En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 21 februari 2014

Tillbaka från cyberrymdens svarta hål


Äntligen!
Det känns verkligen spännande att sitta framför en helt ny dator med ett helt nytt utseende på skärmen eftersom det är en ny Windowsversion, Windows 7 i stället för xp. 
Jag har lyckats hitta rätt ingångar till respektive sladdar och skaffat en sladdlös mus så att de blir en sladd mindre. 
Som om det inte vore nog har jag också ett nytt, tillfälligt, tangentbord då det visade sig att mitt förra hade en kontakt som inte stämde med någon ingång i den nya datorn. Så det blir till att återvända till datorbutiken och köpa mera nytt eftersom maken vill ha tillbaka sitt tangentbord snart.

Ingenting är sig likt på skärmen så det tar nog lite tid att hitta igen saker och ting. Dessutom har jag inte installerat fotoprogrammet än så nya bilder dröjer. Jag känner mig som en riktig nybörjare.

För övrigt är nog det mesta som vanligt här i stugan, gubben och jag är friska, hundarna likaså. Barnen mår bra och barnbarnen växer och står i. Inte minst lilla Lottie, som blir 3 månader den 27:e. Men tre, fyra hakor och lår kraftigare än de dopade östtyska släggkasterskorna har hon nått en vikt på ca 7 kg. Hon har också börjat se skillnad på ansikten och tar tid på sig innan hon skrattar åt andra än mamma och pappa. Men är man väl granskad och godkänd har hon lätt till skratt.

Nu ska jag fortsätta mitt letande på skärmen och försöka  bli kompis med nya datorn.

Ha det bra!


12 kommentarer:

  1. Som jag sa på egna bloggen, så är du varmt välkommen tillbaka! Men du har en intressant tid framför dig, det intygar jag, som inte för så länge sedan själv bytte från XP till Win7. Det är inte mycket som är sig likt och en del bekväma kortkommandon och sånt har försvunnit eller förändrats, somt till det bättre men också en hel del till stor irritation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På ett sätt kan det nog vara bra att tvingas vara utan dator ett tag och se att livet faktiskt funkar utan den. Skönt i alla fall att se att vännerna finns kvar och att allt verkar vara ok. Jag ska nog bli överens med den här versionen också så småningom, det verkar inte vara allt för stora förändringar. Win8 hade nog varit lite väl svårt att vänja sig vid så jag nöjde mig med 7:an.

      Radera
  2. Hej Cici, välkommen tillbaka. När jag fick min nya dator tog det ett tag innan jag kände mig bekväm med den.
    Jag är väl inte så himla haj på dator, jag är glad att jag kan hantera bilder, dokument, sedan har jag stora program som jag använder i min släktforskning det är jätte skönt istället för att hålla på med lösblad och en massa pärmar.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monkan! Man kan bli lite lurad och tro att man kan mer än man gör när man tragglar på i samma gamla, trygga spår, men så fort något ändras inser man hur lite i alla fall jag kan. Men så är jag ju i det närmaste självlärd och det på gamla dar. Det är tur att man har barn att rådfråga ibland. Den här gången har jag gjort så gott som allt själv i alla fall och det känns ju bra. Ha det gott nere i södern och hälsa våren som redan har kommit till er!

      Radera
  3. Kul att du är tillbaka och tack för alla fina och konstruktiva kommentarer du lämnat på mitt projekt.
    Kul med ny dator och programvara men slitsamt i början.
    Ha det så gott i snöyran som förmodligen även håller dig sysselsatt inomhus.
    Vi hörs.
    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att de går bra med ditt spegelprojekt! Är det tänkt att bli en kalender kanske?
      Snöyran stoppar inga utevistelser. Hundarna ska ha sin motion och snöskyffeln likaså. Nu hoppas jag på lite soliga dagar framöver så att man får lite fotoinspiration. Och att jag lyckas installera fotoprogrammen i morgon så att jag kan tanka över de bilder jag har i kamerorna. Många på lilla Lottie förstås.

      Radera
  4. Kul att du är tillbaka saknar dina fina inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt att läsa alla blogginlägg du hunnit göra. För att inte tala om alla fantastiska stickprojekt du hunnit med. Jag fattar inte hur du hinner med allt!

      Radera
  5. Svar
    1. Hej Nisse och tack! Roligt att höra från dig trots att jag är dålig på att kommentera på din blogg. Ha det gott!

      Radera
  6. Kul att du är på G igen i bloggvärlden! Och skoj med ny -och säkert snabbare dator...!
    Nu är det min tur att ligga lågt. Tiden räcker inte alltid till det man vill göra.
    Och så ska jag jobba till råga på allt. Fick ett erbjudande jag inte kan tacka nej till.
    Några veckor i första hand. Passar mig perfekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så där är det i livet - man måste prioritera. Hoppas att du fått ett jobb som du gillar och att det inte ligger för långt bort.

      Radera