En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 11 juni 2013

Nr 155 Kommunicera 161/365

Bild nr 155 Kommunicera
Kommunicera kan människor göra på många olika vis och ett av de trevligaste sätten är nog ändå att skriva och läsa brev. 
I dag anlände ett brev från våra kära danska vänner i Köpenhamn, Ingrid och Troels. Jag hoppas att de ska bli friska nog att klara av en resa upp till Skellefteå under sommaren. Första gången dom vara här var när yngresonen och hans A gifte sig. Det var i mitten av november. Andra gången var dom här i mars och då fick dom uppleva vårvintern, snön, halkan och hockeyn.  Så nu är det väl dags att uppleva den västerbottniska sommaren och de ljusa nätterna. 

För övrigt så har dagens första skogspromenad gått i fjärilens tecken. Det vimlar av små och medelstora vita fjärilar som i vanliga fall aldrig sitter stilla länge nog för att fotas, men i dag var det kallt, grått och blåsigt och de små fjärilar som skrämdes upp av min och hundarnas framfart skyndade att krypa in under bladen och parkerade på dess undersida. Inte särskilt fotovänligt alls. Till all lycka var det en som hade satt sig på en stjälk och liksom svept vingarna runt kroppen och satt där blickstilla så länge jag fotade.

En annan satt  och kurade på ett blåbärsblad  i kylan. Som ni förstår är den inte särskilt stor och jag tror att det är en mätare av något slag.

Den här är jag ganska säker på i alla fall: en rapsfjäril.

Jag har letat på fjärilssidor för att se vad det här är och kommit fram till att det är en visslare. Men om det är en smultronvisslare eller en myrvisslare är jag osäker på. Gissar på det första i alla fall.

Den här sorten har varken vingar eller antenner men är ganska duktiga på att kommunicera ändå.


9 kommentarer:

  1. Det är extra trevligt med "riktiga" brev :) Men trevligast är ändå vännerna som skriver dem!
    Fina foton. Att du lyckats fånga fjärilarna så bra.Skicklig. Jag menar; de sitter ju inte still speciellt länge!

    SvaraRadera
  2. JAg skickar ofta riktiga brev trots att det är så enkelt att slänga iväg ett mail.Många här i vår glesbygd talar om att den gula postbilen är dagens höjdpunkt så vi borde skicka ännu flera brev. Visst är det spännande med alla små kryp som lätt smiter förbi osedda i skog och mark.Jag skickar bilder tll jourhavande biolog på naturhistoriska museet ibland när jag inte vet vad det är. Jag får oftast svar ganska snabbt.
    Kram, kram /Kerstin

    SvaraRadera
  3. Inte ofta man får handskrivna brev nu för tiden, extra roligt när det händer.

    SvaraRadera
  4. Allra allra sötast och bäst på att kommunicera med mig via internet (och i verkligheten) är sötisarna utan vingar! Jag är milt uttryckt hundgalen! Tror att det hänger ihop att vi hade så mycket hundar i mitt barndomshem och eftersom jag inte hade några lekkamrater (väglöst land och tre kilometer till kusinerna) så var hundrarna mina kompisar och lekkamrater.

    SvaraRadera
  5. Så fina och många extra bilder, härligt. "Riktiga" brev är trevliga men jag har bara en vän som fortfarande gillar att skicka dem.

    SvaraRadera
  6. Riktiga brev får man inte ofta nu längre. När jag var tonåring och lite äldre så hade jag massor med brevvänner. Nästan varje dag fanns det brev med posten. Nu är de ett minne blott. Några av dom har jag som vänner på Facebook idag, men det är ju inte samma sak.....

    Sms och mail i all ära, men de sparas ju inte.

    SvaraRadera
  7. Ett handskrivet brev, inte ofta man får det nu för tiden. kanske beror på att man sällan skriver själv. Mycket vacker handstil också. Som väl snart ingen kan läsa längre.

    SvaraRadera
  8. Så många fina bilder du bjöd på idag. De små fjärilarna är kluriga att få på bild, för de är så snabba. Men du har lyckats utmärkt.

    Det är verkligen inte ofta man får ett handskrivet brev nu för tiden och man blir alltid lika glad.

    Sista bilden med dina hundar är underbar och visar storleksskillnaden tydligt.

    SvaraRadera
  9. Fina bilder som vanligt, men den finaste är enligt mitt tycke den sista. Nospussar till sötnosarna!

    SvaraRadera