En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 1 januari 2014

Välkommen 2014

Så är det då ett nytt år. Tolv helt oskrivna blad i det nya årets almanacka. Ingen av oss vet vad som väntar, vi vet bara vad som skett sedan vi förra gången började ett nytt år. En del av det som skett har varit positiva händelser, kanske renav helt omvälvande. Annat har varit tragiska, hjärtskärande händelser, sådant vi kunnat vara utan. Inget av det kan vi göra ogjort. Nu gäller det att gå vidare, att försöka lägga det tråkiga bakom oss och minnas det som gladde oss. 

Lite nytt blir det här på bloggen Byrackan, eller kanske mera tillbaka till det som var. Fotoutmaningen 365 som jag deltog i förra året gjorde att Byrackan blev mest en fotoblogg med kommentarer från andra som deltog i fotoutmaningen och där jag efter ett tag insåg att det skulle bli omöjligt att hinna svara på kommentarer samtidigt som jag kommenterade andra 365:are. Nu ska jag försöka gå tillbaka till hur det var innan och svara när det kommer in kommentarer på mina inlägg. Många bilder kommer det förstås att bli eftersom fotona är en grundpelare i inläggen.

Nyårsafton tillbringade jag och gubben hemma med hundarna, som vi brukar göra. Även om man bor långt ute i skogen så finns det nästan alltid någon i närheten som är frälst på det där med raketer och smällare, och då vill vi inte att hundarna ska vara ensamma hemma. I går kväll var det lugnet som rådde här i byn och jag var nästan övertygad om att vi skulle klara oss utan smällare, men så, kanske fem minuter efter tolvslaget, började bombardemanget på en av gårdarna inte så långt härifrån. Dessbättre höll det inte på så länge och resten av natten var det lugnt och det tackar vi för.

Snö fick vi på julafton (som dagen efter blev till vatten och is) och snö fick vi i går. Vi är nog många som gläds över att temperaturen håller sig under nollsträcket, runt 3 minus, så att det får vara vitt och mjukt på backen och inte hårt och isigt. Lite lömskt är det för isen ligger kvar där under snötäcket och dubbar på fötterna och en spark i händerna är inte helt fel om man ska förflytta sig utomhus. 
Hundarna och jag förflyttade oss ett helt varv runt byn denna årets första dag och under denna nästan 5 kilometer långa promenad var det två bilar som körde förbi oss. Jag antar att de flesta håller sig hemma och inväntar bättre och kanske nyktrare tider. 


Solen försökte ett tag att titta fram mellan molnen och det lyckades väl sådär. I stort sett har det varit en grå, mild och vindstilla dag där de flesta som rörde sig utomhus antingen rastade sina hundar eller skottade snö.

Ha nu en bra fortsättning på det nya året och glöm inte eventuella nyårslöften som gavs i natt. Själv har jag lovat, via mail till en vän, att jag ska försöka vara lite mera social. Kanske tur att jag smög in det där ordet försöka, men jag lovar att jag ska göra mitt bästa.


17 kommentarer:

  1. Av någon anledning minns man bäst det positiva som hänt.
    Annat tränger man undan - mer eller mindre omedvetet.
    Kanske kroppens sätt att hålla bekymren borta...
    Ni verkar ha haft en härlig sista kväll på 2013.
    Skaldjur och goda ostar - helt perfekt!
    Trist för hundarnas skull med allt pangande.
    Vi skickade upp ett par lucky balloons - rispapperslyktor
    från Thailand. Vackert och stämningsfullt.

    Härligt med långpromenad. Tyvärr ogörligt för oss som
    lämnat broddarna i Bodö. Slut i affärerna här hemma...
    Utan sådana och/eller spark är det med livet som insats
    man tar sig ut. Halkan är ett elände!!

    Det där löftet om att bli mer social låter lovande :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog en överlevnadsinstinkt, att minnas det som var bra. Man skulle gå under om man lagrade allt det negativa.
      Om det är slut på broddar kan jag rekommendera att köpa ett par Icebugs. Visserligen en lite större investering än vad som krävs för ett par broddar men helt suveräna att gå i. Jag har ett par av kängtyp som jag är supernöjd med.
      Tänk om vi kunde få till en fotoutflykt till senare i år, så himla kul det skulle vara!

      Radera
  2. Vackra bilder har du ju skämt bort oss med och det fortsätter med härliga bilder från årets första dag ser jag! Lyckost dig som har lite snö som ju gör tillvaron en aning ljusare.
    Här smällde det som tusan runt tolvslaget men annars har det varit förvånansvärt lugnt. Tack och lov är ju Oscar skott-tränad som unghund, med andra ord en cool kille/gammal gubbe som inte hetsar upp sig för smällare och raketer.

