En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 24 februari 2014

Slaskigt värre


Vem sjutton vill ha sex plusgrader så där plötsligt mitt i vintern?! 
Inte jag i alla fall. Snömodden på vägarna gör det svårt att ta sig fram och har inte plogbilen varit förbi här före nio i morgon så ställer jag in vattengympan i Byske. Det är visserligen en av veckans höjdpunkter, men inte värt att riskera livet för. 

Bilden ovan togs den 25/2 förra året och det var tydligen också en dag med takras. Dock ser det inte slaskigt ut och vädret verkar ha varit betydligt vackrare än dagens. Det positiva med värmen är väl att snön har rasat från de flesta tak så ingen behöver ge sig dit upp och skotta.

Däremot är skoterspåren hopplöst mjuka och inte särskilt lockande att ta sig fram på. Jag gjorde det i alla fall i förmiddags och tog mig upp till Hundtjärn tack vare att sparken har sina breda skidor. 

I kväll har jag tillbringat en hel del tid framför tv:n. Först var det ett husbyggnadsprogram som är ganska intressant och sen var det "Tjockare än vatten", den enda serie jag följer just nu. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den... komplikationerna är väl många och ibland lite väl förutseddbara, men har jag följt den så här långt så ska jag se den till slutet.

Dags nu att ge sig upp till sovrummet och drömma vackra drömmar om en plogbil som rensar vägarna i natt. 




4 kommentarer:

  1. Slaskigt och halkigt här också. Tack och lov för mina Ice Bugs!
    Solen fick vi se en stund idag. Fantastiskt. Fåglarna kvittrade lyckligt...
    Känns mer som en aprildag än en februaridag.

    SvaraRadera
  2. Hoppas att plogen kommer för det är verkligen farligt med blötsnön. Vi körde i sånt väglag på Orsa finnmark när vi var på fjällresa förra veckan. Vi tog oss fram men vi såg ju några bilar i diket. Så ta det varligt!

    SvaraRadera
  3. Åh, så vacker bild på den gamla byggnaden med all den vita vackra snön. Trodde i min enfald att det skulle vara betydligt mer öppet vatten i älven och forsarna. Vårfloden rusar fram under snö och is i fallen som mynnar ut i älven. Inte så mycket öppet ännu men SNART är vi där.
    Ha det så jättebra.
    M

    SvaraRadera
  4. Fina bilder! Här är det också en hel del snö. Och halkigt. Men med icebug kommer man lite längre. Ha en fin dag!

    SvaraRadera