En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 19 mars 2014

Älven Älven


Jag bara älskar den här skarsnön! Hundarna tycker också att det är toppen att kunna springa i full fart utan hinder och blir så där spralliga som dom kan bli på en sandstrand.

I morse, vissa här i byn skulle nog säga förmiddags, gled jag med sparken på lägdorna ner mot Nördträsket och följde träsket norrut fram till Älven. Någon älv är det egentligen inte, en bäck är nog en riktigare beskrivning, men i byn kallas detta vattendrag för Älven. Det är en vattenstråk på högst en kilometer som för vattnet vidare från Sörträsket till Nördträsket ( Ja det heter faktisk så men har ingenting med nördar att göra utan står för norra.) 


Jag var nyfiken på om sångsvansparet fanns där, för dom hade hörts några dagar tidigare. Men inga svanar syntes till. Utloppet i Nördträsket hade åter frusit till efter några kalla dagar och, framför allt, nätter, så dom har nog återvänt till kusten. Just i detta nu är det -16,5 grader och det blir ytterligare en kall natt.


Några som däremot verkar trivas vid Älven är bävrarna. Kan man inte föda upp bävrar och använda dom i skogsbruken? Det var inte lite träd som hade avverkat utmed Älven, kan jag tala om och många av trädfällningarna verkade vara alldeles färska med fräscha spån straxt nedanför.


Jag har länge tänkt att jag skulle ta mig till denna plats under den varmare årstiden för att försöka få syn på och kanske hinna ta någon bild på de små skogsarbetarna, men när det äntligen blir så varmt att jag kan tänka mig att sitta blickstilla under en längre tid, då kommer myggen och knotten. Och då är det  inte att tänka på att sitta stilla mitt bland sly utmed vattnet.



2 kommentarer:

  1. Dina foton är mycket vackra! De får mig att önska att få uippleva det vackra landskapet igen.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder som verkligen speglar den tidiga våren. Svårt att fatta att vi haft så fina vårdagar när man tittar ut genom fönstret idag. Alltid spännande att se spår efter dessa byggarbetare.
    Ha det gott i snöovädret.
    Monica

    SvaraRadera