En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 1 oktober 2013

Nr 130 Inspiration 274/365


Ett besök på Fotografiska var förstås inplanerat. Att halva Stockholms befolkning också hade gjort det samma lördag blev en överraskning för mig, men jag har bara varit där på vardagar förut. Kö långt ut på gatan alltså, men det gick ganska fort ändå att komma sig in och väl där kände man inte av att det verkligen var så många besökande som det var.

Pieter Hugos fotografier var starka på många sätt och lämnade nog ingen oberörd. Inspiration kan man få av nästan varje bild. Det är en stor utställning och vi, jag och mina systrar, tog god tid på oss. Däremot tog det emot att stå i kö för att få något att äta uppe i restaurangen med den förnämliga utsikten, så vi avstod från det denna gång.


Och så en bild där skuggan på väggen är bortredigerad.




15 kommentarer:

  1. Så inspirerande att besöka fotografiska. Det var meningen att jag skulle ha gjort ett besök där i våras men det kom annat emellan. Men det finns ju kvar.....Snyggt foto. Gillar ljuset och sparsamheten med färger.

    SvaraRadera
  2. Ja det kan vara långa köer på helgerna, så därför går jag dit på kvällen. Ska dit och titta på denna utställningen tillsammans med en annan fotobloggare. Härligt att höra att du är nöjd - det bådar gott för oss!

    SvaraRadera
  3. Läckert fotat och ja ofta behöver man hämta inspiration, min har trutit rejält ett tag nu...

    SvaraRadera
  4. Gillar kompositionen i din bild. Att personerna står i hörnet och har ansiktena vända utåt i riktning med tavlornas linjer. Snyggt! Ljusrektanglarna på golvet - häftiga. De små, små ytorna med färg i en triangel där två ansikten och en väska tar upp samma ton.
    Skuggan på väggen skulle jag vilja redigera bort, jag vet att det är fusk, men jag skulle vilja SE hur bilden ser ut utan skuggan. Kan inte avgöra om det skulle bli bättre, men jag tror det för bilden skulle bli ännu mer "stilren" utan skuggan.

    Har du själv "tänkt" något om den här bilden? Den är så fin att man med bara magkänslan älskar den, så jag förstår om du inte har lagt några analystankar på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vadå "fusk"? Som jag förstår det är denna fotoutmaning öppen för alla slags foton, redigerade eller inte. Jag har redigerat bort skuggan för att du ska få se hur det ser ut. Det skulle kunna göras mycket bättre men du får ta det som det blev. Tyvärr kan man ju inte lägga ut bilder i kommentarsfälten så jag lägger in den under den andra bilden.

      Alla bilder jag tog i stockholm är tagna med mitt fasta 50 mm:s objektivet. Jag har inte använt det så mycket sen jag köpte det och ville tvinga mig till att bli mera bekant med det. Jag tog stöd mot en vägg och passade på att ta bilden när det var lite folk där. Jag valde den här bilden av tre som jag hann ta. Jag har beskurit den lite, lite i vänsterkant för att få bort något som kom in och störde. Värden f 4,5 1/20 ISO 3200.
      Jag upplever att jag har fått med personernas intresse för de bilder de betraktar och jag gillar att det nästan ger sken av att vara en svartvit bild eftersom fotona på dessa väggar är i svartvitt. Jag upplever ett lugn i bilden.

      Radera
    2. Du har rätt i att det är helt OK att redigera i bilderna. (Jag gör det själv då och då och ibland nämner jag det i inlägget och ibland inte.) Vad jag menade är egentligen bara att det är ännu roligare när man lyckas med en fullträff i komposition utan att behöva ta till redigering. För mig själv sker det nog mest av slump när det händer.

      Det lugn du upplever i bilden blir ännu större i den redigerade versionen. Men nu när jag ser dem bredvid varandra så inser jag tydligare att skuggan också har sin poäng. Den skapar en spänning, något som bryter upp lite.
      Vilken bild gillar du själv bäst? Jag tycker inte att någon överträffar den andra. Men det var väldigt intressant att se båda versionerna. Kanske, jag hoppas det, förbättrar det mitt bildsinne och fullträffarna kanske blir mindre slumpmässiga i framtiden. ;)

      Radera
    3. Jag kan tycka att bilden utan skugga blir lite mesigare, att ramarnas skarpa linjer och vassa hörn vässas lite av den skarpa skuggan. Att det, som du skriver, blir en viss spänning.

      Radera
    4. Då enas vi om att du gjorde helt rätt från början. :))
      Hoppas det ändå gav dig något att leka lite med bilden.

      Radera
    5. Absolut och jag önskar att det var mer av det i denna fotoutmaning. Att man vågar ge och ta emot kritik. Men då kanske Fotosidan är ett bättre forum.

      Radera
  5. Intressant bild. Var också i Stockholm i helgen, men det blev inget besök på Fotografiska den här gången.

    SvaraRadera
  6. Det är så kul att gå runt och kolla på alla fotografier och sedan äta en härlig lunch i restaurangen

    SvaraRadera
  7. Snyggt och jag gillar bilden utan skuggan bäst. Fint med en nästan svart-vit bild med lite färg.

    SvaraRadera
  8. Inspirerande! Tycker jättemycket om ditt foto, tänkte inte på skuggan först!

    SvaraRadera
  9. Jag tänkte inta alls på skuggan först jag heller utan WOW, vilken läcker bild. Bilden utan skuggan mer overklig ut. (Inte fel det heller). Fantastisk komposition. Jag älskar mitt 50mm objektiv men det tar lite tid att tänka om när man måste röra sig mer själv i brist på zoom. Många av mina bästa bilder har jag tagit med det objektivet.

    SvaraRadera
  10. Otroligt snygg bild! Riktigt konstnärlig i sin komposition och sina färger.

    SvaraRadera