En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 8 januari 2014

Väntans tider


Det känns som om de flesta här i norr går i väntans tider. Vi väntar på kallare och klarare väder, att vi äntligen ska få se solen efter en lång mörk vinter. Mörk och blöt, som i resten av landet, även om vi har lite snö här i Norrlångträsk. Den här årstiden brukar vi ha kallt, mycket kallt, och mycket snö. Inget av det stämmer med dagens verklighet. Ändå har vi det bättre än vad dom söder- och österut har det. Där är det is och vatten som gäller. 

Det var med benbrott som insats som jag tog mig från parkeringen till Byske badhus i går. Efter en ombyggnation där, som  hållit på sedan i maj 2013, så öppnade man äntligen bassängen och vattengympan kunde köra igång. Jag brukar ju ha sällskap av S och E men både de damerna går en andra termin på Solviks folkhögskola, så det var bara en tredjedel av vårt gäng som kom till gympan. Så var även fallet med resten av samlingen, bara sju personer deltog i gårdagens övning, vi brukar vara över tjugo. Gott om plats blev det i varje fall och det kändes lite dumt att hålla till ensam med hantlar på det djupa, så jag stod på det grunda med de övriga. Det blev i alla fall en lättstart.
På hemvägen stannade jag till vid återvinningsstationen och tömde det välfyllda bagaget på sånt vi sparat på oss under de senaste månaderna. Det är förskräckligt vad mycket skrot man samlar på sig i form av papper, tidningar, glas, plast och metall. Nu är det i alla fall tomt i lådorna inomhus och i dynlådan på bron (som får fungera som lokal återvinningsstation). Ett tag i alla fall.

I går skickade dottern en mobilbild på "Lillan" där hon skrattar för fullt. Det har vi också väntat på, man kunde ana att det var på gång. Nu längtar jag efter att få se det där leendet i verkliga livet. Det får nog bli en stadtur snart. Tyvärr vågar jag inte lägga ut den härliga bilden på dotterdottern för då får jag nog bannor av hennes föräldrar som har bestämt sig för att vara mycket restritiva med bilder av dottern på nätet.


Jag började repetera kursen "Digital bildbehandling"  i dag. Det gäller att passa på medans man har till gång till den. Tyvärr glömmer man, i alla fall jag, fort det man inte använder. Det är lätt att följa ett invant mönster och hålla sig till det. Eftersom jag så gott som alltid fotar i Raw är det tvunget att behandla bilderna, göra det jobbet som kameran själv gör om man fotar i jpeg. Fast med mina egna val, inte kameratillverkarens.

Om jag ska döma det danska folket efter de få danskar jag känner, så är det ett väldigt trevligt folk. I dag fick jag och maken post från den kära Ingrid som bor i Köpenhamn. Hon hade läst en bok som hon blev väldigt förtjust i, så hon letade upp den på svenska och skickade den hit. Att man blir glad! Det ska bli spännande att börja läsa boken som heter "Haren med bärnstensögon" av Edmund De Waal så fort jag avslutat boken som hundarna (!) köpte till mig i julklapp (trots att vi sagt att de vuxna inte ska få några julklappar får jag varje år en bok av hundarna), årets nobelpristagare Alice Munro, "Brinnande livet". 


16 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! Dom stod där så fint i dimman så det är klart att jag måste fota dom då. Men nu hoppas jag att dimman ger sig av snart. Det ska ju bli kallare lovar meteorologerna.

      Radera
  2. Vad imponerad och avundsjuk jag blir när jag läser om att du fotograferar i Raw-format och själv redigerar dina bilder! Det gör du verkligen bra! Vilka otroligt fina bilder!

    Varm kram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle du också lätt kunna göra, det är inte så märkvärdigt som det låter. Egentligen tvärtom. Och redigeringsmöjligheterna blir så mycket större. Ställ in kameran på Raw och prova vetja´. Det går att googla om hur det funkar. Kolla gärna moderskeppet.se där finns mycket att hämta.

      Radera
  3. Vinter ja. Här är den inte ens vit! Det blir så himla mörkt.
    Böcker :) Där har vi något som gör tillvaron lite skönare, t.o.m. i den mörkaste vinter ;) Hoppas du tycker den är bra. Jag inte alls hört talas om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. NUU, verkar vintern ha kommit hit! -14 grader och hård nordvästlig vind, kanske inte ett önskeväder.
      Jag har precis öppnat boken och jag tror att det kommer att ta ett tag att läsa den, men sen ska jag skriva vad jag tycker om den.

      Radera
  4. Bestämde mig för några år sen att inte klaga på vädret men just nu är det väldigt svårt att låta bli. Fast det nu ska visst nordanvinden komma.
    Fick också Brinnande livet. Helt klart ett bra val av både dig och akademien, läsvärt, tänkvärt. Vill läsa långsamt så att den vara länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice Munro kommer nog att öppna mångas ögon för noveller, en underskattad läsning.
      Vintern har kommit hit i dag och det ordentligt. Fjorton grader kallt och hårda nordvästliga vindar. Inte direkt mysigt.

      Radera
  5. Tjingeling, idag har vi vitt på marken, underbart!!!!!!! Blir det sol till helgen då ska jag ta ut och lufta kameran hur kallt det än blir.
    Åhhh, så vackra träd du fotat, njutbart.
    Snälla hundar du har.
    Allt Gott.
    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nästan så att man kan ana en blå himmel ovan molnen i dag men fy så kallt det blåser. Fingrarna blir stelfrusna direkt man tar av vantarna och då är det inte lätt att fota. Hoppas att det slutar blåsa till helgen för då ska ju solen skina säger dom på SMHI.

      Radera
  6. Det ser ju hoppfullt ut inför helgen hos dig - på väderprognosen i alla fall. Kanske du får se solen?!
    Här i väster verkar det bli en klar dag med chans till vacker solnedgång. Bara att njuta medan man kan....

    Vackert med träden som avtecknar sig mot himlen!!

    SvaraRadera
  7. Fryser fingrarna av mig i dag! Det blåser alldeles för mycket för att vara fotoväder.

    Träden avtecknar sig inte, som man kan tro, mot himlen utan det är så tät dimma att lägda och byggnader försvinner. Ett ganska spännande fotoväder egentligen om det inte hade regnat också.

    SvaraRadera
  8. Du har i alla fall snö. Vi fick några mm i natt, så pass att det blev ljust på backen. Men kylan är visst i antågande nu.
    Dina bilder blir fina trots det gråa.
    Jag har bara mobilen med ut att fota med, det är ju så kallt om fingrarna (trots avsaknad av kyla) mobilen ger inga bra bilder alls. Den fungerar bara om solen skiner, annars blir färgerna bedrövliga.
    Kram/Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer nog mera vinter till er framöver, ska du se.
      Det finns ju lite inställningar även på mobilkamerorna och så kan du ju redigera bilderna i mobilen också. Men det går ändå inte att jämföra med en "riktig" kamera.

      Radera
  9. Fina bilder du har och påminner mig om att jag ska kika på den där kursen, som jag höll på att glömma bort. Ska göra det idag.
    Jag har inte fotat så mycket i Raw, men vill lära mig göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man fotar precis som vanligt fast man har ställt in kameran på Raw. När man sen ser bilderna utanför kameran så kan man blir besviken eftersom dom är i det närmaste obehandlade men det är efterbehandlingen som är så spännande.

      Radera