murklor här men oj så mycket murklor jag plockat och förvällt. Men visst är det farligt. Efter att ha förvällt murklor en hel kväll mådde jag SÅ dåligt och efter det blev det stopp med murkelplockning för min del.

    SvaraRadera
  6. Jag äter fortfarande murklor men torkar dem utomhus och förväller dem minst 3 ggr och det är en delikatess vi avnjuter ett par gånger om året. Det ÄR farligt att leva och ska man välja bort allt farligt blir det mycket tråkigt.

    SvaraRadera
  7. Den ser inte så himla god ut faktiskt.

    SvaraRadera
  8. Jättegod svamp, men har slutat äta dom.

    SvaraRadera
  9. de ser verkligen ut som en hjärna :O Tror aldrig jag sett en sådan svamp i verkliga livet ... det skulle jag nog ha kommit ihåg ;) utseendet gör den perfekt temat!

    SvaraRadera
  10. Min första tanke är också "hjärna". Tur att jag inte är så förtjust i svamp. På bild däremot är de riktigt fina :D

    SvaraRadera