En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 13 juni 2013

Nr 302 Svart 163/365

Bild nr 302
Svart som natten på vintern är skogstordyveln som korsar stigen jag går. När jag tittar närmare efter glänser kanterna av en underbar blå metallisk färg. 

Dessvärre är det ett myrrikt område och ett par skogsmyror hänger sig fast i tordyvelns bakben. Jag lägger mig på knä för att fånga den lilla krabatens långsamma promenad i fiendeland men det är inte helt angenämnt med alla myror som finns där så till slut låter jag skalbaggen få krypa in i ett näsduksfodral och räddar den från de små ettriga. Jag tänkte att jag skulle lägga den i en grund skål och ta flera bilder på den när jag kom hem.

 Många bilder blev det innan jag till slut släppte den fri på altanräcket. Av någon anledning gjorde han en vurpa och hamnade på rygg. Då fick jag se vilka vackra glänsande färger som dolde sig på undersidan.
Till slut fick vi rätsida på det hela och jag släppte ner den på marken där den lugnt promenerade iväg mot nya äventyr.

Lite fakta om tordyveln:
Tord är ett gammalt ord för smuts, spillning och yvel = vivel. Nu hör dom inte till familjen vivlar längre utan till familjen Bladhorningar (Scarabaeidae), ett namn dom fått efter "bladen" på antennerna. Dom använder sina kraftiga ben för att gräva sig ner under spillningshögar där dom lägger sina ägg. Sen drar dom ner spillning, as och rutten svamp som mat till sina larver. Skogstoryveln är ca 15 mm lång. Stor tordyvel är 16-26 mm.


12 kommentarer:

  1. Svartaste svart! Vackert fotat som alltid :)

    SvaraRadera
  2. Roligt att se dina bilder på tordyveln

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. skrev så konstigt så jag måste göra om...... ;-)
    När jag var ledare för Skogsknyttar och Mullegrupper så kallade jag denna fina för Tore Tordyvel. Barnen tyckte det var spännande att höra att Tore tycker om b-js. ;-)

    SvaraRadera
  5. Snygga närbilder på den fina skalbaggen. Gillar inte såna kryp så värst vidare i naturen men tittar gärna på dom när det är på bild.

    SvaraRadera
  6. Intressant studie av Tordyveln! Knepigt att den inte kan freda sig mot myrorna...

    SvaraRadera
  7. Nog är den svart allt. Tycker att vissa insekter är otäcka och skalbaggar ingår i detta.

    SvaraRadera
  8. Tycker mycket om ditt inlägg :)
    Namnet Tordyvel kan jag inte höra/läsa utan att tänka på "Tordyveln flyger i skymningen" - en radioteater av Maria Gripe och Kay Pollak. Minnen!
    Glad att du räddade den bepansrade riddaren till att gå mot nya äventyr!

    SvaraRadera
  9. Dom är verkligen fina i sin glans,stackarn som var utsatt av myror.

    SvaraRadera
  10. Kommer genast ihåg boken av Maria Gripe som även Eva skrev om i sitt kommentar. Verkligen fina bilder.

    SvaraRadera
  11. Väldigt fina bilder. Tänker också direkt på Maria Gripes bok. Är också glad att du räddade honom :D

    SvaraRadera
  12. Så vacker och mystisk den är. Jag har alltid varit fascinerad av den sen jag läste Maria Gripes bok: Tordyveln flyger i skymningen Roligt att den verkade helt oberörd och promerade iväg. Kanske var den glad att du befriade den från myrorna
    Kram på dig

    SvaraRadera