En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 26 oktober 2013

Nr 194 Min favorit 299/365


Jag kan vara ganske kinkig när det gäller vintermössor men så hittade jag en som blev min favorit för flera år framöver. Den fanns i en liten affär i Vaxholm dit jag och mina systrar kommit med båten från Stockholm hösten 2006, under en dagsutflykt. 

Men det som havs det skavs och det började vara dags att hitta en ny huvudbonad inför denna vinter. Det fanns en liten märkeslapp insydd i sömmen på min gamla mössa där det stod Edursdotter och under mitt stockholmsbesök i år gjorde jag förstås ett besök i hennes butik på Hornsgatan, mitt emot puckeln. Till min lycka fanns samma mössmodell och mönster men i andra färger så jag slog till direkt. Så lyxade jag till det genom att lägga till ett par torgvantar och en halsduk.

Materialet är ett nästan sytrådstunnt, jaquardstickat garn av merinoull. Det gör plaggen mycket varma, täta mot blåst och väta och hållbara. Det finns även tröjor och koftor som är hur snygga som helst och till nästa år ska jag nog satsa på en kofta. Den kostar en bra slant men kommer antagligen att hålla min livslängd ut.

EDURSDOTTER startade 2001 och är beläget i en vacker miljö i textilbyggdernas Kinna. 
Grundare av företaget är Christina Edursdotter som tillsammans med 3 anställda utför all produktion i Kinna. Christina ritar mönster, stickar, bereder tyger och säljer, Eva skär till alla plagg, Drenka syr tröjor och Lilian alla mössor och vantar. 

Den ekologiska ullen köps in från utvalda certifierade farmare i Argentina där mulesing inte förekommer, där inga bekämpningsmedel används på marken eller på fåren, där foder är ekologiskt och där antibiotika används endast i nödfall.





11 kommentarer:

  1. Åh så snyggt. Och vilken bra tillverkning. Till Hornsgatan får man nog gå nästa gång i huvudstaden.

    SvaraRadera
  2. Åh så bra! Då känner jag igen dig nästa gång vi råkar vara på samma plats.

    SvaraRadera
  3. Gillar verkligen dessa och förstår att de är sköna.

    SvaraRadera
  4. Så snygga! Väcker ha-begär.

    SvaraRadera
  5. Supersnyggt! Skall till Stockholm i veckan och blir sugen på att kika förbi Hornsgatan!

    SvaraRadera
  6. Men...står det inte Inger på dessa underbara ting????? Kolla för jag är nästan säker på att de är mina.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste inte att du hette Edursdotter i efternamn numera :)

      Radera
  7. De var fina i både modell å färg.

    SvaraRadera
  8. Vilken tur att du hittade favoritmössan i ny tappning. Snygga och härliga färger

    SvaraRadera
  9. Men tänk jag jobbar alldeles där i närheten och den butiken är jag in i litet då och då :-))

    SvaraRadera
  10. Så vackra! Färgen är ju helt fantastiskt!

    SvaraRadera