En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 19 januari 2014

Fängslande polarkyla



När siffrorna på den digitala termometern visar mellan 25 och 30 grader kan det kännas lite tungt. I alla fall om man måste ut i kylan. Nu har det ju varit helg och många behöver  inte tänka på att ta sig till jobb utan kan sitta inne i stugvärmen och njuta av det vackra landskapet utanför fönstet. 

Har man hund, en eller flera, så är läget ett lite annat. Förr eller senare måste man ut. Det är inte fråga om några längre promenader utan mera en snabbsväng på närmaste väg. 


I går mitt på dan tog jag i alla fall med mig Cilla och kameran ner på lägdan, jag kunde inte motstå frestelsen. Det var lite drygt 25 grader kallt men Cilla blev överlycklig över att få skutta fram i den knappt halvmeterdjupa snön och jag kunde fota lite. 


Det gäller bara att vara snabb för det är svårt, för att inte säga omöjligt, att fota med stora skinnvantar på händerna. Så först ser man ut vad man ska fota, sen av med vantarna och sätta på kameran, ställa in avstånd och skärpa, knäppa och fort på med vantarna igen. 


Dagarna börjar bli märkbart längre nu och solen står en bit högre på himlen och ger ett ljus som gör det lättare att fota i.


Däremot är snön så vit att man kanske borde sätta på ett gråfilter för att få till bilderna som man vill ha dom.

Det ser ganska mysigt ut med snön som klär träd, tak och mark i vitt, som inbäddat i bomull. Vore det tjugo grader varmare så vore det ett perfekt vinterväder.


Cilla och jag plumsade runt en tio minuter en kvart med sen började Cilla få kramp i benen och då var det dags att återvända upp till stugan igen.


6 kommentarer:

  1. Ja huga vad kallt, 30 minus, det kan jag inte ens föreställa mig. Men 5 minus här nere i "söder" är inte så himla skönt heller, vi har haft det denna vecka och det är så rått och kylan går rätt genom alla kläder och letar sig in under halsduken... Det värsta beror naturligtvis på blåsten. Men nog klagat. Snön gör det ljust och det blir så vackert ute. Dina bilder är så "friska" och fina.
    Fastnar speciellt för bilden på kvisten där man kan se hur fluffig snön är. Vinklar jag min datorskärm och får bilden lite mörkare så glittrar snön alldeles fantastiskt mot en djup blåsvart bakgrund. Rakt framifrån blir den lite "för ljus" men det kanske bara beror på inställningarna på min skärm.
    Hoppas du och vovven har tinat upp och att ni har det varmt och gott inne i stugvärmen nu. :))
    Kram Charlotta

    SvaraRadera
  2. Så kallt - men ack å vackert!! Tyvärr klarar man ju inte att vara ute med kameran
    alltför långa stunder. Kameran gillar ju inte heller temp under minus 25...
    Hos oss i Boden var det minus 32,5 i morse. Längs vägen västerut minus 37 som lägst. Men solen sken och vinterlandskapet var fantastiskt....

    PS. Har du testat exponeringskompensation??

    SvaraRadera
  3. Underbart vackra vinterbilder och kylan har verkligen fått fäste. Precis nu har vi -24 grader. Har varit ute två korta stunder med macrot för att fånga nysnö på vissna växter. Brukar överexponera när jag fotar snö men tycker ända att jag ofta måste justera vitbalansen vid framkallning. Är väl en smaksak om man vill ha det mot grått el blått.
    Allt Gott
    M

    SvaraRadera
  4. Men så strålande vackra bilder. Så kallt som - 30 är ju svårt att föreställa sig, när näsan fryser ihop så snart man kommer ut. Här nere har vi haft kring fem och snö så det räcker för skidåkning. Härligt

    SvaraRadera
  5. Men huvaligen, så kallt ni fått det där uppe! Visserligen har kylan kommit hit också, men håller sig på en hanterlig nivå, runt -10 på nätterna. Men k-k-kallt är det ändå, eftersom havsisen inte lagt sig ännu och den råa, fuktiga kylan det för med sig går genom märg och ben. Den här tiden på året önskar jag verkligen att jag hade lite underhudsfett som isolering mot det värsta.

    Vete sjutton vad det är med mig den här vintern, för jag har inte varit det minsta sugen på att kasta mig utomhus med kameran trots att snön äntligen kom. Jag blir nog mer och mer lik en gammal katta, som allra helst krullar ihop sig på pallen framför brasan :o/

    Se nu till så att varken du eller hundar förfryser något innan Kung Bore packar och sticker igen!

    SvaraRadera
  6. Otroligt vackra vinterbilder!
    Kylan är ju verkligen ett problem när man vill ta kort utomhus. Jag har blivit sån fryslort om händerna, så jag får inte tillbaka värmen när vantarna kommer på igen, så jag avstår för det mesta att ta några kort.

    SvaraRadera