    Vi önskar er alla en god fortsättning på det nya året! Kram o nospuss på er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vara skönt att ha en hund som inte är skottberörd. Trots att mina hundar har mentaltestats, både de jag hade förr och Cilla nu, utan anmärkning om skottberördhet så har dom byggt upp en skotträdsla som bara blivit värre ju äldre dom varit. Och en skotträdd hund som utsätts för smällare är det så synd om (fast det visar man förstås inte), och ibland tror man nästan att dom ska gå åt av stressen.

      Men nu är det över för den här gången så nu är det glömt :)

      Radera
  3. Hej Cicci.
    Så vackert det är hos er, härnere har vi endast fått en förfärligt massa regn och blåst denna höst och vinter. Just idag är det 5 grader varmt.
    Jag hoppas att även vi kan få lite vitt uppifrån.
    Jag brukar inte ge några nyårslöften, men kanske jag ändå skulle lova att bli litet mer social. Detta året har även för oss bestått av en massa motgångar, men som tur är även lite glädjeämnen.
    Önskar dig en fin fortsättning på det nya året.
    Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vintern hos oss är inte heller vad den brukar vara. Men några få och kortvariga undantag har temperaturen hållit sig kring nollstrecket, vilket har inneburit att den snö som kommit ena dagen har blivit vatten den andra och is den tredje. Så lite snö som vi har denna jul- och nyårshelg ror jag inte att jag varit med om sedan familjen flyttade hit upp 1983. Frånsett ishalkan så är maken nöjd eftersom han med sin lungfibros är känslig för kyla. Det finns flera sidor på saker och ting.
      God fortsättning på det nya året!

      Radera
  4. Hej och God fortsättning. Så mysigt med snö. inte för att jag är nån snöälskare men visst ska det vara vitt på vintern. Än så länge är det bara is och och en massa regn hos oss.
    Ha nu en fin kväll och kram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att det ska vara vitt på vintern håller jag med om och helst ska det vara så pass mycket snö att skoteråkarna kör upp fina skoterspår som jag och hundarna kanta oss fram på i skogen. Sisådär sex grader kallt är ganska lagom, då smälter inte snön och gör vägarna isiga.
      Kram.

      Radera
  5. Så fina vinterbilder.Jag håller med Dig om att man hellre vill ha snö och minusgrader den här årstiden så nu håller vi tummarna för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar tyvärr inte så lovande framöver enligt vad jag såg på väderrapporten. Plusgrader och ett nederbördsområde som närmade sig söderifrån skvallrar mera om is och halka. Som jag tycker att vi fått mer än nog av redan. Man kan ju alltid hoppas att SMHI har fel.

      Radera
  6. Vad gott ni ätit å fint fotat.Visst är det trevligt med lite snö.Det har ju verkligen varit en isig vinter knappt man varit ut.Gott Nytt År

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slog på stort och köpte ett par frysta humrar och några styckfrysta räkor. Vi blev mer än mätta men det var en trevlig nyårssupé.
      Jag blev sugen på att stanna av vid Böviken när jag åkte till stan i måndags för det var så vackert över havet. Tyvärr hade jag inte tid eftersom jag skulle träffa dottern och följa henne och dotterdottern till BVC och på hemvägen var det redan mörkt.

      Radera
  7. Ser ut som om ni åt riktigt gott på nyårsafton :-).

    Ska du inte fortsätta med 365-foton? Jag har valt att fortsätta, men får se hur länge jag orkar göra det, för den nya temalistan är inte enkel.

    God fortsättning på nya året önskar jag dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag ska inte fortsätta 2014. Det har varit ett roligt år med fotoutmaningen 365 men det tar tid att delta om man vill hinna med att kolla andras bilder och kommentera dom. Nu ska jag i första hand repetera kursen jag gick förra hösten. Den ligger kvar i 18 månader och mycket av det man inte använder dagligen glömmer man fort bort, så nu gäller det att repetera innan man stängs av.
      Sedan har mina "vanliga" bloggvänner, däribland du, fått stå på undantag under året som gick och nu vill jag få tid till att följa dom igen.

      Lycka till med årets fotoutmaning!

      Radera
  8. Jag trodde inte att du räknade dig som osocial. Inget som märks på bloggen iaf.
    Ny får jag följa dig på Byrackan. Får se hur det blir med mitt fotograferande. Ska ändå prova ett tag även i år. Jag kom ju ändå i mål.
    Grattis! Det gjorde ju du också.
    Kram/Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är jättetrevligt att umgås med folk, när jag väl kommer mig för. Det är det där att liksom släppa det jag håller på med hemmavid och gå över till en granne eller köra in till stan och träffa någon god vän, eller att lyfta på luren och ringa. Jag trivs antagligen alldeles för bra med att vara med mig själv och har svårt att slita mig från det. Sen är det det där att man är rädd för att störa, komma vid fel tidpunkt osv.

      Du är duktig som kämpar på med 365 och jag kommer naturligtvis att kolla dina bilder och det övriga du skriver och berättar om.
      Kram

      Radera
    2. Det kunde varit jag som skrivit det första stycket i svaret till mig. Det är precis så det är för mig också.

      Radera