En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 27 oktober 2013

Nr 313 Tiden 300/365


Tiden är som vattnet - det rinner mellan fingrarna utan att man kan stoppa det. Ibland alldeles för fort, och man önskade att man kunde frysa ögonblicket, som vattnet fryser till is. Ibland går tiden alldeles för långsamt och man tror att det där ögonblicket man väntar på aldrig ska komma.

Den här morgonen ska vi ha ställt om klockorna, dom ska ställas tillbaka en timme. Tiden däremot, den fortsätter och vi blir inte en timme yngre.


11 kommentarer:

  1. Så sant som skrivet och en passande bild därtill!

    SvaraRadera
  2. Vilket fint foto till temat, som om tiden frusit fast för en stund. Tänkvärd text till och så passande till dagen :) Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  3. Mja, alltså, nog kan vi väl ändå påverka tidens gång en aning. Albert Einstein har ju lärt oss att ju snabbare vi rör oss genom rummet ju långsammare rör vi oss genom tiden.
    Detta enligt hans speciella relativitetsteori.
    Genom att hela tiden ränna omkring som skållade råttor kommer vi alltså att åldras lite långsammare. Skulle vi lyckas komma upp i ljusets hastighet stannar tiden helt och vi åldras inte alls.
    Enligt Einstein, alltså.
    Enligt Blandarens tillägg till Einsteins teori kommer det dock att svartna för ögonen om vi springer fortare än ljuset.
    Sjysst bild förövrigt.
    Nu ska jag ut och springa en timme. Fort.
    Kjell i Öjebyn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egendomligt, för här har det svartnat trots att jag suttit still på min rumpa. Svartnat utomhus alltså, här inne i stugan har jag nu rännt omkring i lagom tempo och tänt alla lampor jag har så det har blivit ljust och trevligt.

      Radera
  4. Ja visst känns det ofta som om tiden bara rinner iväg och nog önskar man sej att den kunde gå lite långsammare ibland. Fin bild på vattnet som blev väldigt levande i din bild.

    SvaraRadera
  5. Visst rinner tiden i väg och det skulle vara bra att kunna stoppa tiden ibland. Det finns så mycket som man skulle vilja hinna med men som jag inte hinner.

    SvaraRadera
  6. Ja fy 17 vad tiden går fort.....ja det kan den göra så att jag snabbt kommer fram till min pension. Sedan kan den gå saaaaaaaakta - segt som kola!

    SvaraRadera
  7. Tänkvärd betraktelse i text och bild-

    SvaraRadera
  8. Så fint du formulerat dina dina tankar om tiden och bilden är mycket vacker och illustrativ till.
    Ljuvligt vackra blå toner.
    Allt gott
    M

    SvaraRadera