En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 20 november 2013

Nr 76 Fredagsmys 324/365


Det här med chips, ostbågar och popcorn på fredagskvällarna är inte så aktuellt längre hos oss sedan barnen lämnade boet. Och det börjar vara ganska länge sedan. Men en kaka till kvällskaffet kan man ju alltid unna sig och den här citronkladdkakan smakade riktigt gott. Receptet har jag fått från bloggvännen Raija (Nitida).

Citronkladdkaka

150 - 175 g smält smör
1 citron, riv skal och pressa ut saften
2 ägg
2½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1½ dl vetemjöl

* Vispa ägg och socker pösigt
* tillsätt citronskal och citronsaft - blanda väl
* tillsätt avsvalnat smör
* tillsätt vetemjöl och vaniljsocker - blanda väl
* häll smeten i smord rund form med löstagbara kanter
* grädda mitt i ugnen i 150 grader i ca 35 min
* låt svalna
* pudra ev florsocker över
* servera med vispad grädde eller glass


7 kommentarer:

  1. Det ser verkligen mumsigt ut! Men för mig som inte ska äta socker är tyvärr popcorn ett "bättre" alternativ.

    SvaraRadera
  2. Jag blev lite fundersam först när jag såg rubriken "Fredagsmys", men insåg ju snabbt att det har med "fotoutmaningen" att göra ;)

    Kram till dig "Flitiga Lisa"

    SvaraRadera
  3. Brukar baka en liknande kaka och visst är det gott.

    SvaraRadera
  4. Så gott det ser ut (och låter)!

    SvaraRadera
  5. Jag älskar sötsaker :) Riktigt fredagsmysigt med god kaka! Tack för receceptet, måste prövas!

    SvaraRadera
  6. Mums ser verkligen gott ut. Men jag tar gärna både en god kaka till eftermiddagskaffet och lite chips till fredagskvällen.

    SvaraRadera
  7. Jag gör en med samma ingredienser, men enklare, för jag smälter bara margarinet/smöret och rör ner socker, ägg och sen det övriga direkt i kastrullen, men jag har inte i citron, i stället frukt, hallon eller andra bär, enligt man tager vad man haver och lägger ovanpå innan gräddningen.

    SvaraRadera