En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 23 december 2013

Nr 108 Hastig 357/365


Jag kastar en hastig blick upp mot himlen när jag tycker mig höra ett svagt flygplansbuller och mycket riktigt. Nu är dom på gång, alla som vill besöka tomten i Rovaniemi. Streck efter streck ritas i all hast på himlen ovanför vår by, alltid vid samma tid på året. Dock inte lika många de senaste åren som för kanske tio år sedan. Jag hörde på radion att det numera är mest asiater som vill uppleva det exotiska vinterlandet, åka hundsläde, titta på norrsken, pulsa i djupsnö i den mörka skogen och hälsa på Tomten. Men det blir en hastig visit och snart är dom på väg hem igen, besökarna. Men då ser jag inte de vita strecken för då är det i regel mörkt. Vilket det för övrigt är mest hela dagen nu, även om vi inte har riktig polarnatt, för vi bor ju några mil söder om polcirkeln.


7 kommentarer:

  1. Hej

    Inne och vill önska en GOD JUL

    SvaraRadera
  2. Jag såg på TV att det var en hel del engelsmän också som gjorde en så här hastigt besök hos tomten.

    Då får jag tacka för året 2013 och som du säger, så ses vi kanske i annat sammanhang framöver.
    Ha en skön jul och Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  3. Fin illustration av hastig. Flygplansspåret som bryter av mot den vackra blå och vitmolniga skyn. Ha en riktigt fin jul Cici :)

    SvaraRadera
  4. God fortsättning på julen! Bra bild och text till hastig.

    SvaraRadera
  5. God fortsättning på julen! Bra bild och text till hastig.

    SvaraRadera
  6. Vilken mysig blogg! Ja jag har också hört det är många asiater som vill se norrsken mm. Skrev själv ett inlägg om annorlunda norrskensspaning igår hihi
    Hälsningar från Skottland

    SvaraRadera
  7. Det där var nog planet som tog Gino och mig till Kiruna/Narvik över jul :) En god början på det nya året önska vi er // Marianne

    SvaraRadera