En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 19 juli 2013

Nr 243 Problem 198/365

Bild nr 243
Å fy!! kanske ni säger, men lugn. Även en skitsak kan vara nog så intressant och framför allt kan den ställa till med problem. Flera förståsigpåare är nämligen övertygade om att spillningen jag hittade i förrgår morse är spillning från björn och det är då det kan bli problem. Högen ligger bara ett par hundra meter från vår stuga, på vägen till Hundtjärn, den väg som jag nästan dagligen går på med hundarna. Att det låg en ny färsk hög på samma väg men lite närmare skogen i går mitt på dagen, och att en bybo sett en björn inte långt härifrån när hon var ute och körde, gör att sannolikheten för att det verkligen är en björn som rör sig i vår närmaste omgivning är ganska stor. 
Den första bajshögen jag hittade, fotat med mobilen.
För cirka en vecka sedan när stötte jag på en liknande hög på Mullbergsvägen, nära "Kabbangen", la jag märke till den men funderade inte vidare på den just då för jag var mera uppmärksam på att det bredvid låg tre ruttna småfiskar, hur dom kunde ligga så långt bort från Sörträsket där fiskarna brukar stå. Rutten fisk är en delikatess som mina hundar bara ääälskar att rulla sig i. Att dom sen stinker vedervärdigt, hundarna alltså, nästan så att matte får kräkreflexer, har dom lite förståelse för. Det krävs två shamponeringar för att få bort odören ur deras pälsar. Blää! Vad jag anser om tilltaget att slänga fiskefångster man inte vill ta med hem ut i skogen passar sig inte för bloggskrift.

Vad är då problemet? Ja det finns väl minst tre som jag ser det. 
Ett:  Det finns en björn som rör sig i samma skog som jag brukar gå i med mina hundar. 
Två:  Finns det några blåbär kvar för mig att plocka och törs jag konkurrera med Nalle om dom?
Tre:  Det ligger rutten fisk utslängd här och där i marken söder om Sörträsket, där jag också ofta          går med hundarna.

Jag tycker faktiskt att det är ganska skönt på vintern när nallarna sover och isen ligger tjock över träsken så att inga fiskare kan dra upp småfisk och slänga dom i naturen.



12 kommentarer:

  1. Björn är ju inte att leka med. Absolut inte om man har hund med sig ut i blåbärsskogen.

    För några år sedan blev en god vän till mej ihjälriven av björn i Jämtland . Måste var en fruktansvärd död!
    margareta

    SvaraRadera
  2. Det är ju för tur att Björnen går i ide på vintern hade det varit Varg så hade det varit nästan ännu värre dem vill jag absolut inte ska bosätta sig här.Det är ju så klart inte särskilt tryggt med nalle i närheten det kan ju antingen vara den Björn som sågs i Svartå förra sommaren som finns kvar i området eller det kanske kan vara någon annan för de vandrar ju omkring i stora områden.Hur som helst så är oron befogad.
    Maggan

    SvaraRadera
  3. För oss 08:or är detta något vi bara läser om men sällan upplever :) För många år sedan var jag på ett hundläger uppe i Trängslet. Där fanns färsk björnspillning utanför barackerna vi bodde i. Men man berättade att björnen är väldigt skygg så vi litade på det. Men nog 17 var jag på min vakt alltid. Här hemma är man nog bara orolig för oförståndiga hundägare....

    SvaraRadera
  4. Inte roligt att stöta på en björn i skogen, men det är kanske inte så troligt. Fast det är inte kul att röra sig där med hundar, när man vet att den finns i närheten.

    Vi har vildsvin och en varg i skogarna här och det är också otäckt.

    SvaraRadera
  5. Björnar ser verkligen respektingivande ut och hade jag hittat spår efter björn på min promenad så hade jag, för att associera till din bild, blivit skiträdd.

    SvaraRadera
  6. Det verkar troligt att det var en björn som lagt den stora klumpen. Förstår att du blir mer försiktig vid promenaderna. I alla fall kikade jag in för att önska en skön helg. Hörde på vädret att ni skulle få varmt väder!.
    kram

    SvaraRadera
  7. Jorå den bajshögen fylld med blåbärsblåttavsläpp känner jag igen. Den stryker kring gården ibland, men tänk jag har aldrig stött på den. Inte heller järven och lon som till och med varit på gården ett par gånger. Bortblåst när jag kommer ut...åtminstone kan de väl visa sig när jag står på trappan....sedan går jag in bara jag fått knäppa en och annan bild ;-)
    Visst är det obehagligt och speciellt om det är en hona med ungar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ha hundar i deras närhet känns inteheller så där lustigt.

      Radera
  8. Björnskit med samma innehåll har jag också träffat på i skogen, men den högen var mycket större än den du visar. Kan det inte vara varg tror du?. Men det är ju lika illa om dom är inpå knuten. Men det kan ju vara en björnunge.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturhistoriska svarade att det kan vara björn, eller grävling. Jägare i byn är säkra på att det är björn. Dessutom har en bybo sett en björn i närheten av byn nyligen och i går hörde jag något som mycket väl kan ha varit en björn; ett slags råmande/brummande läte som jag aldrig hört i skogen förut. Är det en hona med ungar är det inte så skoj att ha henne strykande omkring här i byn. För en halvtimme sedan träffade jag på en ny blåbärsskit och det vid Nördträskets södra strand, alltså mitt inne i byn. Ska man behöva sätta på sig en koskälla om man ska plocka blåbär, kan man undra.

      Radera
  9. Ja det har börjat bli ett problem med så mycket björnar i skogen. här finns det en hel del och barnen som åker skolskjuts till skolan kommer ganska ofta och berättar att de sett björn. Jag åker ganska mycket efter skogsvägar men har inte lyckats stöta på nån än. Men jag vill gärna göra det men då vill jag sitta i bilen.

    SvaraRadera
  10. Oj, en björn. Lite läskigt att ha dom så nära inpå. Här nere hos oss slipper vi såna. En och annan varg brukar dock irra sig ner ibland
    Va försiktig när du är ute i blåbärsskogen

    SvaraRadera