En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 2 januari 2014

Grå, gråare, gråast



Den där solen som vi fick se en hastig glimt av i går höll sig väl dold bakom gråa, tjocka moln i dag. Man kunde tro att det var afton hela dagen, så mörkt som det har varit även de få timmar som det kan vara dagsljus denna årstid. Dessutom hade temperaturen stigit och passerat nollstrecket med några tiondelar så det var dimmigt och fuktigt i luften. 
Det är då det är dags för Helen att ta på sig overallen så att hon inte blir som en vit köttbulle efter några hundra meter i gamla skoterspår. Inte ville fotoinspirationen infinna sig heller, ett par stickiga enar var det roligaste jag såg under dagens korta skogtur. Dom får väl representera mitt humör denna dag.
 Då kändes det skönare att sitta vid köksbordet med syrrans korsstygnsbroderi.  Och inte såg SMHI:s rapport ut att bjuda på ett roligare väder i morgon heller. Fortsätter det här vädret som det hållit på sedan den första snön kom så blir nog tavelbroderiet klart till våren. Det kanske glädjer min syster i alla fall.
Man kan inte med bästa vilja i världen påstå att man bor i en färgstark natur en sån här dag. 



12 kommentarer:

  1. Blir så glad av dina snöfyllda foton. Göteborg är betydligt gråare än så :) Har blivit inomhus fotografering hela dagen. Saknar dina tolkningar i Fotoutmaningen, men väldigt glad att se att bloggen lever vidare! Ha en fin helg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju bra om jag kan roa någon med mina gråa bilder :) Jag kommer att titta in till dig även i fortsättningen och troligen ge någon kommentar emellanåt. Bilden på skorna är jättefin.

      Radera
  2. Ja fy så trist väder vi har trodde när det snöa sist att nu blir det uteväder nää inte alls.Blir att sitta inne å sticka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man hundar måste man ut i alla väder men jag tycker att hundarna också blir slöare när det är gråväder. Tur att det finns handarbete. Och du är flitigare än de flesta ser jag på din blogg.

      Radera
  3. Korsstygnsbroderi ja! Snart är det påsk och påskduken är inne på sitt sjunde år och snart halvfärdig. Kanske skulle ta några stygn på den i år också. Vår lilla vovve fick lyckopiller på nyårsafton och det gick riktigt bra. Vid tolvsnåret lyfte hon på huvudet, bytte sovplats, suckade och sov vidare.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste att många veterinärer slutat att skriva ut dessa piller till hundarna, men jag förstod inte av vilken orsak. Bra för er i alla fall att det verkade fungera. Vi skulle behöva ge Cilla ett sånt piller när det rasar snö från taken för det är nog bland det läskigaste hon vet och hon hör det långt innan det startar och gärna nattetid. Det blir inte mycket till sömn de nätterna, varken för henne eller oss andra.

      Radera
  4. Ja du Cici, även om vädret är trist så tycker jag dina bilder är fina.
    Här hos mig både sys - och pysslas det med lite av varje. Denna årstid är som gjord för det.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monkan men det är inte lätt att hitta motiv utomhus dessa grådisiga dagar. Handarbete är ett arbete som är lugnande och så blir det förhoppningsvis ett fint resultat av det.

      Radera
  5. Vad kul att du är tillbaks i skrivandets form. jag har haft dig kvar hela tiden och kikat in lite då och då. Blir avundsjuk på det vita landskapet som vi tyvärr inte har. Sinnesstämningen påverkas av gröna gräsmattor där julgranarna står uppställda. Julen blev bra ändå mest synd om barnen som blir bundna till inomhuslekar.
    Ha det så gott
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att jag inte blivit bortglömd och raderad. Vi får väl hoppas att ni får lite snö även hos er innan vintern är slut. Luften blir torrare och det blir så mycket ljusare också.

      Radera
  6. Nä, nu är det så grått så man snart storknar. Lite snö skulle inte skada att få.
    Jag har svarat på din kommentar hos mig, men ställer frågan även här: Var det textlänken som du kom fram på eller bilden 365 foton? För det är bilden jag inte kan länka.

    SvaraRadera
  7. Jag har svarat på din blogg.

    SvaraRadera