En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 21 januari 2014

Fönsterfoto

När kylan slår till riktigt ordentligt nöjer jag mig ibland med att fota genom fönstret. I söndags förmiddag kunde jag fånga det här motivet genom mitt östra köksfönster, den vänstra halvan av det för Cilla använder den andra halvan som utkikspost och blir då tämligen fläckigt och inte så lämpligt att fota igenom.

Utsikten var inte så pjåkig i det södra fönstret heller. Visserligen har Cilla och jag gjort djupa spår i snön när vi trampade omkring där i lördags men då kan man å andra sidan se att det inte är ett särskilt djupt snötäcke vi har. Man kan ha en sämre utsikt från sin matplats. 
Bredvid den större granen nere i kanten av lägdan hade jag mina bikupor en gång i tiden och den honungen som bina samlade in under sommaren blev två år i rad korad till Skellefteås godaste.

Ibland har jag känslan av att jag fotograferat varenda buske som växer i min närmiljö och snart kommer dom väl att vilja ha betalt för varje knäpp jag tar på dom. Så därför utnyttjar jag min vita orkidé till denna bild. Den ska väl göra lite nytta, den också. 
Det här är inte en brudorkidé utan, om jag nu minns rätt, en dendrobium. Den fick stå ute i en av rabatterna hela sommaren, skuggad av andra växter, och tackar nu i vinter genom att blomma.


8 kommentarer:

  1. Så härliga bilder från fönstret! Är det älgarna som varit på besök??
    Jag roade mig med att ta fönsterbilder i söndags när vi åkte bil västerut.
    Inte läge att stanna för att kliva ur och fota i minus 34 och därunder.....

    SvaraRadera
  2. Ljuvligt vacker utsikt från dina fönster och Orkidén den är bara så vacker. Ofta känns det precis så där att allt redan är fotat men ändå fängslas man av dessa motiv om och om igen.
    Allt Gott
    M

    SvaraRadera
  3. Asså, det är ju bara så andlööööst vackert där hos dig, så att man blir nästan tårögd. Utsikten från DITT köksfönster är definitivt mer tilltalande än från mitt. Fast den har blivit snäppet bättre sedan grannen blivit färdig med den utvändiga delen av sin husrenovering ;o)

    SvaraRadera
  4. Ögonbrynen åker upp så högt det går och hakan är tappad... Du bor ju så vackert så jag blir tårögd när jag ser dina bilder!!!!
    En gång för ca: 10 år sedan bilsemestrade maken och jag till Norrland. Trots att vi verkligen blev "frälsta" har det inte blivit nå'n mer gång... Om min hälsa bättrar på sig tar vi nog en tripp uppåt igen till sommaren! Moskosel var ett av våra favoritställen ♥

    Tack för dina underbara bilder, men dom sätter griller i huvudet på mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förtydligande... Moskosel Camping var favoritcampingplatsen med oerhört god mat, nyfångad varmrökt fjällrödingröding med hembakat tunnbröd ♥

      Radera
  5. Gudomligt vackert!
    Jag fotar också inifrån, men öppnar fönstret först, men det behövdes ju inte hos dig, det blev ju hur fint som helst.
    Varför slutade du med bin, när du hade så fin honung?

    SvaraRadera
  6. Den första bilden i det här inlägget med solen som färgar träden i en varm färg, är underbar. Många fina bilder på all snö ni har.

    SvaraRadera