En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 18 juni 2013

Nr 301 Svalna 167/365


En dag lät man ånglokets panna svalna och det ställdes på undantag. Numera är det uppställt på ett kort spår  vid Vännäs tågstation, det ståtliga B 1219. Tillverkat av Nohab 1914, med en längd på nästan 20 meter och det kunde köra så pass fort som 90km/tim. 

På den tiden jag jobbade på DN och senare Fastighetskontoret vid Tegelbacken i Stockholm kunde jag uppleva hur ångloken pustande och bolmande passerade förbi. Det här var på 60-talet. Jag vet inte om det var särskilt miljövänligt, så mycket rök och sot som det släppte ut. Däremot tycker jag att det är trevligt att man tar tillvara de gamla loken så att de yngre generationerna får se dom i verkligheten.


6 kommentarer:

  1. Fint foto och intressant att läsa din text :) Jag tycker ånglok är så vackra :)

    SvaraRadera
  2. Ett himla stiligt lok, som min Pappa nog hade haft en del att berätta om :)... Han var lokförare i hela sitt liv!

    Varm kram!

    SvaraRadera
  3. Vackra är de i varje fall och som du säger är det bra att de bevaras till eftervärlden.

    SvaraRadera
  4. Gillar de gamla ångloken och roligt att se hur det var förr och hur loken och tågen har utvecklats.

    SvaraRadera
  5. Roligt och intressant för eftervärlden att se de gamla fina loken. Jag önskar Dig en skön midsommardag och söndag!
    Nu har jag haft alla mina fester, ska försöka skriva åtminstone en g i veckan och framförallt läsa, men i din blogg får jag se fantastiska foton och det är trevligt.
    kram

    SvaraRadera
  6. Ånglok får man aldrig för mycket av!

    SvaraRadera