En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 23 mars 2014

Bakslag


Just som tanken dyker upp i huvudet, att man kanske skulle ta fram cykeln nu när asfalten är bar, när man vid färd in till Staan på förmiddagen tänker att förra gången jag körde här fick jag se upp i de skuggiga partierna där isen var tjock och spårig men nu är det rena sommarväglaget. Då slår det till. Bara någon timme senare börjar de första flingorna ramla ner och när jag ska köra hem vid åttatiden på kvällen är det mera en fråga om hur förståndigt det är att ge sig ut på vägarna. Med ett gråtande barnbarn som klänger sig fast och ber att man ska sova över var det frestande att vänta med hemfärden tills dagen därpå, men borta bra och hemma bäst.

Kul att köra var det inte men hem kom jag och den egna sängen är ju alltid skönast. Däremot glömde jag matkassen jag ställt in i  matkällaren och där står den ännu.


Några sommarfåglar har börjat dyka upp och koltrasten är en av dom. Han ser lite vilsen ut där han satt sig i kokosfettsburken under fågelbordet. Grönfinkarna är ganska många nu, en och annan gråsiska har synts vid fågelbordet och i morse var några gulsparvar på besök. Det är ju inte kallt, faktiskt plusgrader, men nog är det svårt för vårgästerna att hitta mat. Så det gäller att vara generös med solrosfrön, talgbollar och annat fågelgodis.


Kännetecknande för mars månad detta år är att det har varit ovanligt grått och solfattigt. Gårdagen var dock ett undantag, i alla fall fram till eftermiddagen. Solen visade sig och himlen i öster var blå. I väster var färgen på himlen också blå men av en mörkare nyans.


I dag har det återgått till det gråa och ibland trillar några snöflingor ner men med blidvädret som råder så sjunker det nya snötäcket ganska fort. Tyvärr lär det luckra upp den fina skaren som ligger där under och jag vet inte om jag längtar efter att kylan ska komma åter och ge en hård yta på det som nu ligger där.



3 kommentarer:

  1. Så skönt att höra att du kom hem välbehållen, vet precis hur otäcka dessa snöiga vinterresor kan vara. Lustigt är det, jag hade precis börjat fundera på att ställa in vintercykeln så återtar vintern sitt grepp om oss.
    Tur att allt detta ändå tinar bort i värmen.
    Ha det så gott.
    M

    SvaraRadera
  2. Hejsan

    Oj oj vilket bakslag......visserligen ligger snön såååå fint men det känns kanske inte så mysigt nu i mars månad.

    SvaraRadera
  3. Vi fick också en massa onödig snö, men med närmare 10 plusgrader dan efter så försvann den med en rasande fart igen.

    SvaraRadera