En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 19 augusti 2013

Och hur gick det för Helen på utställningen då?


Helen, snart 7 år, på Brännans indrottsplats i Överkalix i lördags.

Helen och jag samåkte med Petra och hennes son Willjam till Överkalix på fredagen. Trots att en bildåre på E10:an trodde att han ägde  hela vägen och körde om en bilkaravan med så liten marginal att vi i den mötande bilen i det närmaste fick stanna för att det inte skulle bli en frontalkollision, så gick resan bra. Efter att först åkt till utställningsplatsen och ställt upp tältet tog vi in på hotell Arctic där Petra beställt rum och att vi inte var de enda gästerna som hade hundar med sig kunde vi snabbt konstatera. Rummet på bottenvåningen var helt ok och det enda vi egentligen saknade var ett litet kylskåp. Wille var vår spanare och hittade både tempererad utebassäng (som han badade i) och en relaxavdelning med bubbelpool (som vi alla tre badade i). 
En bild på Helen som valp från hennes uppfödare Marina o Vitaly Kurdryavtseva.

Lite hysteriskt blev det på utställningsmorgonen då det visade sig att Petra var helt däckad av migrän och inte ens kunde prata utan att bli illamående. Så det fick bli Wille och jag som for iväg till utställningsplatsen, som låg alldeles i närheten av hotellet. Den tillmötesgående receptionspersonalen flyttade om en kommande gäst så att Petra kunde ligga kvar ostörd på rummet. En eloge till dom.
Efter kammande och borstande av tre hundar, och val av rosett för dagen, gick Wille in i ringen med Hil, hanhunden, och fick till sin stora glädje det tredje certet som gjorde Hil till Svensk utställningschampion. Snabbt byte till tiken Arisha och med henne fick han ytterligare ett cert, hennes andra. Sen var det min tur att gå in med Helen och hon fick ck och reservcert. Arisha blev bästa tik och Wille växte alltmer. När det var dags för BIR och BIM fick jag gå med Arisha och naturligtvis vann Wille med Hil. 
Gissa om mamma Petra vaknade till när Wille ringde och talade om resultatet!
Kritiken som Helen fick av dagens domare Revaz Khomasuridze från Ryssland löd:
Good type, exellent head, compact body, strong front and forechest, good angulation behind, correct coat.  Exellent, Ck, Reservcert. 
 Ännu en bild från Marina o Vitaly på Helen innan hon flyttade till Sverige.


7 kommentarer:

  1. Grattis till de fina orden av domaren. Det ser ut att gå bra för er på utställningarna.

    SvaraRadera
  2. Går ju bra på utställningarna, Grattis!

    SvaraRadera
  3. Å så roligt och jag tror Helen vet sitt värde! Hon ser så "nobel" ut ;-)

    SvaraRadera
  4. Grattis. Hon ser verkligen stolt ut.

    SvaraRadera
  5. Grattis!! Vad kul att det gick så bra för er alla. Men tråkigt för ditt resesällskap att bli däckad i migrän precis den dan. Hoppas hemresan gick bra. Det är ju lite snopet att få reservcertet, men det visar iaf att Helen är en fin och rastypisk liten hund.
    Kram/Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte heller så lätt att komma som sjuåring och tävla mot en unghund, så jag och Helen får vara nöjda.
      Lite irriterande måste man däremot säga att det var när äntligen grupp 9 i regn och storm fick göra entré och raserna presenterades, så säger damen med mikrofonen att "och här har vi någon lurvigt och vått"!! Med tanke på hur länge Petra har kämpat för att få rasen godkänd för officiella utställningar förstår man att hon blev riktigt arg. Även om rasens namn är långt och främmande så bör man vara så pass påläst att man kan uttala det.

      Men i övrigt var vi mycket nöjda och jag körde bilen till Byske så att Petra fick ta igen sig. Hon och Wille skulle ju köra ända till Umeå. Nu funderar jag på om jag ska anmäla Helen till Sundsvall...

      Radera
  6. Till Sundsvall åker nog Stig-Ove, men jag har tillräckligt många utställningar i september, så det får räcka för mig.
    Kanske om det gått bra att jag anmäler till Stora Stockholm igen.

    SvaraRadera