En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 10 januari 2014

Små söta bagateller


När sonsonen Leo senast var här hade han med sig presenter, en till mig och en till farfar. Det här är min pralinask med små pralinminiatyrer. Asken har en sida som är knappt åtta centimeter och då kan ni kanske tänka er hur liten varje pralin är. Bonsai-konfekt från företaget Braun i Salzburg står det på askens baksida.


Den vinter vi länge bett om har nu kommit och vi fick så vi teg. Fjorton grader kallt är väl inte så farligt men med den kraftiga vind som följde med blev det väldigt kallt på en gång. Att ta av sig handskarna för att fota är inte särskilt lockande så för att ha något att fotografera plockade jag fram den än så länge orörda lilla asken med praliner i går kväll. 





Jag läser på FB att snökanonen, den där som vädergudarna använder sig av ibland, härjar utmed kusten i dag. Det borde glädja SM-arrangörerna i Umeå som kanske ändå klarar av att genomföra skidtävlingarna. Det såg dystert ut länge, man körde dit snö med lastbil, och Boden hade utsetts som reservort.


Jag kan meddela att pralinerna försvann in i gapet på fotografen efter hand och nu är dom slut. Maken har kvar några stycken i sin ask och de föreställer korkar och ser så verkliga ut att man måste känna på dom för att se att det inte är riktig kork. 

Nu ska jag sätta mig framför tv:n en stund med ett glas rött och ta det lugnt. Gubben är på herrbastukväll så det blir bara jag och hundarna. Helgen är oplanerad än så länge, vi får väl se om det blir en tur till Staan i morgon. Kanske.


22 kommentarer:

  1. Vilka vackra praliner Cici! Och så fint paketerade. Tycker om den rosa/lila tonen i bakgrunden :) Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack: Jag har köpt ett par rejäla tygstycken, stuvbitar, för en mindre penning, som jag kan använda som bakgrund. Barnbarnens ritpappersblock går också bra om det är mindre saker.

      Radera
  2. Ja vädret blir man aldrig nöjd med nu blev det för kallt med dessa vindar. Mums vad det ser gott ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte så ofta men blir nöjd med vädret. Det hade nog varit bra om det inte hade blåst. Bättre i dag, söndag, men än är det för mycket blåst.

      Radera
  3. Rackarns goda ser de ut. Här har vi fått nån centimeter snö och nån minusgrad.Det ljusar upp tillvaron.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som så mycket annat är dom mera till lyst för ögat än för gommen.
      Ljus behöver vi nu, så mycket som det bara går.

      Radera
  4. Hej Cici
    God fortsättning på det nya året!
    Nisse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar dig detsamma, Nisse!

      Radera
  5. Väldigt fina och lagom stora!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sötsaker behöver verkligen inte vara stora.

      Radera
  6. Vilka fina praliner och små måste de vara, men vackra. Hoppas de smakade gott också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som så många svenskar är jag mera förtjust i svensk choklad men det här dög också.

      Radera
  7. Så vackra godisar - och härligt fotade av dig!
    Förstår att asken blev tom... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tänkte då inte bjuda Gubben på någon, han stoppar in dom och sväljer, utan någon finess. Han får hålla sig till sin egen chokladask, den med korkar.

      Radera
  8. Vilket himla pillande det måste vara att tillverka så där små praliner! Men skönt att se, att det finns något smått som motvikt till hur stora nutida konditoriprodukter tenderat att bli. En brownie på ett fik är ju idag så stor, att den säkerligen skulle räcka att mätta en mindre afrikansk by istället för att vara det den tillverkats för: att vara "något litet och sött till kaffet".

    Här har det faktiskt också snöat nu. Ett stilla, fjäderlätt snöfall, som pågått nästan hela dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske det har blivit lite ljusare hos er, om ni har fått lite snö på backen. Hoppas att ni slapp blåsten som vi har och har haft.
      Jag måste erkänna att jag aldrig har smakat ett sånt där jättebakverk. Jag tappar liksom lusten bara av att se dom.

      Radera
    2. Jo, du aaanar inte så mycket ljusare - och lättare - livet blev med ens, bara för att det kom lite vitt på marken! Och kan du fatta, idag skiner t.o.m. solen :o)

      Radera
  9. Ljuvliga praliner du fotat, var och en är ett litet konstverk för sig och hela asken är mycket, mycket tilltalande. Gjorde ett försök med kameran i fredags men höll på att frysa ihjäl, så inspirationen gick över rätt fort. Därefter har jag lekt med macrot under fläkten istället, har problem att få till det utan reflexer.
    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är urusel på att fota med lampbelysning men jag gör mina försök. Man kan försöka få bort reflexer och hårt ljus genom att sätta ett tunt ljust tyg över lampan. Kom jag på nu :)

      Radera
  10. Ååååå vilka söta rackare. Vet inte om jag kunnat äta upp dem. Ibland får jag för mig att spara på ting jag tycker är vackra. Jag gillar snö och även kyla ner till -10 grader. Trots det så är jag glad för alla arrangörer av skidlopp och utförsåkningstävlingar. På köpet får man glada och pigga barn. Vad vore en vinter utan pulka och kälke
    Ha en fin vecka
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har lite i kallaste laget i dag, ner till minus 22 på vissa ställen, men himlen har varit molnfri och solen har lyst så vackert på omgivningarna. Dt är i alla fall fint att se på det genom fönstret. Någon kälkåkning är inte aktuell just för tillfället.

      Radera
  11. Mmmmm, frestande bilder. :p

    SvaraRadera