En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 3 februari 2014

Små glädjeämnen i vardagen

I morse såg jag en bild av en strömstare i Norran. Jag har aldrig stött på denna vattenglada fågel och tänkte att det skulle vara väldigt kul att få chans att göra det och att fota den. När jag så på förmiddagen följde skoterspåret upp mot Hundtjärn stannade jag till på bron över Hundtjärnbäcken och plockade upp kameran ur väskan för att fota stenarna som finns där, och då hoppade det plötsligt, som ur en trollkarlshatt, fram en strömstare precis där jag jag riktat in kameran ( men ännu inte hunnit ställa in skärpan)! Jag tror att han blev lika förvånad som jag över sällskapet, för han blev sittande ett par sekunder innan han flög undan och satte sig i snökanten bakom sommarstugeägarens bro några meter bort. Så småningom satte han sig på broräcket och tittade på oss som ville han säga, "ska ni inte gå vidare snart?"

 Ibland får man sina önskningar uppfyllda fortare än man anar! Så mycket till bilder blev det ju inte eftersom jag bara hade mitt fasta 50mm:s objektiv med mig, men nu vet jag att han finns där och ska ta med mig stora zoomobjektivet dit framöver.

När jag slår mig ner vid datorn, lägger sig hundarna så här och somnar genast. Precis som om dom intsett att har matte väl satt sig där då kan hon blir där länge.

Dessvärre är blogginspirationen väldigt låg för tillfället, det blir mest facebookkommentarer och en hel del spelande just nu. Jag får se om inspirationen kommer åter, annars får jag väl lägga bloggen på is tills vidare.

                                                           

11 kommentarer:

  1. Jag känner igen det där att blogintresset tryter ibland, och man tycker att man bara tjatar om samma saker hela tiden.
    Men jag hoppas att du inte lägger av.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att alla bloggare känner igen sig. Det är viktigt, tror jag, att man inte tvingar sig till
    att sätta sig vid datorn. Bloggandet ser jag som en hobby och som mycket annat är det inte
    alltid roligt och då får det vara.
    Facebook är ett sätt att hålla kontakten med vänner och för min del är det barnbarnen.
    Lägg inte av helt här på bloggen, vi är många som då saknar dig.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  3. Hej Cici, hoppas verkligen att du får tillbaka lusten för att blogga, hann sakna dina så trevliga, läsvärda inlägg med fina bilder. Men jag känner igen de där svackorna hade en rejäl tidig höst.
    Så kul, så kul att du fick se och fota den fina Strömstaren. Underbart att följa dess beteende. Bara sett en en enda gång. Fattade inte vad det var för fågel som uppförde sig som en and.
    Hoppas den är kvar när du tar med zoomobjektivet.
    Allt Gott
    Monica

    SvaraRadera
  4. Tur som en tokig skulle jag vilja säga om att en Strömstare dyker upp som på begäran ute i din vildmark! Plötsligt händer det.... som det står i reklamen ;)

    SvaraRadera
  5. Så skoj att få se den pigga fågeln! Inte så ofta man får den äran.
    Sa bli spännande att få se resultatet när du varit där med zoomen.
    Bloggtorka kan man ha då och då. Känner igen det.
    Men varför inte delta i fotoutmaningar så slår du två flugor i en smäll.
    Och så får vi andra njuta av dina fina bilder dessutom!

    SvaraRadera
  6. Lite bloggpaus kan man allt unna sig då och då, men jag hoppas inspirationen kommer tillbaka å det snaraste :) det blir allt tråkigt för oss andra annars.

    SvaraRadera
  7. Mina hundar gör samma sak och Nancy ligger under skrivbordet, medan Teo och Grim väljer andra platser här på övervåningen.

    Ibland är det skönt med en bloggpaus och hoppas du snart är tillbaka.

    SvaraRadera
  8. Min dator som tvärdog är nu inlämnad och blir inte diagnostiserad förrän tidigast nästa torsdag.

    SvaraRadera
  9. Ja vid datorn fastnar man och i går höll mina gröna ärter i kastrullen också på att fastna i botten när jag glömde bort dem inför något spännande mail som kom. I sista sekunden räddade jag dem. Jag har letat efter strömstare här men den lilla å där den kan finnas vissa år har så dåligt med vatten i år så den har frusit till.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  10. Hej

    Hur i helskotta hittade du den där Strömstaren (pippin).Jag själv hade aldrig lagt märke till den. Men kul när man ser djur i naturen och allra helst om dom är ovanliga.

    SvaraRadera
  11. Länge sedan jag tittade in hos dig. Fina bilder som vanligt. Och visst såg man strömstaren med lite hjälp av pilen. Ingen kräver att man ska blogga mer än man själv! Det ska ju vara roligt, annars kan man ägna sin tid åt annat.

    SvaraRadera