En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 3 januari 2014

Väder, städning och lite annat


I morgon är det precis ett år sedan den här bilden togs (4/1-13). Man kan ju säga att det är lite skillnad mot väderläget i år. Nu vill jag inte påstå att jag längtar efter att det ska dråsa ner en halvmeter snö under natten, det får ju vara måtta på allting, men snöläget i år är under all kritik. Stackars Umeå blir nog tvungna att avstå från skid SM på grund av snöbrist och lämna över till Boden i stället. Det kan inte vara kul, för jag kan tänka mig att det ligger mycket arbete bakom i form av planering och preparering. 

Jag blev så glad när jag såg väderrapporten i dag på en tidig nyhetssändning, sol och sju grader kallt visade hon Åsa på skärmen. Men säg den glädje som varar för vid nästa nyhetssändning hade hon ritat om kartan och visade en plusgrad och dimma. Suck.

I dag har jag i alla fall fått städat på undervåningen. Ja fått och fått, någon piga har vi inte i huset, utan det blev till att själv dra runt med dammsugare och golvmopp. Den första strejkade för övrigt efter ett tag på grund av fullproppad påse och när jag bytt till en sprillans ny så ville maskinen ha betänketid innan den startade igen. Efter någon halvtimme tyckte den väl att jag hade fått sota för mitt slarv och behagade starta. Om en vanlig dammsugare är så här långsint vågar jag inte tänka på hur en sån där robot skulle reagera i samma situation. 

Och så blev de fyra sista kubikmetersäckarna med ved sålda och hämtade i eftermiddag. Det enda som återstår nu av vedlagret nere i Holgers är en trasig kubiksäck och den veden har vi tänkt forsla hem till vedboden, hur nu det ska gå till. Tar jag det i pulkan blir det många turer, med sparken likaså, och traktorn kommer sig inte fram till vedboden nu med all okapad ved som ligger i vägen på utsidan om staketet. 

Det var lite kul att ena laget i  kvällens "På spåret" bestod av Helena von Zweigbergk och Göran Everdal, två personer som brukar delta i en av mina favoritprogram på P1, "Spanarna". Under dagens program "Spanarna" satt min man nämligen mitt emot mig vid köksbordet och säger plötsligt. "Är det verkligen någon som lyssnar på det där?". Då höll jag nästan på att gå i taket, förstås, och efter programmets slut googlade jag och kunde meddela att detta program funnits sedan 1988. Ett mycket populärt program med andra ord. Att paret var duktiga i sin förstakupé kunde maken inte neka till och förhoppningsvis lyssnar han lite mera noggrant nästa gång "Spanarna" sänds. Min egen höjdpunkt under "På spåret" var att jag visste att det var Tage Danielsson som var svaret på sista musikfrågan. 


4 kommentarer:

  1. Hej!
    Hittade hit via Beppans blog.Så härligt du skriver om livet i Västerbotten, och fina foto har du också! Jag bor i Skåne utanför Malmö, och gillar att läsa om bloggar "norröver".
    Välkommen till mig, http://pixelmojan.se
    Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Hej Karin, roligt att du tittade in här. Det är alltid spännande med nya bekantskaper och naturligtvis ska jag besöka din blogg. Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Så trevligt du skriver Cici, jag rycks alltid med in i dina berättelser och njuter av dem till fullo.
    Tank att vi nu klagar på och längtar efter både snö och kyla som vi borde ha fått nog av förra vintern. Märkligt, men det här vädret vi haft denna sk vinter är allt annat än inspirerande.
    När vintern kommer med vackert solljus hoppas jag att vi kan göra en fotorunda igen.
    Tack för att du engagerar dig i mitt spegelprojekt, uppskattas mycket.
    Kram
    M

    SvaraRadera
  4. Gino var så himla mallig för han såg direkt att resan startade från Kongsvinger när det var Oslo, han har kört där många hundra gånger. Men precis som du fick jag glänsa med Tage Danielsson :)

    SvaraRadera