En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 5 januari 2014

Ingen bal i år heller

Men lite fika hos sonen i Staan och hans familj blev det i alla fall. Dessutom träffade vi dottern, P och lilla dotterdottern när vi handlade på Solbacken. Trots allt tjat så har föräldrarna ännu inte bestämt vad dotterdottern ska heta. Jag känner igen det där lite från när dottern var nyfödd. Då var vi fyra viljor som skulle komma samman. Först den dan som grannfrun kom in och sa att var det så att vi inte kunde bestämma oss snart så skulle hon börja kalla barnet för Gullan. Dagen därpå kom vi till skott. 

Lite snö i går och lite snö i dag har gjort att det i alla fall blivit lite ljusare på backen och temperaturen runt nollan gör att det går väldigt bra att ta sig fram med sparken. Glad blir jag också när grannarna plogar vägar där bilarna inte kör denna årstid för det blir ett bra alternativ där man kan rasta hundarna. 

Det blir väldigt tydligt, när temperaturen är som den nu, är att vi bor i en kallare zon än vad Skellefte stad ligger i. Vi har vinterföre på vägarna men på E4:an är det barmark med lite vatten. Snötäcket är inte många centimeter tjockt i stan, trots att där hölls skidtävlingar i helgen med bland annat Kalla som deltagare. Man har visst anlagt en kortare bana som åks flera gånger och det är väl snö från snökanonerna som lagts på där, antar jag.

På Drängsmarksheden får man ta det försiktigt nu när renarna har kommit för det är inte lätt att upptäcka dom i dimman. Man får dra ner på farten och vara beredd på att dom rätt som det är står där mitt på vägen. I dag såg vi dock inte till några och bra var det.

På tv jublar de finska pojkarna och de svenska gråter. "The winner takes it all" som det sjungs men i morgon kanske de svenska hockeyjuniorerna kan uppskatta sina silvermedaljer.








12 kommentarer:

  1. Åh vad fina vinterbilder, du är så duktig att ta fina foton.
    Inte blir det någon bal för vår del i heller. I går firade vi vårt äldsta barnbarn Julia, som fyllde 22 år, Oj, vart tog tiden vägen, vi tycker inte det var så länge sedan hon sov över här hos oss och att vi läste sagor för henne om och om igen.
    Förr var det givet vad barnen skulle heta, namnen upprepade sig efter far-och morföräldrar generation efter generation. Men så blev det också en farligt massa Carl, Anders, Nils, Karin, Kerstin, mm, mm.
    Ha en fortsatt bra helg
    Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu mera vinter har vi fått natten till i dag, tisdag, men närjag åkte iväg till terminens första vattengympa möttes jag staxt av is och vatten. De som bor utmed kusten blir väldigt förvånade nrä dom hör att vi har vinter och måste ut och skotta våra utfarter. Kylan får vi däremot vänta några dagar till på.

      Radera
  2. Hahahaaa, tänk att det skulle behövas grannens "Gullanidé" för att ni skulle komma till skott. Det tyckte jag var himla lustigt :)
    Du vet ju hur mycket jag gillar både snö och dina bilder, men den här gången fastnade jag direkt för den första bilden! Varför den gick rätt in i hjärta och själ vet jag inte, men du har fångat något väldigt speciellt i den bilden.... Jag älskar den ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Namnförslaget Åsa hämtade jag från tv-meteorologen Åsa Bodén när vi såg på tv den kvällen och Åsa föll samtliga familjemedlemmar i samken. Det roliga är att jag flera år senare läste en skvallertidning hos tandläkaren att Åsa Bodén hette Christina som andranamn (ev med K) , precis som vår Åsa.
      Jag blir så glad om en bild tilltalar någon lite extra. Den där ladan går jag ofta förbi. Den typen av smålador har stått överallt här uppe men nu börjar det inte vara så många kvar.

      Radera
  3. God fortsättning så här "långt in på året".......och härligt ser det ut med snö. Det är bättre med det än det grå blöta trista som är här i Stockholm. I år åkte vi inte till gården och hade vi planerat det så att vi fått ställa in det för vi blev "däckade" i världens influensa. Men till påsk bär det sta'!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist med alla förkylningar som härjar den här årstiden. Hoppas att ni känner er krya nu!
      Påsken är ju väldigt sen i år, först i slutet av april, så det är väl på håret att det är någon snö kvar då. Det gäller att det blir lite kyla och än så länge har den lyst med sin frånvaro. Jag har nog aldrig varit med om en vinter som varit så mild som denna. I morse var vi i alla fall tvungna att skotta för det hade kommit en hel del snö i natt.

      Radera
  4. Hej Kicki, underbart vackra bilder en fröjd för mina ögon att få se dessa vackra vinterlandskap. otroligt att det är så stor skillnad.
    Ingen bal för oss heller.
    Allt Gott
    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var till Byske i dag på vattengympan och blev överraskad av att där bara var vatten och is när vi har vinterlandskap. Fick ganska mycket snö natten till i dag, tisdag.

      Radera
  5. Inte blev det någon bal här heller. När jag träffade sambon berättade jag om min jämtländska tradition av trettondagsbal. Han hade aldrig hört talats om det så sedan dess är det ballöst även här. Hörde på nyheterna i går om priset på renkött. De var så mycket förre som gick till slakt nu så priset hade ökat rejält
    Ha en fin morgondag
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska man köpa renkött ska man se till att hitta en bra grossist och inte köpa det som finns i affärerna, det blir alldeles för dyrt. Mmm, suovas, tänk så gott!
      Det kanske är lika bra att man inte får gå på bal nu för tiden. Det är lite sent att leta efter en prins. Men dansa är ju kul.

      Radera
  6. Fina vinterbilder, som får mig att längta efter snö, för vi har inget alls här och det bara regnar titt som tätt.
    Namnfrågan är inte lätt och det är inte alltid namnet man funderat ut tidigare som passar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har vi allt utom kyla och sol. Snön har stockholmskvalité, dvs den är vattenfylld, tung och klibbig, och det är inte ofta snön är sån här.
      Vi väntar med spänning på namnresultat och tänker gilla vad det än blir :)

      Radera